T

Tokmaja

Dottern har en hemsk ovana... hon bits när saker inte riktigt går som hon vill. :crazy:
Hon är 1½ nu och storebror börjar få stora märken över hela kroppen..
Nyss alldeles förut när hon la sig i soffan hos honom där han såg på tv. Varför vet jag inte riktigt, men han gjorde väl inte helt som hon tänkt sig.

Försöker "fya" henne, ta bort henne därifrån och säga till henne och sedan får man ju ta hand om gråtande storebror.

Men hur sjutton ska man få henne att sluta???
Börjar ju på dagis om inte ens två månader, vill ju inte att hon ska bli dagisskräck liksom. :crazy:

Tips!
 
Sv: Hon BITS!

Storebror har birmärken över hela kroppen???? :crazy:

Punktmarkera lillasyster och säg ifrån direkt när hon tänker bitas. Var klar, tydlig och bestämd och säg att vi biter INTE, vi KLAPPAR istället. Och så tar du hennes hand och klappar storebror. Prata inte sönder situationen, var så tydlig som möjligt bara, och lägg till att storebror blir ledsen. Det förstår hon.

Ett av mina barn bets ibland hos dagmammman. Hon bets i situationer när känslorna tog över handen, och hon inte kunde uttrycka vad hon ville. Det var inte särskilt många bett hon åstadkom, med fasen vad pinsamt det var inför de andra föräldrarna. En gång bet hon en pojke rakt över näsan. :o
 
Sv: Hon BITS!

Det gör vi, men det är inte alla gånger man hinner se vad hon håller på med...
HELA kroppen är väl att ta i, men minst ett märke i veckan har han, och då är han ändå van att parrera hennes hugg :crazy:...
 
Sv: Hon BITS!

Det kommer gå över. Har själv haft en liten huggorm. Vi har lyft bort och markerat att man inte får göra så och att det gör ont.

Nu blev han själv biten oprovocerat av en annan huggorm på förskolan och då insåg han hur ont det verkligen gjorde! Detta har vi påminnt om då han bitit och nu har det tack o lov lagt sig och det är mer sällan han bits.

Vi har upplevt att det varit då han inte riktigt kunnat förmedla sig mot äldre barn, då de tagit ex. en leksak från honom etc.



Vårt äldsta barn blev utsatt för en riktig kobra och kom hem med flera bitmärken varje vecka. Han (kobran) punktmarkerades och vi höll lite låg profil, vi tänkte som så att det hjälper inte att gorma på de andra föräldrarna, för de gör nog så gott de kan. Dessutom hade personal redan tagit tag i saken och förde dialog.
Vi tänkte också som så, att nästa gång kanske vi har en liten som bits och det är nog rysligt jobbigt. -och det var det!!!


Gira :banana:
 
Sv: Hon BITS!

Just på den punkten har jag varit ganska så hård, Fredrik har gjort försök att bita ett par gånger, jag har rytit NEJ och det har fått honom att avbryta och istället börja gråta. Vilket jag tröstar och säger inte bita, klappa fint och visar med hans hand.

Men en del barn biter inte det heller på, där gäller bara att punktmarkera och skydda andra. På dagis är de nog ganska så vana vid barn som bits så det är nog bara att tala om det om problemt kvarstår så kommer de att kunna hantera det.
 
Sv: Hon BITS!

Vissa barn är notoriska bitare, liksom att vissa barn gillar att måla på väggar och möbler.
Jag har aldrig kunnat lista ut något speciellt som bidrar till detta, säger som Emil i Lönneberga, di bara blir!
 
Sv: Hon BITS!

Min son, 13 mån, bits också. Han har bitit oss ibland när han har varit frustrerad över något men han har aldrig bitit ett annat barn innan igår. Då bet han grannbarnet på 10 månader. Det första han gör när de träffar varandra efter den händelsen är att försöka bita honom igen..:eek: Nu vill inte det andra barnets föräldrar umgås med oss längre och vi har ingen aning om hur vi ska tackla detta. Han lyssnar inte ens på tillsägelser. Han har haft dille på att dra andra barn i håret på öppna förskolan och så men han har aldrig tidigare bitit någon.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 821
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 254
Senast: Madalitso
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp