Hon somnar så sent

Ajda

Trådstartare
Det här är kanske helt i sin ordning och en ganska fånig fråga. Men jag blir galen!

Dottern är knappa 2 veckor bara och jag antar att man inte kan skapa rutiner ännu...?

Men hon somnar så sent om kvällarna (eller nätterna snarare). Runt halv 1-1. Jag som inte är någon kvällsmänniska smäller av. Och hon somnar vid amningen = jag kan inte flytta över henne till hennes säng utan hon blir kvar i våran. Som egentligen inte gör mig något förutom att sängen bara är 1,40. Så det är väldigt trångt.

Idag var jag riktigt hoppfull när hon somnade i min famn när jag gick runt i lägenheten redan kl 22. Gick runt i en halvtimme och hon sov så skönt. Jag la ner henne i spjälsängen och efter 3 minuter hör jag hur sambon kommer med henne, då har hon vaknat. Sen dess ikväll har hon inte somnat om.

Vi provade med nappflaska och lite ersättning bara för att vi har det i reserv om hon skulle bli hungrig medans jag är i stallet. Tänkte då passa på att prova och ge det när hon låg i spjälsängen i förhoppning om att hon ska somna efter målet. Hon åt, men somnade inte. :devil:

Napp tar hon men finner ingen ro till att somna med den.

Inatt somnade hon kvart i 1, vi gick upp kvart över 9. Hon sover väldigt bra när hon väl somnar (vaknar bara nångång under natten för mat). Hon sov sen en kortis runt 12 och sen sov hon från 13.30-15.30. En kortis runt 18 och sen en halvtimme vid 22 då. Försöker hålla henne vaken iaf efter kl 19 i hopp om att hon ska somna vid kl 23 iaf. Men icke.

Vi släcker ner lägenheten runt 22 för att prenta in att det är kväll/natt. Det verkar inte hjälpa nått.

Nu blev det svamligt, men jag är jätte trött och halvt panikslagen iom att klockan igen snart är halv 1 och hon verkar inte ha planer på att somna än.
Jag vet egentligen inte vad jag vill med tråden, för har ju hört att bebisar är oruckbara första tiden. Vill väl bara höra att alla andra haft likadant och att det blir bättre... SNART! :p

Senast ändrad:
Sv: Hon somnar så sent

Men måste du vara uppe tills hon somnar? Om du går och lägger dig i er säng ihop med henne t ex kl 22 - vad händer då?

Jag är nattmänniska och vill gärna ha lite tid för mig själv på kvällarna, men den första månaden med ny bebis lägger jag mig när jag anser att kvällen börjar, för att liksom lära den när det är natt och dag.

Lillebror hade en vakenperiod varje natt i början mellan ca 00-02 (ibland längre). Då bara skrek han. Men jag låg oftast kvar och buffade honom i rumpan, ammade och sjöng för honom. Storebror gick vi upp och bar runt på när han var nyfödd och ledsen, men med lillebror orkade jag helt enkelt inte.

Jag tyckte så himla synd om honom när han var ledsen, men tröstade mig med att jag fanns hos honom. Jag tror att de flesta nyfödingar har det lite jobbigt med dygnsrytmen i början.

Vi har gått och lagt oss runt 22 alla dagar utom igår. Hon somnar inte ändå.

Hon har maraton i att äta efter kl 21. Äter minst en gång i timmen, vilket är ganska frustrerande iom att jag är så trött sen.

Antar att hon då sover bättre på fm och dagen om hon äter mkt senare. Försök i den änden att mata mer dagtid. Det är nog inte gjort första dagen.
Våra små är nu 3 månader. De har peppar peppar haft rätt dygnsrytm från början. Länge somnade de vid 23, åt sedan vid 5-6 för att sedan sova hela fm. För några veckor sedan så, mer av en slump, hade de sin vakenperiod senare på em och somnade vid 19. Sista kvällsmålet vid 23 (då de väcks) och sover sedan till 07. Sedan vill de vara vakna. Så nu är det tidiga mornar i stället:grin:

Min största erfarenhet med ett barn tidigare är det snabbt ändrar sig och att det handlar om korta perspektiv.

Med första barnet var jag i ett ekorrhjul och allt kändes som en evighet. Jag sov nästan aldrig.

Hittills har hon sovit till mellan 7.30-11.30 på förmiddagarna, med matpaus en gång på morgonen.

Hon äter ungefär varannan timme på dagarna, förutom ett längre uppehåll runt lunch/em då hon brukar sova ett längre pass.
När ska man försöka ge henne mer mat? Runt 18-19?

Så mkt mat som möjligt under dagen har jag fått råd om. Men som sagt, hon är bara 2v så det kan ju vara lika bra att bara ställa in sig själv och följa hennes rytm. Om 2 v till ser det säkert helt annorlunda ut.
Som någon sa till mej: Man kan hålla på hela livet med barnens sovtider. Och visst känns det så även med en 3-åring hemma:grin:

Om jag ska fortsätta med erf från den första som gick ner mkt i vikt i början så var jag så stressad och tog upp honom varje gång han gnydde på natten för att mata. Det vande han sig vid och jag somnade inte emellan utan låg och väntade på nästa matning.

Den här gången har jag prioriterat min sömn mer, för att fungera, och chansat och stoppat i napp istället och ibland fungerar det.

Jag var så slutkörd så jag gjorde allt för en extra halvtimme och försökte toppa upp med ersättning, men jag vet inte om det hjälpte.

Tar hon napp? Det kan funka som sövare igen om hon vaknar efter att du har ammat.

Sam somnade också jättesent i början och ammade konstant efter 18... ammade jag inte så skrek han.

Om du går och lägger dej vid 23 och ammar henne, blir hon ledsen då när hon är färdig? Eller ligger hon bara och är nöjd?

För oss vände det efter ett par månader, då började han lägga sej runt 10. Nu lägger han sej runt 8 och sover till 8 på morgonen, fast med ett par amningar emellan. (han är 8 månader nu)

Kan du försöka sova lite med henne på dagen? Så att du inte är så himla trött? Mjölkproduktionen är jättekänslig i början, om man är trött/stressad så kan den minska snabbt.

Hon tar napp, men somnar inte med den.

Efter att hon är ammad så är hon nöjd en stund. Sen får hon ingen ro att ligga kvar utan sambon tar upp henne i knät och försöker få henne att komma till ro med nappen. Efter en stund är det matdags igen...

Ok. Det kommer antagligen bli bättre om ett tag, framför allt är det mycket lättare när de blir lite aktiva så de kan trötta ut sej.

Men ni gör nog rätt i att släcka ner, vara tysta/sjunga lågt och vara lugna efter 22 eller när ni vill att hon ska sova.

Kan du amma liggandes i sängen och sen smyga upp? Lirka in en kudde mellan dej och barnet när du reser dej upp så hon har nåt att hålla tag i.

vet inte om det hjälper men vår Isak har inga som helst sovvanor ännu (fem veckor) mycket pga svår kolik som gör att han kan ha skrikperioder på uppåt en 12 timmar när det varit som värst... Nu börjar koliken släppa tack och lov men dygnet är helvridet och då vi inte vet om kolik släppt ännu så vågar vi inte vara och greja för mycket vi är som glada OM han sover överhuvudtaget... när det var som värst kanske han sov en åtta timmar på ett dygn.

Nu de senaste dagarna har han somnat vid 3.00 och inte fem sex på morgonen tack o lov. Sedan har han vaknat vid 7-8.00 och sovit en stund till efter mat och idag så sover han en stund till mitt i dagen! Dock kan man ju inte göra så mycket när orsaken till att han inte sover är magknip.

Ser framemot mera rutiner kring natten!

Bli inte galen!!

Jag har en son på 1,5.

Det du ska tänka på nu är att allt går så fort. Snart är din tös också 1,5. Jag hörde det från alla håll och kanter när jag blev mamma och visst, jag trodde på att det skulle gå fort. Men inte SÅ fort.

När vår gosse var några månader och jag såg tillbaka på tiden som gått sedan han föddes kändes det märkligt att man gått igenom alla de förändringar som faktiskt skett. När man är mitt uppe i det så tror man att det är så det ska vara för all framtid, med så är det inte.

När det är besvärligt så gäller det att tänka på att det är snart annorlunda. Kanske ännu värre... Man vet inte vad som väntar, det enda man vet är att läget ändrar sig hela tiden.

Njut av ditt barn. Ta läget som det är. Sov när hon sover på dagen om du känner dig trött. Jag minns att det var mycket man ville göra när barnet sov på dagen men så här i efterhand hade det varit värt att ta en tupplur i stället. Lovar dig att många skulle vara glada för ett barn som sover som ditt.

Så fort man tror man fått rutiner på mat och sovtider så ändras det.

Ha en filt om henne när du ammar henne, tänkt dig själv att komma från mammas varma famn ner i en kall säng! Då blir ju vem som helst klarvaken!

Du kan ju testa att lägga henne på sida och bulla upp med nån kudde eller godsedjur.

Du kan ju också pumpa ur den feta morgonmjölken och ge henne på kvällen.

Jag minns svagt att Rasmus också maraton åt efter kl 18, men sen vid 2 veckor så somnade han vid 22 och sov i 8 timmar!
Han sov i våran säng. Sen ammade jag honom en bit ifrån mig liggandes i sängen med en filt runt honom och när han sen somnat (det tar ca 20 min för en bebis att hamna i djupsömn) lyfte jag över honom till vaggan.

Hur länge äter din baby varje gång vid bröstet?
Kolla också om inte ditt barn vill ha det på speciellt sätt inför natten. Har själv en nattuggla som är gärna uppe om kvällarna. Men jag har fått höra att det är helt normalt. De små har visst behov att vara nära samt att vara vaken.
Ha inte för stora krav på dig i början utan bara njut av den här första tiden med din lilla baby. De är så där små bara en kort tid. Hela tiden så förändras de!

Oj, då borde hon sova utan problem sedan.
Hur tar hon ersättningsmjölken eller nappflaska?
Har du fått godkänt av sjuksyster att använda extra mjölk?
Min lilla tös ratar fullständigt flaska med bröstmjölk eller ersättningsmjölken. Vi har försökt lite då och då, för att låta brösten vila. Men se till att försöka vara lugn och be din partner om hjälp så mycket som möjligt, så ordnar det sig säkert för er. De små har ändå ett visst behov att vara uppe och vara en nära. När detta är tillgodosätt så sover de utan problem.

Försök tänka så här.
Hon har den dygnsrytmen hon har för det är den hon har haft i magen.
Den tid hon sover är den tid du brukar vara vaken eller har jag fel?
Och den tid hon är vaken är den tid du brukar ta det lugnare/sova.

Det är helt naturligt för små barn att de har samma dygnsrytm sin första tid utanför magen som de hade när de låg i magen och det är inget man kan ändra så enkelt utan det kommer med tiden.

Att du är trött förstår jag, se till att du lägger dej när hon sover och är vaken när hon är vaken så blir du mindre sliten.
Hon sover ju iallafall någon gång, trösta dej med det.

Man ska ju aldrig säga att den och den har det värre men faktum är att endel bebisar sover inte alls många timmar/dygn.

Min son sov som nyfödd mellan 23 och 06 med matstund varje timme, sedan sov han 30 minuter på dagen och var vaken resten.
Han åt varje timme länge, tills han var 14 månader, medans min dotter sov mellan 22 och 08 varje natt utan mat från hon var 15 dagar.
Dottern sov dessutom två timmar och åt fem minuter, sov två timmar osv. hela dagen tills hon var fem månader, då orkade hon vara vaken lite längre perioder.

Barn är så olika, låt din dotter få den närhet och mat när hon behöver, se till att sov istället för att hinna allt när hon sover.

Jo en sak till, det går sedan fortare att amma när man fått upp produktionen och barnet suger bättre. I början amar de länge och somnar oftare under tiden. Nu tar det nog inte mer ät 10 min för mina.

Okej men jag har mjölk till henne. Så hon får ju i sig det hon behöver.

Vi provade med flaska igår med NAN1 i. Det var inga proböem att få i henne. Men det är ju egentligen inte det som är problemet. Jag vill att hon ska somna tidigare om kvällen...

Hon somnar vid halv 1-1 och vi vill gå och lägga oss runt 22.

Kan du inte gå och lägga dig kl 22 och amma henne i sängen?

Till mig sa BVC att man ska ha en tid då man gör iordning för natten, ny blöja, pyamas, kanske badar. Sen säger man godnatt och släcker ner. Man byter inte blöja om man inte måste, för när man går upp och gör det så blir barnet piggt. Man ska inte heller prata med dem. Lixom göra allt tråkigt och värdelöst att vara vaken ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 705
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 017
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom snön kom, det frös och dörröppnaren på baksidan som är enda vägen jag tar mig ut och in med manuell rullstol, promenadscooter...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama