Hon kissar i min säng - varför???? (långt)

D

Dextrosol

Hej!

Har en chihuahua tik på 6 månader som jag älskar över allt annat MEN som kissar precis överallt?? Varför undrar jag faktiskt. Går ut med henne ca var 3;dje timme, men ändå så fort det lilla minsta hon känner att hon är kissig så kissar hon. I går och idag har hon t.o.m kissar i MIN säng - detta är ju hennes sängplats också - så varför kan man undra??? Tiken är mycket dominant och inte rädd för :devil: själv så mina tankar som för tillfället snurrar i mitt huvud funderar på om det kan vara så att hon inte gillar att jag står över henne i rang eller skall hon möjligtvis löpa. Sjuk tror jag inte hon är inget tyder på det. Har haft hund med diabetes tidigare så jag vet hur det yttrar sig, likaså livmoderinflammation.

Men jag blir så ledsen o matt när hon gör så här. Periodvis har det gått riktigt bra, men just nu den sista tiden har varit helt jävligt. Kommer mina barnbarn på besök (hon älskar dom) kissar hon värre än vanligt............precis som hon inte fattar att hon skall hålla igen.

Tar tacksamt emot råd o hjälp!!!

PS: Hon bajsar också inne!!!

Sv: Hon kissar i min säng - varför???? (långt)

Tänk mindre på hur lång tid det har gått sen senaste rastningen än vad hon gjort innan du rastade. Alltså det klassiska; gå ut med vovve så fort hon vaknat, ätit, lekt eller gjort någon annan aktivitet.

Hon har nog inte fattat att man ska kissa och bajsa ute ännu. Är barnbarnen där kan ljudnivån och stöket gå upp en hel del som stör henne och så glömmer hon bort vad hon knappt ens lärt sig..

Att gå ut var tredje timme var absolut inte tillräckligt för min hane. Visst, låg han och sov hela tiden så gick det bra, men så fort som han hade något för sig var det kissrundor betydligt oftare än så. Han behövde ut regelbundet PLUS direkt efter mat, mycket vattenintag, lek, sömn och allt annat som innebar aktivitet.

Du får helt enkelt gå ut med din hund mycket mer.

Har du gjort den klassiska toaletträningen med tidningspapper som flyttas mot ytterdörren?

kanske dags att göra om den isf, och om hon har svårt att hålla tätt så lämna en tidning kvar vid dörren..

hej!
om hon inte slutar kissa inne efter alla dessa förslag skulle jag uppsöka en vet. den kan vara så att din hund har njurfel eller urininflammation och om det är något av dessa saker kan hon helt enkelt inne hålla sig och i vissa situationer känner dem inte ens att de är kissnödiga. lycka till!

Det är ganska vanligt att man lägger ut tidnigspapper vid ytterdörren för att man ska se när hunden vill ut, för då kan man ta dem på "bar gärning" eftersom dem går till ytterdörren då hinner man gå ut med dem så småningom. Man kan också rumsrenträna dem på andra vis.

Har du gjort den klassiska toaletträningen med tidningspapper som flyttas mot ytterdörren?

Ställer samma fråga som Basilika; är det klassiskt med tidningspapper?

Jag har då aldrig använt det och det har funkat alldeles ypperligt.

//Nikkis-vars valp blev rumsren i ett nafs-Utan en massa krims krams.

Många hundar kissar bara på tidningspapper efter att man använt den metoden, det kan också bli förvirrande då faktiskt hunden får kissa inne på tidningspapper ...

Nej jag håller fortfarande fast vid att om hunden kissar inne som valp så har man inte varit tillräckligt observant ..

Till Ts:

Du måste gå ut med hunden oftare än var 3:e timma, vi går ut med våran 4 månaders valp minst 1 gång i timmen om hon inte sover.

I bland kissar hon inte, men hellre en gång för mycket än en gång för lite och pöl på golvet!

Håller med övriga. Ut och kissa efter allt. När den sovit, lekt, ätit drukit vatten osv.Man får passa hela tiden. Och glöm för all del inte att berömma när den kissar ute och banna den aldrig när en olycka händer innomhus. Att hunden kissar när barnbarnen kommer är troligen att den blir SÅÅÅÅ glad att den inte kan hålla sig. Inget ovanligt. Små hundar är av min erfarenhet lite svårare att göra rumsrena. Mindre blåsa kanske?

Uppenbarligen så har din hund inte ännu förstått att man inte ska göra sina behov inne, så det är ju inte så konstigt att hon gör det. Som andra sagt i tråden så går det inte riktigt att gå ut var tredje timme och tro att det ska räcka. Man måste hålla koll hela tiden.

Och sen det där med att kissa i sängen. Det är ju en jättejobbig grej att behöva byta sängkläder varje gång det händer, så tills vidare hade jag inte låtit henne vara i sängen alls. Inte förrän hon är rumsren.

Så fort hon inte äter, sover eller leker så bör du gå ut med henne. För valpar gör ju liksom inte något utöver att äta, sova, leka eller kissar. Så då kan du ju anta att om hon varken äter, sover eller leker så är det kiss som står på agendan. :D
Så fort hon ser sysslolös ut, gå ut med henne. Beröm som sjutton när hon kissar ute, säg ingenting när hon kissar inne.
Det gäller att hitta rytmen och lära sig se på henne när hon går och spanar efter något bra ställe att kissa. Sen innan du vet ordet av det så är hon rumsren. :)

det är vad jag gjorde med min hund för 10 år sen när vi fick hem honom.. det fungerade perfekt.. vi hade hall och kök spärrade och tidningspapper på golvet, där han gjorde sina behov fick tidningarna vara kvar och de flyttades ihop och mot dörren, tillslut utanför dörren och då började han gå till dörren och vänta på att få bli utsläppt för att kissa.. det fungerade mycket bra och vi behövde inte gå ut med honom en gång i timmen hela hans vakna tid..

givetvis fick ha vara i andra delar av hemmet under tiden men då bara direkt efter att han kissat/bajat så att han var "rastad" då.. blev det för lång tid för honom gick han till kök/hall eller dörren för att få bli utsläppt..

menar du att det är ett dåligt sätt att få hunden rumsren eller?

menar du att det är ett dåligt sätt att få hunden rumsren eller?

Det är jag säker på att Basilika inte menade. Alla sätt som funkar, och inte medför andra problem (typ att misshandla hunden när den gör ifrån sig inne) är ju bra. :)

Jag var faktiskt kritisk till metoden. Visst funkar det men jag tror det drar ut processen. Min Italienare var jättesvår att få rumsren (tydligen vanligt i rasen) och massor med människor tyckte jag skulle sätta upp en kattlåda. Jag kände att här gäller det att satsa allt på att lära henne var det ska kissas och därmed var det inte är ok. Hade hon fått kissa på låda eller tidningar tror jag det blivit jättesvårt att ta bort den.

Jag var faktiskt kritisk till metoden. Visst funkar det men jag tror det drar ut processen. Min Italienare var jättesvår att få rumsren (tydligen vanligt i rasen) och massor med människor tyckte jag skulle sätta upp en kattlåda. Jag kände att här gäller det att satsa allt på att lära henne var det ska kissas och därmed var det inte är ok. Hade hon fått kissa på låda eller tidningar tror jag det blivit jättesvårt att ta bort den.

Ja klart det finns snabba och mindre snabba metoder, men allt som funkar för en själv är väl per definition bra?
Personligen har jag aldrig testat med tidning, jag kör på det jag skrev längre upp; går ut så fort valpen inte är upptagen med nåt annat. Beror nog på vad man har för förutsättningar. Jag kan bara kliva rakt ut i trädgården så för mig är det väldigt lätt att gå ut stup i kvarten. För en person som bor på kanske femte våningen i ett hyreshus, och kanske med en innergård där barn leker som man måste passera innan man kan låta hunden kissa, så kan jag tänka mig att tidningsmetoden är mer praktisk. :)

Edit: Var inte meningen att tala för dig förresten, var nog mest ett svepskäl för att få min egen åsikt uttryckt. :D

Jag uppfattar också att många får problem med segdragen rumsrenhet på de valpar man använt tidningpappersmetoden.

Just för att dom "får" kissa inne på tidningspapper, här hos oss har det aldrig varit tillåtet på så sätt att kissa inne..

Dom gånger valpen kissar inne är det mitt fel som ägare att jag inte tagit ut valpen i tid..

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 926
Senast: Nominous
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
8 067
A
Övr. Hund Jag slår ihop 2 frågor i en tråd, hoppas det går bra :) Kan börja med att berätta lite bakgrundsinfo om jycken ifråga...
Svar
11
· Visningar
1 487
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Ja, det är precis så brutalt som det låter :( Hunden kom snabbt bakifrån under ridturen idag, lite för tätt tintill hästen, hon...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 845
Senast: AKB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31