Hon går konstigt!?

Mirraya

Trådstartare
Fick just ett samtal från min kompis som skulle ut och rida min häst idag. Hon sa att hon tyckte att hon gick konstigt ut ur hagen, stapplade lixom i nedförsbacken... Sen när hon leddes in i stallet märktes inget men när hon skulle kratsa höger bakhov så kunde hon inte lyfta på den för hon kunde inte stå på enbart vänster bak?! Hon är inte svullen eller varm, inga sår... Hon tog ut och ledde henne och sa att på rakt spår syntes inget men i uppp/nedförsbacke stapplar hon och likaså när hon ska vända/svänga?

Det är en väldigt kuperad hage hon går i så hon kanske har fastnat med benet någonstans och lixom vridit till det?? Någon som har något bra tips/ idé om vad det kan vara? Ska åka dit ikväll och titta till henne... man bllir ju orolig:(
 
Sv: Hon går konstigt!?

Kan vara stengalla, efter att ha trampat på något vasst i hagen, typ en sten. Sånt går över av sig själv.
 
Sv: Hon går konstigt!?

Det kan ju vara början på en hovböld. Det låter lite som det...:( Lycka till ialla falll. Hoppas att det inte är något allvarligt...
 
Sv: Hon går konstigt!?

måhända hovböld. sträckning, början på fång... tror snarare att det sitter fram än bak med tanke på att hästen stapplar i nerförsbacke, inte vill lyfta bak - då belastar de ju fram mest och har den ont så... ja du fattar...
 
Sv: Hon går konstigt!?

Fång, kanske? Just det här med att stappla i vändningar är ju ett symtom på just fång, men det är väl symtom på andra åkommor också kanske?
 
Sv: Hon går konstigt!?

en kompis hade en ponny som "stapplade" i nerförbacke, det visade sig vara knäproblem (fram)
 
Sv: Hon går konstigt!?

Tack för era svar! Åkte upp till stallet igår och då stod hon i hagen och ville inte stå på vänster bak. Då hon skulle gå satte hon ned tån och "haltade fram". Jag får klämma och känna på hela benet, hittar inga svullnader eller onormal värme... Jag lyfte hoven för att titta i och lyfta fick jag men hon kunde inte sträcka benet bakåt. När jag ledde henne till stallet så satte hon ned hoven ordentligt med det såg konstigt ut uppe i korset när hon gick. Sätter inte ned vikt i benet. Man tycker juatt om det vore bruten skulle hon vara rejält svullen nu efter ett flertal timmar? Ringde jourveterinären som tyckte det hela lät konstigt, hon misstänkte ev hovböld...
Nu fick hon gå in inatt(lösdrift annars) så får vi se hur det ser ut idag... Det är ju inga öppna sår så veterinären kan ju inte göra så mycket mer än att klämma och känna... Blir hon varken sämre eller bättre får ajg försöka avvakta och kontakta ATG på måndag... röntga... Hoppas ju på hovböld, men jag tror det sitter högre upp? En rejäl sträckning kanske?
 
Sv: Hon går konstigt!?

Min häst gick jättekonstigt för ett par veckor sedan.
Jag misstänkte ju allt möjligt, korsförlamning , knäna, fång etc.

Men jag avvaktade ( efter samtal med vet ) och troligtvis
hade han bara haft ovanligt kul i hagen, för det försvann.
Mao hade han sträckt sig vid vårlek i Hagen.

Hej från Hambo
 
Sv: Hon går konstigt!?

Skönt att höra, ja man får ju hoppas på något sådant! Hon äter och dricker och ser inte ut som att hon står och har ont så det borde ju tyda på att det finns hopp om livet! :)
 
Sv: Hon går konstigt!?

Måste bara berätta hur det slutligen blev!!
Kunde inte vänta längre, ringde ut distriktsveterinären... Ut till stallet och där låg hon i hagen och njöt i solen.. Så jag satte mig vid henne och småpratade lite, gav henne ett äpple... så plötsligt rullar hon över å lägger sig på sidan och bara stönar!
Jag hinner tänka att fan nu har hon väl kolik också eller så satte hon äpplet i halsen! Lårbenshalsen är säkert av och nu har jag täppt till luftvägarna?!:eek:
Men nej... hon hade nog bara lite mysigt i solen för när jag bad henne att resa sig gjorde hon det utan problem och sträckte lite på sig. Hon gick och rörde sig betydligt bättre också.:)

Veterinären kom slutligen och konstaterade hovböld :crazy: den kommer troligtvis komma ut vid kronranden. Känner mig hur fånig som helst just nu, tar ut jourhavande distriktsveterinär en helg för att lägga ett jodopaxomslag runt hov.....! Men det känns ändå bra! Det var inget allvarligt som jag trodde och det är värt pengarna också bara av att man kan sova gott inatt :rofl:
SÅ! Än så länge är det inte kört att rida Rönningeritten i juni!!
 
Sv: Hon går konstigt!?

va bra att det inte va något värre :)
jag är lika snabb på att ringa vet.:angel:
målar oxå värsta senariot i förebyggande syfte :o
min vet. brukar dock säga att det är bättre att vara lite för snabb, än att vänta för länge....
 
Sv: Hon går konstigt!?

jag håller med, bättre att ringa ut en gång för mycket än en för lite..

en hovböld är ju faktiskt ingen liten strunt sak, det är nog ganska obehagligt...

så bra att du nu vet, sov gott;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 526
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 407
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp