Hon kan verkligen inte trava??

Sv: Hon kan verkligen inte trava??

älgen skrev:
Måste vara en reinkarnation av min gammeltant då fått.

Uppförde sig exakt som din (även humölret var detsamma :D )
Alla bilar var startbilar och skulle vederbörligen jagas upp...Galopp MYCKET roligare än att trava.
Stenar KAN anfalla de dagar den är på humör osv..

Nåväl, på henne funkade det att rida lätt i galoppen och med hjälp av kroppen visa att det var trav som gällde. I början kunde det bli racer trav, men efterhand så lugnade traven ner sig och blev mer joggingliknande.

Jag gjorde så här. Travade på friskt framåt, succesivt dra ner tempot. Slåg hon äver i galopp "olovandes" fortsatte jag lättridningen.Samt ökade tempot något.
Började det plana ut till tölt. saktade jag av och började om från början.
Du beskriver henne ganska bra ;)
Ska testa din "teori" i morgon... :eek:

Sv: Hon kan verkligen inte trava??

Jag använder förhållningarna (eller sträckningen) så fort tempot börjar rullas upp, och behöver sällan göra något mer för att få effekt. Jag ser förhållningen mer som en förfrågan än en befallning, eftergiften har jag gett direkt oavsett om jag fått någon respons eller inte. Det är dock en envis förfrågan, åtlyds den inte kommer den tillbaka och kan bli tydligare, men åtföljs direkt av eftergift. Jag tycker tempot är oerhört viktigt. En häst som springer klarar en sväng utan att böja sig, den springer som regel fortare istället, medan en häst som går i korrekt tempo använder böjningen i kroppen istället som verktyg att ta sig igenom svängen. Därför är stopp-start för mig verkligen viktigt att befästa, och jag får inte den träning jag vill ha på en häst som springer för fort. Denna häst är inte tillräckligt skolad för att orka trava på ridbana med mig i sadeln, därför travar vi uppsuttet ute i naturen och jobbar med traven på volt i repgrimma, där efterfrågar jag en böjning som känns tillräckligt jobbig för hästen och får då, om jag indikerar den framåt-inåt och inte mot mig, ofta en rätt OK trav. I just det här läget är det vad jag jobbar med för att befästa, och jag antar att jag kommer att se på hästen när den är redo för högre krav uppsuttet. Jag använder också stressnivån hos hästen vid nästa tillfälle som utvärdering på svårighetsgraden på passet före, eller förra passet med samma utrustning, blir hästen stressad under passet eller visar stress nästa gång så måste jag förenkla och ta isär mina krav så att hon förstår och orkar.

Hoppas du fattar :crazy: , väntar på vet så jag är lite splittrad...

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 318
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar