Hon tappar bjudningen i just DET ridhuset, HJÄLP

P

prallan

Det är meningen att jag ska flytta mina hästar till ett underbart ställe, MEN... Just i det ridhuset går hon inte framåt:( Hon har jättefin bjudnign överallt annars, men inte där. Det är lite mindre och hon är stor och ung. Tror ni att hon kommer vänja sig och ha bjudning där oxå, om jag givetvis jobbar på det? Det känns lite hopplöst just nu:(

Sv: Hon tappar bjudningen i just DET ridhuset, HJÄLP

kan det vara underlaget?
väldigt hårt/mjukt? djupt?

se det som en utmaning! Hon ska ju fixa att gå överallt, du kan ju inte undvika situationer hon inte tycker om.
Du ska ju inte rida där varje dag? Det kommer gå susen, hon får lära sig och vänja sig precis som med allt annat i livet!

Min hoppränare tror underlaget, hennes hästar går inte heller där.

du tror alltså hon kommer att vänja sig?

Javisst, det tror jag! hästar är anpassningsbara. Men om underlaget är kasst så kanske det inte är bra ändå? det ska ju inte slita på hästarna.

ps. Måste du rida i just det ridhuset då? Kan du inte rida i paddock och när det blir för dåligt underlag,åka till annat ridhus å träna?

Senast ändrad av en moderator:

precis, du får väl kolla upp om "alla" går dåligt där, eller bara era...

skulle vara hemskt trist att sabba sin häst pga underlag :crazy:

Skulle kanske också gissa på underlaget?
Speciellt om det är så att hon blir så i just ett speciellt ridhus men går bra i andra.
Min 5-åring blir allmänt ovillig och grinig i ridhus. Går mycket bättre på utebana. Men hon är ganska stor, vet inte om hon upplever det trångt.
Men med massa träning så går det bara bättre och bätter.

Än så länge har jag mest hopptränat där, och jag vet inte hur de andra hästarna går på andra ställen, men alla är äldre än min. Hon är 5 och inriden iår.

Min föredrar absolut att vara ute, men just i detta ridhus går hon bara sämre för varje gång, medan i andra ridhus funkar det bra numera.

Det måste ju vara underlaget känns det som? Jag skulle nog undvika att rida där faktiskt. Går hästen bra i andra ridhus så talar hon ju klart och tydligt om att något är fel och obekvämt. Jag skulle valt att lyssna. Är man på tävling ex. så är det ändå bara under en kort tid som hästen behöver gå på underlaget den inte tycker om.

men det är ju fortfarande bra om hästen fungerar normalt i alla slags underlag - annars har man ju kanske flertalet tävlingar förstörda... å andra sidan så är det ju inte bra att träna i dåligt underlag så hur ska man då vänja dem... hur man är vrider har man rumpan bak.
Du får undvika ridhuset och bara rida där i nödfall.

Då skulle jag, om möjligt, undvika att rida i just det ridhuset. Speciellt om det bara går sämre och sämre. Verkar ju som hästen tydligt visar att något är fel..
Hade varit annorlunda om hon visade samma tendenser i alla ridhus.
Så är ju min. Ridhus är blää. Men det går hela tiden bättre och bättre. Så det är stor skillnad. :)

Jag har också en 5åring modell stor.

När det regnar vill hon inte gå på våran ridbana. Hon blir supergrinig.

Jag upplever att hon tycker det är tungt.
Kankse att en äldre/starkare häst inte reagerar lika mkt på underlaget?

Men jag tycker det är skillnad på var jag rider.

Jag rider inte på min ridbana om det är för blött, då rider jag ut eller kör till ridhuset istället.
Är det bara där din häst gör så så skulle jag lyssna på den.

Jag har bestämt mig för just det, att lyssna på henne. Jag har nu hört att andra unghästar har svårt att gå där, men de har mer lagt det på hästen temprament. Den ena börjar gå mycket bättre, säkert för att den har blivit starkare. Jag var iväg och hoppade i liknande ridhus, lika stort och Nea var precis som vanligt. Jag ska ge det andra ridhuset en sista chans på söndag, funkar inte det flyttar vi nog till där jag var sist. Nea är ingen het häst, men hon går på vanligtvis själv iaf:D

Liknande trådar

Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 162
Senast: hastflicka
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
411
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 063
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 383
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka