Hon vill inte äta denna linfrökaka

et_flickan

Trådstartare
Vad kan jag ge som är minst lika bra? Jag vill ju först och främst ha linfrökakan för dess protein/Mj men också för fetterna.

Olja har jag tänkt på men det är ju ingen Protein i den.
Vetekli är väl inte så fett rikt?
Finns det nåt mer?

Solrosfrön, men det är ju omöjligt att få tag på häromkring. Om jag inte ska sitta och skala själv :angel:.

Sv: Hon vill inte äta denna linfrökaka

Du kan ge med skalen på. Ge skalade solrosfrön är ju lyx, låt dem använda sina tänder.
Jag fick bättre resultat på solros än på linfrökaka det året jag provade båda varianterna.

Du kan ge med skalen på. Ge skalade solrosfrön är ju lyx, låt dem använda sina tänder.
Jag fick bättre resultat på solros än på linfrökaka det året jag provade båda varianterna.

Frågan är ju bara om ursäkta mig Kräket vill äta det :devil:

Hon kommer ibland in i en period där hon inte äter nånting, hon äter knappt Alfan längre.

En fråga bara..

Vart köper man linfrön till häst, vad är bäst krossade lr hela som man blandar med kokande vatten??

Min häst ska börja käka det med sin mat då hon fick förstoppningskolik
natten till nyår.

//Malin

Du kan ge hela om du häller över kokande vatten och låter svalna. Om jag uppfattat det hela rätt kan färdigkrossade linfrön ges utan kokning. Blåsyran är då redan borta om dessa varit krossade en tid. Rätta mig om jag har fel ni andra som har mer erfarenhet av ett fodra med linfrö!

Jo precis, ja men det var jag de jag hitta här inne, att ger man krossade linfrön så är det färdigt att blanda redan med resten av maten för då är blåsyran redan borta (Försvinner vid krossningen, som ja fatta de) :P

Men ja, det bör väl vara lika bra så de spelar ingen större roll vad man ger. Vart köper man sånt då, i vanliga butiker lr :P :S

Du kan ge hela om du häller över kokande vatten och låter svalna. Om jag uppfattat det hela rätt kan färdigkrossade linfrön ges utan kokning. Blåsyran är då redan borta om dessa varit krossade en tid. Rätta mig om jag har fel ni andra som har mer erfarenhet av ett fodra med linfrö!

Blöter du linfrökakan innan du ger den? För den är hemskt torr :crazy: testa att blanda den med lite betfor/melass om hon får äta det...

Hmm.. Hur ser hon ut i hull och kropp nu då efter några månaders regäl påfyllning?

Om hon periodvis nästan slutar äta helt så kanske hon börjar bli mättat i sin kropp så hon själv reglerar hur mycket hon behöver ha nu.

För övrigt har jag inte hört nån rata solrosfrö, köp en liten provpåse.

såhär ser hon ut nu.

DSCF0297.jpg

Hon ser ju mycket bättre ut men det är långt kvar endå.

Det kan också bero på att dessa pellets var större än dom andra och då vill hon inte äta dom. Jag har provat att krossa dom lite men då öter hon inte för att dom är för små :confused: Det är en komplicerad dam jag har. Jag kan inte blöta dom för då äter hon dom inte heller.

Visst är det skillnad till det bättre. Kanske dags att sänka kvoten nu och få till det sista.
Tycker de inte om det så gör de inte, linfrö, kaka som olja smakar fy fan, så jag tycker det är lustigt att vissa äter utan att blinka.

Testa du med solros istället och så kanske du får varva med de två sorterna när hon tröttnar.

Problemet är att vi köpt två säckar och vad ska vi göra med det då? :(.

Vi har sänkt givan med 3½ dl dag och ska se om hon äter det då.

Jag brukar kasta ut fodret i närmaste dike om ingen annan vill ha det jag lägger på hög.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar