Hon går inte upp i vikt och ratar ersättning och gröt...

LitenIsa

Trådstartare
Jag sliter mitt hår i förtvivlan...eller nästan iallafall;).

Saga har sedan hon föddes legat på den nedre viktkurvan och ökat lite långsamt i vikt. Kurvan har även dalat vid ett par tillfällen bla då hon var sjuk och vi låg på sjukhus vilket är fullt förståeligt.

Lilla damen vill inte ta något annat än mitt bröst och bröstet vill hon gärna ha en gång i timmen speciellt nattetid= TRÖTT mamma;). Problemet med amningen är att hon tar ett par tag ordentligt och sedan ligger hon mest och snuttar och får ju därför aldrig i sig den feta mjölken som kommer på slutet.

Hade nu satt mitt hopp till gröten (hon är 4 mån) men hon verkar inte redo för det, klöks och kräks så fort det kommer in i munnen. Har provat i 4 dagar nu.

Vi går på extra viktkontroller och det är en pigg och glad tjej för övrigt, hon ser absolut inte undernärd eller sjuk ut.

Känner mig mest i behov av en liten klapp på axlen och några lugnande ord för nog tusan blir man orolig om inte annat så av att aldrig få sova.

Sv: Hon går inte upp i vikt och ratar ersättning och gröt...

Kan ju tillägga att hon faktist åt ersättning ett par mål när hon var ca 1 mån gammal men efter nån vecka så ville hon nte ha flaska längre. Så alla ni som säger att barnet ratar bröstet när man börjat med flaska, ni har nog glömt tala om det för Saga;)

ge det lite tid med gröten. Så länge hon är pigg och glad är det nog ingen fara!

är det du el pappan som gett henne flaskan? för vissa fubkar det bara att pappan flaskmatar!

Vi har testat varenda knep som finns när det gäller flaska (känns det som iallafall) samt provat minst 10 flaskor och olika nappar även bett släktingar i skåne skicka upp flaskor som inte fanns att få tag på här i våra trakter:D.

Men tack ändå för tipset.

Är du säker på at hon inte får i sig den feta mjölken? Prova att väga henne före och efter amning, jag tror att hon får i sig mer än du tror;)
Min son gjorde nämligen likadant, han åt varje timme på natten tills han var runt 15 månader.
Sög några tag och sedan låg och snuttade, gärna dygnet runt.
Nu var han visserligen stor, 4835 gram när han föddes och han gick upp i takt med sin kurva fram tills han var fem månader.
Då planade kurvan ut och bvc skrek i högans sky:grin: Då som femmånaders vägde han 8888 gram och som ett åring vägde han 11 kg.

Men sonen var ju inte stilla en enda minut, han kröp tidigt, satt tidigt och gick runt möbler som sexmånaders och han ville vara med överallt.

Jag tror inte på att tvinga i barn mat, mat ska vara njutningsfullt.

Jag tror att så länge barnet är glad och pigg och inte faller i vikt så mår de bra.

Du kan inte samsova? Jag satt och ammade tills sonen var drygt tre månader (då, på 90-talet var det ett hemskt brott att samsova med sina barn:grin:) sedan lade jag honom brevid mej och han åt när han ville, jag vaknade bara till när han började äta, bytte sida ibland och vi mådde bra bägge två, bättre än om jag hade gått upp och vaknat riktigt varenda timme.

Du får mer än en klapp på axeln, du får en hel massa peppkramar:banana:

Kan ju tillägga att hon faktist åt ersättning ett par mål när hon var ca 1 mån gammal men efter nån vecka så ville hon nte ha flaska längre. Så alla ni som säger att barnet ratar bröstet när man börjat med flaska, ni har nog glömt tala om det för Saga;)

Känner igen det, lyckades till sist lära Ronja ta flaska.
Bröstet var bäst men med dessa flaskor gick det ändå att få henne att dricka välling. Ersättning tyckte hon aldrig om och vällingen slutade hon med så fort hon började äta riktig mat.
Finns något du kan testa och det är att sätta ett sådant där bröstskydd (plast-tutte) på bröstet så lär hon sig först och främst känslan av plast/gummi i munnen. Vara envis, att ska hon ha bröst så får det bli med den på. Ha bröstmjölk i flaskan till att börja med och sedan peta in den i munnen istället när hon ligger och ammar.
Nästa steg är att blanda ersättning eller välling med mjölken så att hon sakta vänjer sig vid smaken.

Tommee tippee (finns på babyproffsen bl a)
tommeetippee1.jpg

Jag tycker du skall kolla din mjölk. Se om det är en bra mjölk. Man kan ha dålig kvallite på mjölken.

Så tycker jag du skall kolla upp alergier. Min son va mjölk protein intolerant
Han tålde inte min mjölk. Han tålde inte vanlig välling.
Han fick soja välling på recept. Han åt det ett tag. Blev alergisk mot den med.
Då fick vi köpa en annan välling PROFELAC på apoteket.
Den tålde han. Han fick äta den till allt.

Han är i dag 18 år har en liten del kvar av sin alergi
inga mjölk produkter , inga soja produkter.

Så se till att kolla upp din lilla bäbis. viktigt.
Vissa prover visar inte utslag på testerna va eredd på det.
Testa själv.

Tar hon inte flaska så får du tvinga henne, Du vet bäst hon fattar inte detta.
lycka till

Är du säker på at hon inte får i sig den feta mjölken? Prova att väga henne före och efter amning, jag tror att hon får i sig mer än du tror;)
Min son gjorde nämligen likadant, han åt varje timme på natten tills han var runt 15 månader.
Sög några tag och sedan låg och snuttade, gärna dygnet runt.
Nu var han visserligen stor, 4835 gram när han föddes och han gick upp i takt med sin kurva fram tills han var fem månader.
Då planade kurvan ut och bvc skrek i högans sky:grin: Då som femmånaders vägde han 8888 gram och som ett åring vägde han 11 kg.

Men sonen var ju inte stilla en enda minut, han kröp tidigt, satt tidigt och gick runt möbler som sexmånaders och han ville vara med överallt.

Jag tror inte på att tvinga i barn mat, mat ska vara njutningsfullt.

Jag tror att så länge barnet är glad och pigg och inte faller i vikt så mår de bra.

Du kan inte samsova? Jag satt och ammade tills sonen var drygt tre månader (då, på 90-talet var det ett hemskt brott att samsova med sina barn:grin:) sedan lade jag honom brevid mej och han åt när han ville, jag vaknade bara till när han började äta, bytte sida ibland och vi mådde bra bägge två, bättre än om jag hade gått upp och vaknat riktigt varenda timme.

Du får mer än en klapp på axeln, du får en hel massa peppkramar:banana:

Samsover gör vi redan. Eller Saga sover mellan mattiderna och jag försöker sova med en stökande och bökande bäbis mellan brösten:D. Nog tusan var det lättare när de låg där man la dem;).

Men det kanske är som du skriver, att hon får i sig mer än vad man tror. hittade faktist precis en kurva på nätet och visst hon ligger på den nedre kurvan (2 streck under normal) på vikt och på normalkurvan på längden. Hon är ju lång och smal:-)

Tar hon inte flaska så får du tvinga henne, Du vet bäst hon fattar inte detta.
lycka till

Nu blir jag nyfiken, hur menar du att man ska göra om man ska tvinga bebisen att ta flaskan?

Till TS:

Är det flaskan hon ratar eller både flaska och ersättning?

Provat Tommee Tippee som någon gav förslag på är ovan?

Senast ändrad:

Frågan är ju inte om hon följer kurvor eller sånt utan hur hon mår, vid 4 mån är det en "krångelperiod" oavsett vad man försöker mata i dem. Sonen ammade enbart tills han var nära 2 år och krånglade vid olika perioder, dottern slutade amma av olika andledning vid 5 mån, men hade då ätit ersättning sen hon var 1 mån och hon krånglade oxå vid 4 mån ålder.

Så sluta krångla med ersättning, gröt och välling om du inte absolut vill sluta amma av någon andledning, nattkrångel är det oavsett om de ammar eller inte... ;) Fortsätt amma, märker du att dottern sover mer än normalt, verkar hängig, trött osv ta kontakt med BVC och få hjälp därifrån. Att få henne att ta flaskan kan innebär att du måste sluta amma för att det ska fungera, sonen vägrade att dricka något annat än vatten i nappflaska, han fixade tekniken utan några som helst problem men välling och ersättning var det värsta han visste.

Var glad istället att hon inte tar flaskan!
Lilltösen var likadant länge, ville enbart ha bröstmjölk och sedan kunde hon tänka sig bröstmjölken i flaska, till slut ratade hon bröstet, ratade ersättning. Ville ha bröstmjölken urpumpad i flaska. Om hon är pigg och frisk i övrigt så är det bara att fortsätta. Min mjölk sakta försvann då lilltösen enbart ville ha urpumpad och efter ett par gånger när bröstet var för fullt för länge. Jag var frisk osv... mjölken bara sinade sedan. Hur som helst när mjölken inte räckte till för alla mål, så fick jag göra en speciell mjölkmix till lilla damen så att den blev så lik bröstmjölk som möjligt. Hon tar fortfarande inte ren ersättning, men har lärt sig accepterat flaskan och nu tar hon välling. Ett tag ville hon inte ta det heller när vi prövade. Drack bara 20-30 ml. Nu dricker hon välling utan problem. Jag tror det handlar om en mognadssak och finna den flaskan som passar den lilla. NAM flaskorna med latex sugnapp passar här hemma och latex även på den vanliga nappen. Silikon går inte. Bambino flaska funkar enbart för juice eller liknande.
Vid fyra månader kan det bli ett dopp. Men om du verkligen vill amma så se till att amma och sedan kanske pumpa ur mjölk. Men var beredd att det blir ett litet helsike när de kommer på att det kommer lättare då. Jag tror att din lilla fröken är som min, lite lat av sig och har inte riktigt tålamod vid bröstet att ligga för länge. Risken kan bli ifall du börjar med urpumpad mjölk är att hon hellre vill ha bröstmjölken urpumpad än ta själv ur bröstet.
Vad provar du för gröt? Banangröten gillade lilltösen oerhört bra. Havre-majs var sämre. När hon blev lite äldre så tröttnade hon på att få samma gröt varje kväll. Då var vi tvungen att variera gröten varje kväll.
När du verkligen bestämmer dig för flaskan så småmys med den lilla också, samtidigt som du ger. Pussa på den osv. De har sina egenheter, gäller bara att hitta vad som funkar.

Tuva var jobbig när hon var 4 mån. Det höll i sig i en månad ungefär.
Snuttade nätterna igenom, var gnällig ungefär all vaken tid, svårsövd osv.

TS: Går din dotter upp för lite i vikt och äter varje timme på nätterna? Vad säger BVC att du ska göra?

Frågan är ju inte om hon följer kurvor eller sånt utan hur hon mår, vid 4 mån är det en "krångelperiod" oavsett vad man försöker mata i dem. Sonen ammade enbart tills han var nära 2 år och krånglade vid olika perioder, dottern slutade amma av olika andledning vid 5 mån, men hade då ätit ersättning sen hon var 1 mån och hon krånglade oxå vid 4 mån ålder.

Så sluta krångla med ersättning, gröt och välling om du inte absolut vill sluta amma av någon andledning, nattkrångel är det oavsett om de ammar eller inte... ;) Fortsätt amma, märker du att dottern sover mer än normalt, verkar hängig, trött osv ta kontakt med BVC och få hjälp därifrån. Att få henne att ta flaskan kan innebär att du måste sluta amma för att det ska fungera, sonen vägrade att dricka något annat än vatten i nappflaska, han fixade tekniken utan några som helst problem men välling och ersättning var det värsta han visste.

:bow::bow: Jag tankte skriva precis likadant. Sa lange hon ar pigg och glad och frisk sa hade jag forsokt lata bli att oroa mig. Sam ratade ocksa flaska btw, och dricker aldrig mer an 10 ml fran en an! Han ar 16 manader nu,...

*kl*

Nu ska jag försöka svara er allihopa litegrann;)

Tommee Tippee flaska är provad och ratad även den.

Jag har självklart en dialog med både BVC och husläkare och Saga har hela tiden ända sen hon föddes gått upp lite dåligt i vikt. Sen har hon ju varit sjuk och vi lågd inlagda ett par dygn med andningsbesvär och då rasade hon i vikt eftersom hon inte ville äta alls.

Tvinga i henne via flaska är inget alternativ, vill inte tvinga i henne mat och som någon skrev innan, hur tvingar man henne att ta flaska? Genom att svälta henne och vägra ge henne bröstet eller?

Hon mår bra, hon är varken trött eller slö bara lite liten till växten;).

Eftersom vi haft stora problem med flskamatning så var bvc´s senaste råd att prova gröt och se om det funkar bättre. Dessvärre verkar hon inte färdig för "fast" föda då hon klyks och kräks så fort det kommer in i munnen.

Jag är inte jätteorolig och det stör mig inte allt för mycket att hon äter hela nätterna igenom vore ju bara väldigt skönt att komma till BVC en gång med ett barn som faktist har gått upp lite mer än 20gram på en vecka;).

Du skrev något vettigt som jag inte tänkt på innan. Att hon kankse inte fixar att varva mellan flaska och amning.

så länge hon verkar må bra så fortsätter vi nog som vi gör nu. Förr eller senare kommer väl även denna lilla dam att börja äta "vanlig" mat.

Är bara sån kontrast mot storasyster som var en väldigt matglad liten bäbis:D.

Tack alla för lite stöd. Känns alltid bra att få höra andras åsikter.

Min ena har ocksa alltid legat pa nedersta kurvan el strax darunder, och okat minimalt i vikt vaje manad. Nar hon foddes vagde hon 2.3kg (38+0) och nar hon var ett ar vagde hon 7.5kg - inget stort barn alltsa ;)
Hon har varit magsjuk ett par ggr och tappade ett halvkilo vardera gangen, ratt mkt for en sa liten :crazy:, men det har alltid planat ut sig i slutanden.
Det har alltid varit lite av en kamp att fa i henne tillrackligt med mat varje dag, lite och ofta ar det som galler - damen ater INTE stora maltider :D
Vad jag vill saga ar att en del barn AR sma, de ater inte sa mkt men tillrackligt och sa lange de foljer sin kurva hyfsat och inte SER undernarda ut sa behover du nog inte oroa dig :)

Tack för ett lugnande svar.

Det är ju hopplöst när de ska bli sjuka och tappa massa vikt då de redan är rätt så små.

Saga är pigg och glad och utvecklas som hon ska så det är nog ingen större fara egentligen. Känna bara som att alla andras barn är så stora (jag vet, man ska inte jämföra men man gör ju det ändå:o).

Litet tips när det gäller gröten är att man har i lite fruktmos/ fruktpuré då kan de lättare ta den. Samt att när de har ätit upp att man berömmer och säger att de var så duktig som åt upp. Det har funkat för oss. Om de kräks lätt vid gröt eller fast föda, pröva gör gröten lösare samt ha i fruktpuré, det kan greja saken åt dig!
Är hon oerhört rörlig av sig? Det kan också göra en förklaring till att de inte går upp så mycket som man hoppas. Har själv en oerhört aktiv liten tös. Vid fyra-fem månader då började hon bli allt mer vaken och rörlig, oftast i alla fall. Kunde också vara en liten snusmurvla. Eller hon började redan runt tre månader.
Tillägga också bara gällande lilltösen, att hon har oerhört svårt för små bitar i fastföda. Det ska vara oerhört sönder mosat i magic bullet för att hon ska ta det. 8-månaders burkar måste vi köra i mixern. Eller så är det något hon fått för sig, för hon kan ta ibland. Om det är någon form av efterrätt. Hon har smakat lite tårta och lite muffins. Bara smulor men ändå. Jaja... ibland är de lustiga de så grynen.

Senast ändrad:

En idé kan ju vara att pumpa ur lite innan du ger henne bröstet, om du nu tror att hon inte äter tillräckligt länge för att få i sig det fetaste.

Det var ingen dum idé:idea:. Att jag inte tänkt på det. Det ska jag testa.

Liknande trådar

Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 679
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar