Hon kliar sönder sig!! =(

U

undrande

Mitt sto har SÅ ont utav knotten!! Kliar som en besatt! i manen och i svansen.. har provat "killitch" (svindyrt medel från england) och nu Swich. Proppar i henne vitlök. Kiandet stör ju henne något alldeles fruktansvärt, som förståligt är, och betar lite "stressigt" , förstår ni vad jag menar?? Problemet är att hon är ett "naturbarn" och avskyr verkligen täcke, annars kanske ett insektstäcke hade lindrat!? Nån som har en dunderkur som verkligen hjälper, mer än nån timme som dom flesta medel gör... =(
 
Sv: Hon kliar sönder sig!! =(

jag rekomenderar ett riktigt knottäcke. när hon märker att det lindrar så tror jag att hon inte kommer att bry sig om det. min kompis har knottäcke på sitt halvblod, hästen t o m vill hjälpa henne att sätta på det :p . så jag tror du ska prova det. hon har ett täcke från boett.
 
Sv: Hon kliar sönder sig!! =(

Prova med täcke i alla fall. Ett tunnt täcke som sitter riktigt bra och inte hindrar eller skaver, som Boett eller liknande.

Eller inomhus när det är som mest knott (kvällen?).
 
Sv: Hon kliar sönder sig!! =(

Hm, antingen får du ha hästen inne när det är som mest knott, eller så får du köpa ett täcke som har bra kvalite, för då vill hon nog ha det på sig när hon märker att det fungerar...
 
Sv: Hon kliar sönder sig!! =(

det kliar hela tiden på stackaren, svansen ser ut som en piasavakvast, å manen hjälper de andra hästarna henne med =/. Får testa täcke ändå. Vill ju inte ha henne inne heller ju... svårt...men om nån kommer på nått BRA medel, snälla säg till!
 
Sv: Hon kliar sönder sig!! =(

Mj:s hästsalva är bra. Sedan måste du ta in när knott är som värst på kvällen och tidiga morgnar. Annars kommer hästen att klia sönder sig totalt. Det finns inget medel som botar bara dämpar.
 
Sv: Hon kliar sönder sig!! =(

måste säga att jag tycker det låter som något annat än knott. Att hon har exem eller är extra känslig (allergisk?) mot knotten. Har aldrig varit med om att en häst kilar sig så mycket av endast knott... och då bor jag i norrland och här finns MYCKET knott! Hur länge har du haft hästen? samma sak varje sommar? hästras?

och av egna erfarenheter så får man använda flera myggmedel samtigit. Jag använder switch och hästsalva som smörjs 1-2 gånger/dag.
 
Sv: Hon kliar sönder sig!! =(

undrande skrev:
Mitt sto har SÅ ont utav knotten!! Kliar som en besatt! i manen och i svansen.. har provat "killitch" (svindyrt medel från england) och nu Swich. Proppar i henne vitlök. Kiandet stör ju henne något alldeles fruktansvärt, som förståligt är, och betar lite "stressigt" , förstår ni vad jag menar?? Problemet är att hon är ett "naturbarn" och avskyr verkligen täcke, annars kanske ett insektstäcke hade lindrat!? Nån som har en dunderkur som verkligen hjälper, mer än nån timme som dom flesta medel gör... =(

Åk och köp eller beställ eksemtäcke (gärna boett som är beprövat bra) omedelbums!! Ge henne hjälp!

Existerar ingen verksam dunderkur tyvärr.

Och komplettera medatt smörja in de delar av hästen som sticker ut utanför täcket.

Ha gärna flughuva på (vanlig i nät) de flesta eksemhästar har också väldigt känsliga ögon.

Försök i möjligaste mån ordna så att hästen kan gå inomhus i ett skjul, ladugård eller lösdrift när knotten är som värst (gryning. skymning)
Installning tycker jag blir väldigt bakvänt, då hästen helst är ute på natten, då det är minst med knott.

Kanonbra är sk.köldridå, plastremsor som fästes upp i dörtröppningen till det skyddande utrymmet, och håller insekterna ute.

Switch Pour On kan närmast ha en motsatt effekt, då en redan känslig häst får en riktig giftchock!

Välj då hellre ett milt preparat.

Prova om det gröna gräset förvärrar eller inte. Det kan vara både och på svidknottallergiker.

Ge mild mat, inga starka grejer. Sköt om magen på hästen!
Betfor kan ibland förvärra situationen på dessa allergiker.
Vitlök kan störa den känsliga magen.

Du får prova dig fram till vad som passar just DIN häst!
Finns ännu inga riktiga patentlösningar.

Men det kanske kommer, forskning pågår i detta ämne för fullt!

Lycka till!
 
Sv: Hon kliar sönder sig!! =(

kanske är det så att hon är allergisk?. Ett halvblod. Hon är ju otroligt känslig i huden/ för berörning å så, så det är ju inte konstigt att hon reagerar... det sitter ju bara i man å svans. andra sommaren jag har henne nu. vi har ganska öppna marker så det fläktar på ganska bra...
 
Sv: Hon kliar sönder sig!! =(

Om hon är väldigt känslig för beröring, kan det vara så att hon har Manesiumbrist, värt att prova tillskott.

Detta om Norrland, är ett välkänt faktum.
Av någon anledning verkar svidknottsallergiker klara sig bra däruppe.
Många säljer medvetet sina eksemhästar dit för att de ska få ett bättre liv.
Kanske är det en annan art av knott? Vad har övriga för teorier om detta? Vore intressant att knäcka den gåtan.

Att eksemet bara sitter i man och svans, är en lindrigare form av eksem, och det får man vara tacksam för.
Jag har hästar med både den varianten, och helkroppsvarianten.

Till de som har "man & svans-varianten" finns särskilda halvtäcken på boett. De är inte lika täckande, och saknar maglapp. Lite billigare också.

En eksemhäst är extra känslig för beröring, då de ständigt känner sig irriterade i huden.
 

Liknande trådar

Hästvård Min medishäst blir totaltokig när man tar in henne i stallet - de senaste veckorna har det vart så. Både när hon ska in på kvällen och...
2
Svar
38
· Visningar
4 397
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp