Hon lyssnar med repgrimma, men inte utan?

M

moontje

Jag och min häst håller på med horsemanship sen några veckor tbx. Hon är jätteduktig. Backar jag, backar hon. Hon stannar på kommando, kommer på kommando och ja, sånt där. Problemet är att hon endast gör det när hon har grimma eller så på henne. Om hon är lös i hagen, så bryr hon sig inte, utan går hellre iväg eller äter. (framförallt går hon iväg)
Vad kan man göra åt de? :)
När jag tränar med repgrimma försöker jag ha linan så slapp som möjligt å de funkar. Men det är nog mer det att hon känner att hon är 'fri'.
Nån som kan detta? :D

Sv: Hon lyssnar med repgrimma, men inte utan?

Jag och min häst håller på med horsemanship sen några veckor tbx. Hon är jätteduktig. Backar jag, backar hon. Hon stannar på kommando, kommer på kommando och ja, sånt där. Problemet är att hon endast gör det när hon har grimma eller så på henne. Om hon är lös i hagen, så bryr hon sig inte, utan går hellre iväg eller äter. (framförallt går hon iväg)
Vad kan man göra åt de? :)
När jag tränar med repgrimma försöker jag ha linan så slapp som möjligt å de funkar. Men det är nog mer det att hon känner att hon är 'fri'.
Nån som kan detta? :D
Varför vill du att hon ska lyda dig i hagen? Ska hon inte få vara fri där och gå lite som hon vill? Jag tycker inte alls det är konstigt att din häst går sin väg när du kommer.
gulan

Hon kanske inte tycker det är lika roligt som du tycker.

Alltså, jag menade mer att man även kan göra övningar utan lina. Inte nödvändigtvid i en hage. Men att man kan göra samma övningar i t.ex ridhus, eller paddock. Var som helst, utan redskap.

Tror det beror på att hon inte har samma möjliget att gå ifrån dej när grimman är på men utan kan hon gå ifrån dej om hon inte tycker övningarna är roliga eller givande.

Kram

Vad är det du tycker är konstigt? Med repgrimma har du ju en starkare position gentemot hästen än du har utan repgrimma, varför skulle hästen inte ha lagt märke till det? Grimman är ju ett slags signal till hästen, även med löst hängande grimskaft. Varför är det konstigt att din häst då svarar på den signalen genom att stanna hos dig, och motsvarande inte stanna hos dig när hon inte får den signal som grimma + grimskaft innebär?

Om hon verkligen tyckte att övningarna var jätteroliga, skulle det kanske kvitta om du hade grimma på henne eller inte, men så tycks ju inte vara fallet.

oj.. om jag skulle sammanfatta allas komentarer låter det lite som ''man hallå, varför skulle hon vilja vare hos dig när hon inte måste?'' det är låter ganska trist... som alla tar förgivet att hästen inte tycker det är kul att arbeta, ''leka'' och träna... är det verkligen den synen så många människor har på hästar? Ridning, träning och all sorts arbeta med hästen ska ju vara kul - det är ju absolut det viktigaste! Jag är säker på att alla vill uppnå en så bra relation till sin häst att man kan lita på varandra, att få sin häst att följa en vart man än går, att kunna rida vart som helst, att ha en tvärsäker häst som inte är rädd för någonting... det kanske människor borde fokuser på mest för ifall det har gått så långt att man tar förgivet att alla hästar häldre vill vara borta från människan än hos dom borde man nog tänka om, lägga det mesta åt sidan, koppla av och fokusera på att ha kul med sin häst istället för att träna, tävla, arbeta - utan gläjde (från både häst och ryttare) ville bara till-lägga det :)

Du har alltså bara provat i hagen att ha henne lös? Låt henne vara i hagen och "träna" någon annanstans. Hagen är ingen arbetsplats.

Ha tålamod och beröm MASSA när hon gör rätt. Försök motivera och göra saker som hon tycker är kul, även löst. Låt henne gå iväg ibland som belöning, tvinga inte fram något utan beröm när hon väljer att stanna hos dig.

Ridning, träning och all sorts arbeta med hästen ska ju vara kul - det är ju absolut det viktigaste!

fokusera på att ha kul med sin häst istället för att träna, tävla, arbeta - utan gläjde

Fast nu var det ju din häst som går iväg när den inte har grimma vid övningarna. Jag tolkar det som att din häst inte tycker att övningarna är roligare än att tex beta med hästkompisarna (eller vad nu hästen gör när den går iväg, betet är väl inte på topp just nu).

Enligt ditt eget resomenang borde du alltså hitta på något roligare att göra med hästen, så att den inte går ifrån dig, utan stannar kvar hos dig och gör det du föreslår med glädje.

Du har alltså bara provat i hagen att ha henne lös? Låt henne vara i hagen och "träna" någon annanstans. Hagen är ingen arbetsplats.

Fast.. Det beror ju hur man ser på det. Det behöver ju inte vara så att man "arbetar" med sin häst, utan har roligt med sin häst. som _Isa_ tidigare skrev.. Jag försöker att alltid uppträda på samma vis med min häst, utan att nödvändigtvis arbeta med den. Oavsett om jag är i hagen, i stallet, på banan, i skogen.. Det är ju inte direkt så att, "nu slutar jag med det här, nu har vi tränat lite lydnad/NH, så nu får du gå och leka i hagen". Utan jag vill ju att min häst ska leka med mig, välja mig och tycka att det är roligt att följa mig. Vart jag än är. Det är ju något som pågår mellan mig och min häst hela tiden.

Och det var precis så jag också tänkte. Just nu har jag henne hemma och då har hon endast sällskap av 2 baggar i hagen bredvid. (Hon flyttar tillbaka till skolan om 2 veckor och då är hon med kompisar igen.)
Jag tycker inte att hagen är en arbetsplats. Precis som du säger så vill jag ju 'leka' men henne. Oavsett var. För hur kul kan det egentligen vara att stå ensam i hagen hela dagen? Jag försöker ju ha kul med henne, men istället så går hon iväg (INTE alltid dock!). Så om ni uppfattar det som att hon inte tycker att det är kul, så kan ni väl ge förslag på vad vi kan göra istället, så att hon kan börja tycka att det kul? ;)
Och nej, jag handmatar inte :p

Så om ni uppfattar det som att hon inte tycker att det är kul, så kan ni väl ge förslag på vad vi kan göra istället, så att hon kan börja tycka att det kul?

De övningar du beskriver i trådstarten låter ju extremt enkla och enahanda. En vuxen häst kan ju i allmänhet sådant redan, och skulle ju knappt gå att hantera annars. Så varför skulle hon tycka att det är så spännande att hon är med dig bara för att få göra sådant? (Kanske om hon fick godis som belöning, men då skulle det väl vara för godisets skull hon var med dig, och det misstänker jag att du inte skulle vara nöjd med.)

Självklart är det inte kul för henne att gå ensam i hagen, men det betyder ju inte att dina övningar automatiskt är roligare. Jag är glad att det bara gäller en kortare tid. Om jag av något skäl - vilket jag verkligen hoppas aldrig händer - var tvungen att ha min häst som ensam häst ett par veckor, tror jag att jag skulle kompensera henne med långa promenader vid hand för att kompensera henne lite. Då får hon ju kravfritt sällskap av mig och samtidigt se sig lite om. Jag menar alltså ett par, gärna tre, timmar om dagen.

Min häst tycker tex att det är väldigt trevligt om jag kommer ut i hagen och kliar henne i nacken, men även det blir hon klar med efter en stund, och då går hon iväg till sina kompisar igen. Jag ser inget problem med det, jag tror att hästarna är viktigare för en häst än vad jag är.

Fast nu var det ju din häst som går iväg när den inte har grimma vid övningarna. Jag tolkar det som att din häst inte tycker att övningarna är roligare än att tex beta med hästkompisarna (eller vad nu hästen gör när den går iväg, betet är väl inte på topp just nu).

Enligt ditt eget resomenang borde du alltså hitta på något roligare att göra med hästen, så att den inte går ifrån dig, utan stannar kvar hos dig och gör det du föreslår med glädje.

vänta lite nu, snackar du om min häst? Har jag sagt att den går iväg när den inte har grimma? Eller vems häst snackar du om? ._o

Blir väldigt förvånad över de svar du fått. Hästen vet mkt väl om du har grimma på eller ej, naturligtvis, den har mkt bra kontroll på hur långt grimskaftet är med.
Man kan mkt väl träna i hagen , vi gör det ofta, och hästen vet även där när den är i "arbete" och när den är fri.
Det du ska jobba med kallas "join up", be din NH-tränare att du får lära dej det, då kommer din häst in när du ber den, även lös.
Lycka till!

Men hur har hästar roligt då? Kanske är hon trött, hon går väl också "i skolan"? Ibland vill de bara vara ifred, sedan brukar de tycka att allt är "roligt".

Varför kräver vi människor att hästarna ska gilla samma saker som vi? Att leka och springa omkring... det är inte riktigt naturligt för hästar, de masar mest runt och letar efter gott gräs. Kommer det en Sabaltandad Tiger eller ett Hästätande Lejon så springer de, men jag kommer aldrig att tro att de tycker att det är roligt! Hästar är bekväma, de söker lättnad - inte arbete. Sällskap är en sak, men låt det då vara sällskap utan krav. Hästar är nyfikna och om du strosar runt eller sätter dig i närheten en stund så kommer hon säkert och kollar vad du gör. Eller inte. Det beror ju på er relation och vad hon anser om människor, om de är värda hennes uppmärksamhet eller inte :grin:

Fast då tycker jag du ska se på filmen 'Claud'. Handlar om en flock vildhästar. En kvinna som studerar en flock, framförallt 1 utav dom (Claud). Där får man se att dom faktiskt leker en hel del. Dom har faktiskt otroligt mycket socialt umgänge eller hur man ska kalla det :)

Sen så har jag ingen Nh tränare. Har endast gått på 2 kurser :p

Jo, klart de har ett socialt liv, de är ju flockdjur. Kalla det lek eller vad du vill, men jag menar lek i betydelsen tidsfördriv, bara för att det är ROLIGT... Det är bara vi rovdjur som leker så, vi behöver inte ägna timmevis åt att samla tillräckligt med mat utan har tid över för annat.

Djurens "lek" är mer övning. Det finns en anledning att hingsfölen "leker" mer än stona - stona behöver inte "öva" på strid/försvar...

Så ditt sto "ser" kanske ingen mening med dina "lekar", hon förstår kanske inte VARFÖR och som sto är hon mindre "lekbenägen" helt enkelt. Men jag tror definitivt att hon uppskattar ditt sällskap även om hon inte visar det på samma sätt som en hund...

Vill tillägga att min valack - som agerar utkik och håller koll på allt - "kan" allt det där, vi dansar och han följer vad jag ber om, även lös i paddock (har aldrig provat i hagen, men han brukar slå följe med oss när vi mockar den), MEN när han typ "tycker att vi gjort allt och att han kan det" så tröttnar han på mig. Variation heter lösningen då - eller så gör vi en paus på ett par veckor, så är han med igen sedan!

Senast ändrad:

Jag hade samma problem med min häst när jag tränade honom i början. Men jag var iofs i paddocken när jag släppte honom så han hade inget att beta. Men det jag går efter är att vila är något hästen ska göra inne hos mig. Det är när han står hos mig som han får klapp, kel och inte behöver jobba.
Så varje gång han gick eller sprang iväg så såg jag till att han var tvungen att jobba. Alltså springa runt mig, antingen i trav eller galopp, beroende på vad han själv valde. Sen efter något varv så bjöd jag in honom igen. Och ville han inte så fortsatte jag. Till slut så blir dom så trötta så dom självmant söker sig inåt mot dig. Och då ska du vara snabb att bjuda in hästen och berömma. Så fort du ser en tendens till att han söker sig till dig så är det beröm och vila som gäller.
Saken med horsemanship är ju att man använder det att hästar tycker om att vila. Så som sagt, stå inne hos mig = vila, ute på volten eller annat = jobba på olika sätt. Kan ju faktiskt vara att dom bara behöver jobba med huvvet och står stilla när jag går därifrån men dom jobbar fortfarande.
Hoppas det fixar sig. Det tar lite tid och tålamod men det kommer nog gå bra. =)
Sen är ju hagen alltid lite svårare att träna i. Är ju alltid lättare om man har ett lite mindre område att släppa hästen i. Iallafall tills den är lite duktigare. =)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025