Hon lyssnar med repgrimma, men inte utan?

Sv: Hon lyssnar med repgrimma, men inte utan?

Ska kanske tillägga också att du absolut inte ska träna långa stunder. Dela istället upp det på flera gånger per dag. Kör max en kvart-tjugo minuter per gång. Och vissa gånger kanske det är för mycket också. Och gör inte samma sak många gånger på raken. Utan kör max två-tre gånger per grej du tränar och sen byter du. Så tycker hästen också det är lite mer intressant.

Tänkte lite i bilen hem oxå...

Du skrev att ni nyss börjat med NH, kan det vara så att du tycker det är jättekul och övar väldigt flitigt? NH är ju egentligen dominansövningar och ska inte utföras "för att" utan bara när det behövs (när hästen väl fattat). Det finns ingen häst som håller på och flyttar en annan häst utan anledning.

Kan det vara så att du missar hennes signaler om underkastelse? En del hästar visar mindre tydligt än andra och vissa verkar behöva en liten paus från "trycket" för att tugga. Jag hade själv en sådan och när vi var på kurs med Sven F var det en annan häst som visade samma beteende. Hur Sven än kämpade så fick han ingen signal, när han till slut pausade lite för att fundera över vad han skulle göra mer/annat DÅ kom signalen! Tror att det är hästar som är vääldigt känsliga som gör så.

Tänkte på ett sto vi hade, ganska kaxig och hög i rang. Men när hon släpptes i samma hage som En Riktig Bitch, med mord i sinnet (skojar inte :crazy:) vad gjorde hon då? Jo, hon sprang längst ner i hagen, vände sidan till och böjde sig ner och betade. Hon fullkomligt SKREK; jag vill inte bråka, du får bestämma, var snäll mot mig. OM det är så att du övat lite för flitigt och kanske missat lite för många signaler så kanske ditt sto uppfattar dig som "bossig" och försöker att övertydligt (för henne :grin: ) visa att du får bestämma genom att gå ifrån dig - för det är ju det vi gör med NH-övningarna; vi vill att hästen ska respektera oss, ge oss utrymme och flytta sig för oss! När vi uppfattas som en trovärdig och pålitlig ledare DÅ följer de oss för att de vill det.

Problemet är att hon endast gör det när hon har grimma eller så på henne. Om hon är lös i hagen, så bryr hon sig inte, utan går hellre iväg eller äter. (framförallt går hon iväg)
Vad kan man göra åt de? :)

Gör roligare övningar? Stanna/svänga/komma kan ju alla någorlunda hanterade hästar, det är det första de lär sig = inte så himla spännande och eller utmanande för hästen.

Fråga ett från mig blir dock: Varför ska hon "tränas" i hagen? Kan hon inte bara få vara i fred där? Vill du vara med henne så gå ut och klappa lite utan att tjata och kräva saker.

När jag tränar med repgrimma försöker jag ha linan så slapp som möjligt å de funkar. Men det är nog mer det att hon känner att hon är 'fri'.
Nån som kan detta? :D

Hästen är fullt medveten om att hon har grimma på sig även om linan är "slapp" - hon vet att hon inte har så himla många valmöjligheter. Särskilt med en repgrimma med alla dess knutar, och tunga grimskaft.

Jag vet inte om jag tycker att många av dessa svar är till för att hjälpa, de låter snarare som försök till hån...

Jag är en rookie på NH och har ingen egen häst att öva med men bara för att vara lite lillgammal låter detta som de exempel jag läst om på brist på respekt (Obs, respekt är inte desamma som rädsla) Att hon går ifrån dig är inte intresse för något annat utan en signal om att hon inte är intresserad av dig. om man nu ska själva NH med hull och hår.

Sedan skulle jag helt instinktivt försöka göra något konstigt så att hon blir nyfiken. När min hund ignorerar mig brukar jag börja gräva pch vara jätteintresserad av allt utom honom. Du får dock försöka applicera detta på häst, gräva kanske inte är helt intressant för henne ;)

Jag hoppas verkligen inte jag har låtit som att jag har hånat TS. Inte meningen.
Hmm... Vet inte om det direkt skulle hjälpa att hitta på något intressant om hästen inte är intresserad. Dom är ju av en hel annan typ än hundar.

Jag hade nog hellre fått hästen att jobba tills den märkte att det är lättare att gå in i mitten och gosa. Det är ju så hästarna funkar. Dom vill hitta den lättaste utvägen från jobbet.

Jag hoppas verkligen inte jag har låtit som att jag har hånat TS. Inte meningen.
Hmm... Vet inte om det direkt skulle hjälpa att hitta på något intressant om hästen inte är intresserad. Dom är ju av en hel annan typ än hundar.

Jag hade nog hellre fått hästen att jobba tills den märkte att det är lättare att gå in i mitten och gosa. Det är ju så hästarna funkar. Dom vill hitta den lättaste utvägen från jobbet.

Jag menade såklart inte att alla skulle ha givit dåliga råd. Du har säkert rätt, jag är som sagt bara en rookie inom ämnet :)
Jag har dock läst om att försöka locka till sig hästens uppmärksamhet i NH böcker.

Jag kör ju iofs inte rakt av NH av en tränare. Det är till exempel många som bara kör stilen av Monty Roberts osv. Jag anpassar mig väldigt mycket efter hästen och hur den reagerar.
Och om hästen bara går iväg och skiter i en, vilket min plutt gjorde, så tror jag det hjälper om man jobbar den på volten och sen bjuder in den. Och vill den inte komma då så får den fortsätta springa.
Och springer den ut ur volten (om man tränar i paddock tex.) så låter man den inte komma undan. Då får man vara lite snabb i benen och tvinga den att springa tillbaka där man vill ha den.
Som allt inom NH så krävs mycket tålamod.

Ska jag vara ärlig tror jag att hon inte är intresserad av att vara med dig. Dina övningar är kanske inte dötråkiga och hemska, men de är tråkigare än att äta. Jag vill absolut inte låta hånfull, för hån löser ingenting.

Så fort jag läste ditt inlägg så fick jag upp en enda tanke i huvudet: "Skrämselträning". Alltså, blås upp ett gäng ballonger och sätt i ett träd och öva hästen på att komma riktigt nära och inte längre vara rädd. Träna på att gå över presenningar. Använd ingen som helst press, ta det lugnt och gå inte direkt mot föremålet som hästen är rädd för. Låt det ta sin tid, och var lugn. Hitta massor av grejer hästen är rädd för och träna bort de rädslorna. Inte alla grejer på en gång såklart! Detta kommer stärka din hästs självförtroende och då borde hon ju tycka det är kul att vara med dig - för du får henne att känna sig modig och stolt.

Jag har gått på några miljöträningar som vi brukar ha här på skolan ibland. Vi har då massa grejer som hästar kan vara rädd för. Som du säger, skrämselträningar. Det funkar väldigt bra, hon går genom plast som hänger och på presseningar, och ja, iförsig så klarar hon allt vi brukar ha. Men jag tror själv att problemet är att hon inte är så lekfull av sig. Nästa vecka kommer jag få lektion av en tjej som verkar väldigt bra på sånt här. Min häst kommer då få vara lös i ridhuset och hon tjejen ska lära mig hur man leker och hur man får sin häst att vilja vara med en :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur