Hon kan inte bajsa! :(

Jolanta

Trådstartare
Min schäfer kan inte bajsa...

Hon är helt stopp, men jag ser där bak att det är bajs, som hon inte får ut. Dessutom har hon ett sår där nu! Hon skriker och piper när hon försöker. Hon var lite hård i magen igår, men nu är det hel stopp...

Kan man ge henne något så det lättar, eller är det vetten som gäller?

Snabba svar tack!

Sv: Hon kan inte bajsa! :(

Parafinolja (Finns på apoteket)
Vanlig matolja, raps eller majsolja.
Häll det på maten.
Prova att smörja in lite där bak för att lindra.

männskor kan väl iallafall dricka ricinolja, kan inte det hjälpa för hund?
fast jag har ingen aning om det är så bra eller inte för hundar!
går det inte att googla fram något svar annars?
hoppas du hittar en lösning snart! stackars vovve :cry:

Vanlig olja har jag hemma, ska ge henne det nu i kvälls maten!
:cry:
Hur mkt?

Kommer inte ihåg exakt....
Jag ringlade över maten. Ett par matskedar tror jag...
Paraffinolja funkar bäst.
Men det kan krävas vet.besök.
Lycka till!

jag hade gett någon typ av laxeringsmedel direkt i ändtarmen (förutsatt att du fått grönt ljus av vet då såklart). klyx finns väl inte mer, men jag antar att de har kommit med något ersättninsmedel? microlax funkar i o f s, men jag antar att det är halv pipett som gäller.

matolja och liknande borde inte ha mer effekt på hund än på människa (dvs ingen alls), eftersom det är smältbart.

men är hon allmänpåverkad? i så fall skulle jag åkt in. annars kan ju hundar bli förstoppade precis som vi, och har hon ett sår som irriterar kan det vara en anledning. och vi dör ju inte av att inte få skita en dag eller två ;).

men ring vet för säkerhets skull, det känns bättre att höra ordet "avvakta" från dem.

Nä, hon är pigg som vanligt! Dricker en massa å så.. Blir väl en vaknatt... :(

Ring Bagarmossen (även om det ligger här i sthlm) för rådgivning,dom har öppet dygnet runt och svarar gladerligen på frågor "mitt i natten" från oroliga ägare:p

Har nr. dit om du vill ha det.;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker också det är bra att ringa veterinären. Om det är helt stopp är det inte säkert att det löser sig med olja. Man brukar rekommendera paraffinolja vid förstoppning men ofta krävs det lite klyx för att lösa det initialt. Att hon dricker en massa (om det var så du menade?) är bara det något som jag tycker gör att du bör kontakta en veterinär. Lycka till & hoppas att det ordnar sig!

Till viss del påminner henns symptom om dom min hund hade.
Det slutade med en buköppning då hon ätit upp en massa bark:mad:
Så jag rekommenderar vet. i stället för att exprimentera själv, det har alltid lönat sig för mig (då jag äger en hemskt otursdrabbad hund)

Kl!

Isa mår bra nu, jag pratade med vet, de rek. mikrolax, och det funkade! :banana:

vad skönt att det löste sig!
Men du fick inge råd om va de kunde ha varit som gjort det?
Så fort jag började läsa började ja tnka på min första hund, han fick problem att bajsa ibland och kunde sitta länge å väl i dikeskanterna å piiiipa för att de inte kom ut (och gjorde nog även ont oxå).
Jag var till veterinären med honom och de konstaterade att han hade en fick på sin ändtar, ett sk Perinealbråck.
Nu har jag fått för mig att det är som vanligast på äldre hanar, men jag skulle nog inte vara säker om ja var du.

Min hane är ej opererad och har nu haft sin ficka i ca 4 år.
Och han lider inte av den, men får ej äta sig hård i magen, eller ben som kan fastna. Vid minsta misstanke så får han parafinolja.

Hoppas det löser sig!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 266
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 770
Senast: Tualma
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 329
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar