hon slängde sig bakåt

I

isan_love

Jag hade bundit upp min häst i stallgången och allt var helt bra tills hon helt utan förvarning slänger sig bakåt och bara fortsätter hoppa runt tills grimman går sönder (tyvärr hann jag inte knäppa loss henne innan) Jag undrar vad kan ha hänt?? hon har aldrig haft några problem med att stå uppbunden förut och när jag testade att sätta fast henne igen sen efteråt var det inga som helst problem så ja vad kan det varit som gjort att hon bara slängde sig sådär??

Sv: hon slängde sig bakåt

Ja du hästar kan få för sig det mesta :D min rekommendation är att ha någon slags gummistropp på linorna i stallgången. Typ sånna som man spänner fast kapell på lastbilar med. Detta gör att när hästarna slänger sig bakåt blir det inte tvärstopp utan de ger med sig mer som ett segt motstånd, till slut ger hästarna med sig och gummistropparna med och hästen går framåt. För det är ju ingen hemlighet att en häst som känner att den sitter får fullkomlig panik. Kan hända även den mest rutinerade hästen... Hur gammal är din totto? Unghäst? Ja detta var ju inget svar på varför din pålle gjorde som H*N gjorde men du fick ett tips iallafall :angel:

Sv: hon slängde sig bakåt

Har haft mycket problem med mitt sto som gör precis så där, bara slänger sig och ger sig inte förrän hon är lös, dvs drar sönder grimman eller linorna.

Visade sig att hon var livrädd för täcken, hästar framför som slog med svansen eller hastiga rörelser...har mest troligt bliivt slagen i huvudet som unghäst:( Efter många år och många sår i huvudet, och många sönderslitna grimmor har hon blivit mycket mycket bättre! Men får fortfarande återfall, och har kommit fram till att bästa metoden för att träna bort det är att hon inte kommer lös när hon börjar dra.

Fick nämligen ett ryck för några veckor sedan(var evigheter sen!) och hade nylongrimma samt rejäla kedjor klädda med gummi. Hann inte reagera innan hon kastade sig bakpt och hängde sig i lindorna. MEN till skillnad från alla andra ggr kom hon inte lös, och gav sig!Ställde sig snällt tillbaka på sin plats och såg lite smått chockad ut att hon inte kom lös. Hade liksom blivit en liten fix ide att dra tills man kommer lös.

Fick tips av en sk NH människa att låta henne stå i spilta med halsrem och mjukt golv, typ gummimatta eller trägolv. Ifall hästen drar då kommer den inte loss, men samtidigt minimerar man skaderisken ifall den gör så i en stallgång med cementgolv.

En annan som haft liknande problem löste det genom att placera däck runt en elstolpe och sedan binda fast hästen där när hon gjorde i ordning den. Då fick hästen dra och genom däcken gjorde sig inte hästen illamot stolpen.

Jag har lärt mig att vara oerhört lugn när jag är framför henne och borstar henne i huvudet, vilket är det bästa sättet:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 937
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel