Hon kan verkligen inte trava??

Sv: Hon kan verkligen inte trava??

Rid utan sadel! Dom flesta brukar bli mycket lugnare då.
Träna böjningar, halvhalt och halter. Börja med det. När det funkar och ni har en kommunikation som är acceptabel så är det, precis som nån redan sagt, bra att träna övergångar, trav några steg, skritt, trav några steg osv. MEN det är en jobbig övning för en häst som inte är van att lyssna eller gå i form. Behövs varken paddock eller ridbana för att få en lydig eller harmonisk häst -det kräver bara lite extra fokus från ryttaren, att du ändrar hela ditt sätt att tänka och är mjuk men koncekvent.....;)

En liten lek: kan du få henne att ta bettet och söka sig framåt- neråt? Inte bara bula eller bita fast bettet och springa, utan följa din hand? Brukar vara en bra övning för travare som inte fattar/kan höra efter eller lugna ner sig. Eftergift när hon söker/länger.

Senast ändrad av en moderator:

Mitrolle skrev:
Hon kanske inte vill bli riden då ;)
Hehe, grejen är att hon verkligen älskar att bli riden och körd, det är det roligaste hon vet :D Det är nog det ända hon verkligen tycker är kul- att arbeta :D

Hon har vilat 1 månad efter senaste starten och det går att vila typ 3 veckor, sen visar hon TYDLIGT att hon vill igång igen. :D

Piraja skrev:
En häst som är stark framför vagn är inte detsamma som en häst som är stark nog att bära ryttare. Jag skulle nog jobbat mer vid handen och även mer skrittarbete, rent grundjobb.
Tack för upplysningen, men du får helt enkelt lita på mig när jag säger att hon är stark nog..
Skritta är vad vi sysslar mest med, ffa. barbacka.

Rikkan skrev:
Rid utan sadel! Dom flesta brukar bli mycket lugnare då.
Jag skrittar väldigt ofta barbacka och då är hon lugn och cool som en fil bunke..

Träna böjningar, halvhalt och halter. Börja med det. När det funkar och ni har en kommunikation som är acceptabel så är det, precis som nån redan sagt, bra att träna övergångar, trav några steg, skritt, trav några steg osv. MEN det är en jobbig övning för en häst som inte är van att lyssna eller gå i form. Behövs varken paddock eller ridbana för att få en lydig eller harmonisk häst -det kräver bara lite extra fokus från ryttaren, att du ändrar hela ditt
sätt att tänka och är mjuk men koncekvent.....;)
Det är ju nästan precis så jag hållt på de senaste 2 åren och hon tröttnar snabbt, tycker det är tråkigt och börjar söka anledningar till action, som att bli låtsas rädd för ett löv och studsa fram en bit... då kanske hon får springa..
Att vara något annan än mjuk, snäll, lyhörd, följsam går inte med denna hästen, då är det tvärstopp och "bråk"..
Men lite mer konsikvent ska jag nog vara :o

En liten lek: kan du få henne att ta bettet och söka sig framåt- neråt? Inte bara bula eller bita fast bettet och springa, utan följa din hand? Brukar vara en bra övning för travare som inte fattar/kan höra efter eller lugna ner sig. Eftergift när hon söker/länger.
Jag rider på hackamore, det går inte att rida med bett. :smirk:
Men hon går i bra form, söker sig neråt, arbetar med ryggen... går fint i både skritt o galopp, men det är som om hon tycker det är mycket roligare att galoppera och därför föredrar det... hon kan galoppera bra mycket saktare i form än hon kan trava.. :confused: :smirk:
Hon biter aldrig tag i bettet när man kör heller, bara ligger på lagom och är väldigt lätt körd och som en limosin ;)

Asa_S skrev:
Med min töltare är problemet just att hon hellre går kort och hög med sänkt rygg än lång och låg. Har fått fram mer trav genom att sitta lätt i sadeln även i skritt, trav i lätt sits - att rida lätt gör bara ryggen lägre på henne, jag har börjat ridningen med att ha passiv slack på tygeln så länge hon gör som jag vill och hon är otroligt lätt i handen, så då går det rätt bra. Förhållningar gör jag fortfarande i lätt sits, utan att ändra tyngdpunkten, och bara genom sträck i tygeln, så fort hon rättar sig ger jag slack igen. Jag gör även avsaktningarna i lätt sits, och sjunker ner först när skritten kommer. Men hon är inte aktiv travare sedan lång tid tillbaka, och vi galopperar bara när vi har sällskap ute, vilket inte är ofta, så hon har inget att "blanda ihop" det med. Vid markarbete på volten får jag leda tydligt framåt-nedåt med repet, och inte förrän hon följer det, blir det trav istället för tölt.

Svamligt, men du kanske hittar något du kan använda...
ok, intressant! ska testa :D
tack!

Är hon cool i skritten, så kanske du kan prova att trava försiktigt i 10 mjeter och se vad som händer? Jag brukar inte trava så långa bitar på "travare" utan sadel, men att träna övergångar för att få en starkare och följsammare häst brukar gå bra.

hon tröttnar snabbt, tycker det är tråkigt och börjar söka anledningar till action, som att bli låtsas rädd för ett löv och studsa fram en bit...
Jag aldrig sett det på det sättet, för det utvecklas jag inget av. Jag söker hela tiden att förstå, men visst, vissa gånger så kan man ge upp. Men vi är alla olika. Min ambitiösa märr har nu efter 5 år format sig till en riktigt trevlig häst om jag jämför med den speedade racer- token som hon var i början. Så har du tålamod i 3 år till så ska du se på underverk...... :D (Det handlar mycket om hur vi är på rygger och var vi är rent mentalt och vilken inställning vi har)
Är det en ren lek från hennes sida? Talar hon om att ni inte är på samma våglängd, påminner dig att du "sovit" 1/10 sekund....? eller så är det bara en vet hon att hon klarar av att lura dig?
Understimulerad?
Men lite mer konsikvent ska jag nog vara :o
Dom är bra på att lura oss.....

Hur är din andning? Kan du med hjälp av att lugna ner din egen andning få hästen att lugna ner sig? Prova gärna. Andas in och ut genom näsan (som när du övar Yoga) och ta lugna andetag.
Det brukar göra susen.... men dom stora underverken kan ta lite tid.... :angel:

Rikkan skrev:
Är hon cool i skritten, så kanske du kan prova att trava försiktigt i 10 mjeter och se vad som händer? Jag brukar inte trava så långa bitar på "travare" utan sadel, men att träna övergångar för att få en starkare och följsammare häst brukar gå bra.
oh ja, skritta kan hon :D antar att du menar att jag ska trava barbacka? :eek: går inte, hon accepterar inte trycket från skänkel, vilket gör att jag skulle aldrig kunna hålla mig kvar om jag inte fick krama med benen och jag har definitivt inte balans att trava utan att "hålla om" med benen... :o

Jag aldrig sett det på det sättet, för det utvecklas jag inget av. Jag söker hela tiden att förstå, men visst, vissa gånger så kan man ge upp. Men vi är alla olika. Min ambitiösa märr har nu efter 5 år format sig till en riktigt trevlig häst om jag jämför med den speedade racer- token som hon var i början. Så har du tålamod i 3 år till så ska du se på underverk...... :D (Det handlar mycket om hur vi är på rygger och var vi är rent mentalt och vilken inställning vi har)
jag menar inte att jag ger upp, bara att det inte funkar på denna individen.
vi har gjort massor av underverk redan, bara att kunna rida o köra denna damen och att vi lyckats så bra att hon tycker det är frukansvärt roligt :D

Är det en ren lek från hennes sida? Talar hon om att ni inte är på samma våglängd, påminner dig att du "sovit" 1/10 sekund....? eller så är det bara en vet hon att hon klarar av att lura dig?
Understimulerad?
Dom är bra på att lura oss.....
Njea, hon kan nog säga ganska tydligt vad hon vill och tycker om olika saker... så är hon jämt.
För dagen är hon väldigt understimulerad för hon har vilat i hagen och det gillar hon inte... men "problemet" har funnits hela tiden.
Men just att skrämma sig själv eller låtsas bli rädd, är nog mest hennes sätt att skapa lite action och tala om att vi ska ha ett högre tempo.. Helst full fart. Trava lugnt kan vi göra när vi kör, galoppera fort vill vi göra när vi rider ungefär.. Om du förstår vad jag menar. :o

Hur är din andning? Kan du med hjälp av att lugna ner din egen andning få hästen att lugna ner sig? Prova gärna. Andas in och ut genom näsan (som när du övar Yoga) och ta lugna andetag.
Det brukar göra susen.... men dom stora underverken kan ta lite tid.... :angel:
Intressant, hade tidigare en ganska lättskrämd häst och testade när han blev rädd just det du beskriver andas lugnt och slappna av.. Funkade super på han och han blev mycket lugnare och säkrare att rida..
Men om det skulle funka på Humlan i allmän situation? Kanske, men jag tror inte det direkta felet i allmänhet ligger hos mig, inte ens att det är ett fel.. Hon tycker helt enkelt det är roligare att springa fort, helst i galopp för det har hon fått göra under sadel och då har jag berömt henne, medans hon vet att det är fel framför vagnen..
*svammlar*

Hmm vikt på frambenen precis som när man kör brukar min hovis säga o han har egna travare....
Annars är det igångsättningar, trava ett par steg och skritta igen. Travar hon bättre om du lägger upp farten lite? Eller lägger ner nosen lite? Om man rider lätt och hjälper henne med takten?

Polly_Mulle skrev:
Hmm vikt på frambenen precis som när man kör brukar min hovis säga o han har egna travare....
Annars är det igångsättningar, trava ett par steg och skritta igen. Travar hon bättre om du lägger upp farten lite? Eller lägger ner nosen lite? Om man rider lätt och hjälper henne med takten?
fast hon kan trava, hon bara vill hellre galoppera..
jo, det går ganska bra att trava fort, men risken är stor att hon rullar över i galopp.

//Humlan med gråtande son på armen, om någon undrar varför inläggen blir virriga. :o

Ja inte vet jag om jag är till någon direkt hjälp, men jag hade samma problem - fast då med mitt fullblod som en gång var tränad för galopp. Han galoppade alltid vid minsta motstånd, det var alltid skritt, ev.två steg trav o sen galopp. JÄTTESAAAAAKTA eller hur fort som helst. Min kompis med fd travare o hennes dotter på shettis brukade trava i normalt tempo o vi galopperade o galopperade. Men jag var envis - jag vill bestämma gångart.
Försökte verkligen få honom kvar i traven några extra steg till varje gång o mycket beröm. Jag var noga med att göra tydlig galoppskänkel när det var dags att galoppera.

Efter bara några månader så kunde han trava på längre sträckor o efter ett år så hängde han skapligt på travaren i god fart i TRAV. Numer kommer galoppen endast när jag BER om det.

antar att du menar att jag ska trava barbacka? :eek: går inte, hon accepterar inte trycket från skänkel, vilket gör att jag skulle aldrig kunna hålla mig kvar om jag inte fick krama med benen och jag har definitivt inte balans att trava utan att "hålla om" med benen... :o
Den dagen du kan sitta i balans utan att låta benen krama om henne och göra övergångar, den dagen har hon med all sannorlikeht slutat med sina "dumheter", -för då har ni kommet ett låååååångt steg på vägen mot målet.
Om det i dag är så att du inte har balansen, då påverkar din kropp henne även när du rider i sadel. Så testa med att vara fokuserad på din balans, avslappning och andning. Där tror jag att du har jätte mycket att utveckla.

vi har gjort massor av underverk redan, bara att kunna rida o köra denna damen och att vi lyckats så bra att hon tycker det är frukansvärt roligt :D
Se där!!! :D

Njea, hon kan nog säga ganska tydligt vad hon vill och tycker om olika saker... så är hon jämt.
För dagen är hon väldigt understimulerad för hon har vilat i hagen och det gillar hon inte... men "problemet" har funnits hela tiden.
Hitta på ett sätt som gör att hon hela tiden är uppmärksam och nyfiken på dig, inte omgivningen. Godis i fickorna under ridningen brukar vara ett bra alternativ..... :rofl: :banana: Bara det att få en häst att stanna på komando och vända huvudet åt "rätt" håll är en lek som ofta är poppis på dom som inte vill/kan utföra regelrätta dressyr övningar....

Men om det skulle funka på Humlan i allmän situation? Kanske, men jag tror inte det direkta felet i allmänhet ligger hos mig, inte ens att det är ett fel.. Hon tycker helt enkelt det är roligare att springa fort, helst i galopp för det har hon fått göra under sadel och då har jag berömt henne, medans hon vet att det är fel framför vagnen..
Se det inte som rätt eller fel. Allt vi gör är rätt just nu, annars hade vi inte gjort det....i morrn är det nåt helt annat. Vi lär av erfarenheterna.
Jag tycker att det låter som om du är på väg att mogna i ditt sätt att se på ridning av travare, vilket är toppen. Du är alltid hästens ledare och bör därför vara den som tar intiativet till en förändring...Om du sedan ändrar ditt fokus till att få hästen mer lyhörd, vilket är ett krävande arbete eftersom det strider mot allt annat dom tidigare lärt sig, så är du inne på något mycket intressant, både för dig och hästen.
Är du på väg/villig att överföra ditt yrekskunnande till att rehabilitera hästen genom rörelse, träning....?

Hänger på då jag har samma problem och egentligen är min fråga till Asa_S för jag har använt hennes metod senaste veckorna.
Min dam travar jag endast iförd sadel och rep och repgrimma. Vi travar på slackt rep och så fort hon ökar för mycket så byter jag varv och travar igen. Till slut lugnar hon ner sig och travar fint med nosen i backen (vill vara där) korta stunder, MEN detta är en smart häst och har nu upptäckt att om jag ökar så får jag byta varv, så i det svåra varvet ökar hon nästan på en gång, då byter jag igen men går även snabbt tillbaka till det svåra varvet. Känns rätt men kanske finns det bättre sätt? Igångsättningarna är fortfarande väldigt otaktmässiga, kan man lägga in igångsättningar, eller ska man befästa traven mer först? Det här har hjälpt otroligt mycket och jag tror att det är rätt väg. Jag har kämpat med detta i något år nu och ingen annan har haft en bättre metod än denna. Jag har testat Nej-metoden, igångsättningar osv, men inget har fungerat.

Om hon springer iväg när hon travar så måste du försöka styra hennes takt med lättridningen.
De flesta svankar när de rider lätt, och då är det omöjligt att kontrollera takten. Du måste upp med skrevet i varje steg när du rider lätt. Sen när du sätter dig ner då måste du liksom upp med kisseriet så du du inte landar direkt på sittbenen. När du reser dig, försök att stanna och balansera upp dig, då kan hästen hitta sin balans med dig.. Men det är svårt, de flesta ställer sig i någon slags fältsits när de rider lätt...

Så stanna upp i varje steg, rak genom kropp och ryggrad.

Rikkan skrev:
Den dagen du kan sitta i balans utan att låta benen krama om henne och göra övergångar, den dagen har hon med all sannorlikeht slutat med sina "dumheter", -för då har ni kommet ett låååååångt steg på vägen mot målet.
Om det i dag är så att du inte har balansen, då påverkar din kropp henne även när du rider i sadel. Så testa med att vara fokuserad på din balans, avslappning och andning. Där tror jag att du har jätte mycket att utveckla.
Balans har jag, rätt bra faktiskt :D
Men Humlan är inte inriden som en ridhäst och säg att vi skulle gå från skritt till trav (barbacka) och jag inte kan anvnda benen, så kastar hon av mig bums, hon går inte att rida med "mycket skänkel" knappt någon och att bara klämma med rump muskler (allt man kan använda när man rider barbacka)ger knappast något stöd och hjälp alls...
Med sadel kan man iallafall använda lår musklerna utan att hon blir arg..

Ibland lycks även vi ;)

Hitta på ett sätt som gör att hon hela tiden är uppmärksam och nyfiken på dig, inte omgivningen. Godis i fickorna under ridningen brukar vara ett bra alternativ..... :rofl: :banana: Bara det att få en häst att stanna på komando och vända huvudet åt "rätt" håll är en lek som ofta är poppis på dom som inte vill/kan utföra regelrätta dressyr övningar....
Godis får mina hästar bara när vi är klara och de ska in i boxen! Att ge en huggorm som Humlan godis under ridturer är knappast en bra idé, även om den kan vara god på andra hästar.
Men jag förstår vad du är ute efter och det är ia allmänhet en bra ide´

Se det inte som rätt eller fel. Allt vi gör är rätt just nu, annars hade vi inte gjort det....i morrn är det nåt helt annat. Vi lär av erfarenheterna.
Jag tycker att det låter som om du är på väg att mogna i ditt sätt att se på ridning av travare, vilket är toppen. Du är alltid hästens ledare och bör därför vara den som tar intiativet till en förändring...Om du sedan ändrar ditt fokus till att få hästen mer lyhörd, vilket är ett krävande arbete eftersom det strider mot allt annat dom tidigare lärt sig, så är du inne på något mycket intressant, både för dig och hästen.
Tänkvärt!

Är du på väg/villig att överföra ditt yrekskunnande till att rehabilitera hästen genom rörelse, träning....?
Vet inte riktigt vad du är ute efter här.. Men jag försöker hela tiden anpassa träna de mina efter vilka "skador" de har... Försöker i det långsta undvika ställa hästen i hel vila, utan arbetar i vila om man kan uttrycka sig så och bli förstådd.. :confused:
Arbetar mycket i skritt, mycket rakt ut i skogen/kalhyggen, går runt träd, höga ben lyft över stockar, stanna rygga osv... Fokuserar mest på muskulatur.

*svammlar* :o

En av våra hästar är en travare.
Han har väldigt svårt för att trava sakta. Då går han in i "Tölt" som ändast går att sitta ner i. Drver man på så går han över i trav.

Han är lite udda den hästen.
Han har skritt, tölt, trav, galopp med frambenen och trav med bak(kallas vad?) och galopp.

Om jag vore du skulle jag lägga ut lite bommar så hästen fick gå på, men visst så kan hästen fortfarande tölta över bommarna.
Vad händer om du drvier på. Så hästen måste "Tölta" snabbt. Prova att driva på tills hon börjar trava funkar alltid på våran, sedan kan man jobba med att korta upp dom lite.

Min tävlings häst, en connemara ponny börjar stutts, backa, ibland även stegra sig smått ibland större när hon vill galoppera, särsilt ute på stubb. Det bästa jag har fått lära mig är att driva på ästen allt vad man har i galopp, gärna på en STOR volt så hästen inte tar bettet, och bara sitta och driva och driva, så hästen blir riktigt trött.
Efter några gånger inser hästen att det inte är lönt att hålla på för det är bara jobbigt och tråkigt.

Hoppas det löser sig för dig!

Senast ändrad:

det låter som en isis när du beskriver traven.
gå in och kolla på såna trådar.
hon har svårt att trava kort trav med dig på ryggen, då rollar hon över i en annan gångart och ökar farten för att hålla balansen.
hon är avlad och tränad för skjutkraft ej bärkraft som behövs för bla kort trav.
hon måste hitta sin balans och bli starkare med ryttare på ryggen.
så länge hon bara går på skjutkraft och inte använder bakben och rygg på rätt sätt så är kort trav alldeles för svårt.
så det är lösgörande och bärande arbete utan att dra ihop henne som gäller.

Men Humlan är inte inriden som en ridhäst och säg att vi skulle gå från skritt till trav (barbacka) och jag inte kan anvnda benen, så kastar hon av mig bums, hon går inte att rida med "mycket skänkel" knappt någon och att bara klämma med rump muskler (allt man kan använda när man rider barbacka)ger knappast något stöd och hjälp alls...
Måste du klämma om du har så bra balanbs? Kan du inte bara åka med?? Det handlar om din påverkan uppifrån. Även en häst som inte är inriden kan ridas med försiktiga hjälper...genom balans, blick och fokus. Dom är ju mycket känsligare än vad vi många gånger uppfattar.

Arbetar mycket i skritt, mycket rakt ut i skogen/kalhyggen, går runt träd, höga ben lyft över stockar, stanna rygga osv... Fokuserar mest på muskulatur.
Utveckla det. Var känns hästen mjuk och smidig? I huvet, nacken, halsen, ryggen, bakbenen? Känns det som ni har en god kommunikation via bettet hela tiden? Lägg fokus på kommunikation istället för muskler nästa gång, så blir det spännande att höra du hästen upplever dig.

Rikkan skrev:
Måste du klämma om du har så bra balanbs? Kan du inte bara åka med?? Det handlar om din påverkan uppifrån. Även en häst som inte är inriden kan ridas med försiktiga hjälper...genom balans, blick och fokus. Dom är ju mycket känsligare än vad vi många gånger uppfattar.
Som sagt, Humlan är pigg och glad och även om jag har bra balans och hon studsar iväg (som jag beskriver i denna tråden) så tror jag INGEN klarar av att sitta kvar utan att använda benen? :eek:
Det är just hennes känslighet som blir lite "problem".

Utveckla det. Var känns hästen mjuk och smidig? I huvet, nacken, halsen, ryggen, bakbenen? Känns det som ni har en god kommunikation via bettet hela tiden? Lägg fokus på kommunikation istället för muskler nästa gång, så blir det spännande att höra du hästen upplever dig.
Tror du missuppfattade mig, eller så missuppfattade jag din fråga :o Jag menade att jag rider efter individen och tränar efter individen.
Jag rider inte på bett, det går inte, rider på hackamore, vilket gör att man har dålig komunikation med munnen. Och det hela blir ju lite fel eftersom man inte kan rida med skänkel, utan man får rida helt med vikt o balans och eftersom hon reagerar snabbt och lyder så kan man väl säga att vi har bra komunikation..
Men sen kommer den där "Vilja" biten in... :smirk:

Måste vara en reinkarnation av min gammeltant då fått.

Uppförde sig exakt som din (även humölret var detsamma :D )
Alla bilar var startbilar och skulle vederbörligen jagas upp...Galopp MYCKET roligare än att trava.
Stenar KAN anfalla de dagar den är på humör osv..

Nåväl, på henne funkade det att rida lätt i galoppen och med hjälp av kroppen visa att det var trav som gällde. I början kunde det bli racer trav, men efterhand så lugnade traven ner sig och blev mer joggingliknande.

Jag gjorde så här. Travade på friskt framåt, succesivt dra ner tempot. Slåg hon äver i galopp "olovandes" fortsatte jag lättridningen.Samt ökade tempot något.
Började det plana ut till tölt. saktade jag av och började om från början.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 318
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar