Hon bits och har sina egna lilla ideer.

et_flickan

Trådstartare
Våran lilla rottis vi köpte för några veckor sedan visar sig vara en liten buse med en egen vilja. Hon hoppar upp på bordet och snor kattmaten när vi inte är hemma, stället man nånting på bordet så tar hon och äter upp allt!! Jag menar verkligen allt :eek:. Ser man att hon gör detta så skyndar hon sig så fort som möjligt att äta upp det, alltså hon slutar inte om man säger ett nej, eller börjar gå emot henne :eek:.

Sen så bits hon, riktigt ordentligt. Vi brukar ha våran lekstund på kvällen då hon får bita lite i en trasa hon ska direkt sluta när man säger nej, vilket hon inte gör utan det triggar bara upp henne ännu mer när man säger nej. Jag har slutat leka med henne helt och hållet med trasan nu för det börjar bli för mycket för när man säger nej så morrar hon och lixom nyper än lite överallt för att man ska börja leka igen.

Vad kan man göra åt detta? Hon söker också extremt mycket uppmärksamhet, snor grejor när man ser och ska hellst vara med näsan uppe på bordet när man äter :devil:.
Sen morrar hon när man inte bryr sig som sagt när hon vill leka.

Annars ska jag tillägga att hon är en riktigt trevlig rottis som älskar människor, hundar och jag hoppas hon fortsätter att vara sådan som vuxen också.
 
Senast ändrad:
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

"när vi inte är hemma".. menar du att du lämnar en valp helt ensam?:crazy:
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Nej inte helt ensam, hon har våran vuxna hund som sällskap så ensam är hon inte. Fyra timmar är hon "ensam".
 
Senast ändrad:
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Åh my :crazy:

Hunden är otrygg och vet varken ut eller in.. Om ni börjar att ensamhetsträna Er valp som man ska göra så försvinner nog ganska många av Era problem
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Åh my :crazy:

Hunden är otrygg och vet varken ut eller in.. Om ni börjar att ensamhetsträna Er valp som man ska göra så försvinner nog ganska många av Era problem

Det var nog ett misstag att övh skriva nåt här och det borde jag ha vetat. Så fort man skriver nånting så är man direkt en dålig hundmänniska. Suck kan man inte få trevlig hjälp istället.

Ja vi ensamtränar hunden, hon var mer ensam hos förra ägaren det var därför dom sålde henne. Hon har blivit bättre men att stressa av en hund tar ju inte en dag.

När hon kom till oss kunde hon inte ligga stilla i ens en sekund. Hon gick runt och luktade överallt, hade näsan ännu mer på bordet när man åt. Nu kan hon ligga stilla och till och med sova när man äter. Plus att hon gått upp i vikt, hon var lite för tunn när vi fick henne.
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Nej du är inte en dålig hundmänniska, däremot kan jag tycka att det är lite okunnigt/oansvarigt att lämna en valp som man haft i några veckor ensam i 4 timmar...

Men jag skrev även vad som kunde hjälpa er, att minska ensamheten tror jag gör mycket..
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Våran lilla rottis vi köpte för några veckor sedan visar sig vara en liten buse med en egen vilja. Hon hoppar upp på bordet och snor kattmaten när vi inte är hemma, stället man nånting på bordet så tar hon och äter upp allt!! Jag menar verkligen allt :eek:. Ser man att hon gör detta så skyndar hon sig så fort som möjligt att äta upp det, alltså hon slutar inte om man säger ett nej, eller börjar gå emot henne :eek:.

Sen så bits hon, riktigt ordentligt. Vi brukar ha våran lekstund på kvällen då hon får bita lite i en trasa hon ska direkt sluta när man säger nej, vilket hon inte gör utan det triggar bara upp henne ännu mer när man säger nej. Jag har slutat leka med henne helt och hållet med trasan nu för det börjar bli för mycket för när man säger nej så morrar hon och lixom nyper än lite överallt för att man ska börja leka igen.

Vad kan man göra åt detta? Hon söker också extremt mycket uppmärksamhet, snor grejor när man ser och ska hellst vara med näsan uppe på bordet när man äter :devil:.
Sen morrar hon när man inte bryr sig som sagt när hon vill leka.

Annars ska jag tillägga att hon är en riktigt trevlig rottis som älskar människor, hundar och jag hoppas hon fortsätter att vara sådan som vuxen också.


Den uppfattningen jag har fått och läst om Rottisar är ju att dom just "pratar" alltså morrar.
Min grannes stora bjässe är inte dålig på att morra när de är något han vill, ibland kan han tom bara ligga brevid i soffan och små "prata".

Tror faktiskt att din hund strejkar mot att vara ensam, det gjorde min hane mycket tydligt i början bara vi lämnade honom för att gå ner och köpa något i affären(5min) men sen när han väl kände sig trygg med både våran tik och med att vara ensam så var det inga problem, men han var ju närmare 3 år och hade varit ensam tidigare.
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Till att börja med, så ska ni ju inte "kampa" med en trasa med henne.

Hur gammal är hunden och vad är gjort med henne innan? Vad ligger kunskapen på för nivå hos henne i fråga om lydnad etc.
Svaret på Det är vad som avgör hur mycket och vad ni kan kräva från henne.

Ni måste hur som haver starta i rätt ände och få henne att känna sig trygg och säker med er och i ert hem, innan ni kan påbörja någon form av uppfostran med krav i.
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Till att börja med, så ska ni ju inte "kampa" med en trasa med henne.

Hur gammal är hunden och vad är gjort med henne innan? Vad ligger kunskapen på för nivå hos henne i fråga om lydnad etc.
Svaret på Det är vad som avgör hur mycket och vad ni kan kräva från henne.

Ni måste hur som haver starta i rätt ände och få henne att känna sig trygg och säker med er och i ert hem, innan ni kan påbörja någon form av uppfostran med krav i.

Jag har tänkt på det där med trasan, det kan ju inte vara bra. Jag ska omedelbart sluta för både hundens och mitt bästa. Man märker att nån har lekt mycket med händerna för hon är ju väldigt bitig eller kan dom vara det ändå? Jag vill lära mej. Det är ju ändå min första riktiga hund, jag lär mig av min mamma, allt är kanske inte så bra av det jag lär mej av henne därför vill jag lära mig av andra också.

Hon är 6 månader och kan sitt, ligg i princip. Har varit mycket ensam. Försöker vara hemma så mycket som möjligt. Jobbar från 1-7. Kommer hem och är hemma 1 timme där emmelan när jag äter middag vid 3, sen kommer mamma hem vid 4-5. Kan gå lös och lyssnar oftast på inkallning, ibland tar dte lite längre tid. Jag hade dock inte haft henne lös såpass mycket men det är mest mamma som bestämmer, jag har inte så mkt att säga till om tyvärr.
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Detta låter som en liten kopia av min lila rottis.
Hon är helt mat galen ,snor kattmaten äter på allt som är ätbart + i bland sånt som inte är bra för hundar exempel tvål,schampoo fiskben och råttgift. Ja listan är lång. Som tur är så är hon lydig och släpper allt när man säger åt henne tittar ner och ser skamsen ut och kommer och pussas underlägset. Men det gäller att man är där ,ständigt koll måste man ha på henne.
Hon är väldigt leksugen kommer och morrar och skäller när hon vill busa. (mest när jag slarvat med träningen) Busar med katterna så hon har små sår över nosen ,snor disktrasan och diskborsten när vi ej ser.Reter dom andra hundarna drar dom i svansen skäller och försöker busa upp dom så dom blir jätte arga på henne. Trots detta är hon min lilla ögonsten. Jag hoppas att det lungnar sig med åldern.
:love:
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Åh my :crazy:

Hunden är otrygg och vet varken ut eller in.. Om ni börjar att ensamhetsträna Er valp som man ska göra så försvinner nog ganska många av Era problem

Så vad hade ditt svar blivit om hunden inte blev lämnad ensam utan hade samma beteende även om matte eller husse alltid var hemma?
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Då hade man fått fundera ut vad som orsakat det beteendet..

Så klart att jag nu i efterhand kan tycka att jag dömde Ts på förhand, men man kommer inte ifrån att fler av TS problem tyder på en osäker hund och detta i kombination med att hon dessutom lämnar den 4 timmar ensam....
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Hon kommer inte vara ensam mer än kanske 1-2 timmar nu för mamma har fått ett jobb som hon sköter hemma.
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Hon kommer inte vara ensam mer än kanske 1-2 timmar nu för mamma har fått ett jobb som hon sköter hemma.

Vill bara skriva att låter ni er yngre hund tillbringa för mycket "ensamtid" med er andra hund så kan det bli att hon tyder sig mer till hunden än er. Därmed kan det bringa problem i er realtion hund/matte imellan. Så man bör dela på båda hundarna några timmar var dag genom att ni aktiverar er med hundarna en och en. Hoppas det löser sig smärtfritt med er nya hund.
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Jodå vi delar på dom. Ibland får lilla hunden följa med ut och vi umgås med enbart honom och så får den yngre vara inne en stund ensam.

Och så får den yngre hunden följa med ut och den äldre vara inne.
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Det låter som en helt normal liten rottis med lite fart och kamplust!
Jag skulle inte avar särskilt bekymrad utan jobba på det vanliga, lite kontaktövningar, kanske lite nosarbete för att ta bort lite energi och lära in goda vanor.

Att valpen inte lyssnar på nej är väl för at den inte lärt sig kommandot än!
Träna på ett loss kommando som sitter, byt kamptoss mot något gott.
Var alltid positiv då du tränar valpen och håll nejjandet till ett minimum.
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Hanterar du och din mamma hunden på samma sätt? Konsekvens är väldigt viktigt och jag har fått intrycket i dina trådar att din mamma är lite väl "mesig" i åtminstone hästhanteringen.
Kanske det är där det brister?
Hoppas ni får bukt med det iaf! :) Kanske kontakta en hundtränare och gå på valpkurs?
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Om man säger såhär så tar jag till i hunden lite mer. Behöver jag ta tag i örat på henne så gör jag och idag när hon inte fattade att jag inte ville busa så drog jag faktiskt i näsan på henne och ta me fasiken så bet hon inte mig nå mer men hon gick över till mamma och försökte på henne istället.

Mamma är nog lite mera mesig, jag har mera det där att hundne ska fanemej inte vara med näsan på bordet om jag så måste säga till henne att ligga ner 1000 gånger och så vidare. Jag är mera envis om man säger så.
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Jag tycker det låter som ni har två problem, dels med ledarskapet och dels med en osäker hund. Det där med att hon inte "accepterar" att när ni tycker att leken är slut är ett tydligt tecken på att hon bestämmer när leken ska vara slut. En ledare bestämmer när leken börjar och slutar. Sen låter det som det är väldigt mycket kamp i henne och visst, det är en positiv egenskap men kräver också sin lydnad! Sluta lek med kamptrasa tills hon förstår vad ordet loss betyder. Som någon skrev, kör med byteshandel, byt leksak mot godbit och lär in kommandot på det sättet. Börjar min hund kampa när jag ger loss-kommando så tar jag i halsbandet under hakan och håller hunden där och släpper efter på vad det nu är han har i munnen men jag släpper det inte, bara håller tills hunden släpper. Nu är det visserligen inte sååå mycket kamp i min hund - än!

Tänk på att hon fortfarande är i inlärningsfas så ni kan inte ställa några krav på henne än. Hon har säkert inte bott in sig hemma hos er än heller så hon vet nog inte riktigt var hon ska göra av sig själv och blir "för mycket" för sig själv att reda ut. Jag hade inte tagit det så allvarligt, hon kommer säkerligen lugna ner sig men ni måste ändå fastställa ledarskapet, det kommer också göra henne mer harmonisk. Aktivera henne mer, kör kontaktövningar men bara korta stunder så hon inte tröttnar, göm godis eller leksaker som hon får leta upp osv. Sen tycker jag nog ni ska anmäla er till en kurs när ni lärt känna varandra bättre så ni kan få hjälp utifrån!
Lycka till med hunden!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Acto
·
Övr. Hund Har nyss fått hem en valp och har sedan tidigare en 6 årig tik. Hon är väldigt nyfiken på valpen vill gärna nosa och titta på vad han...
Svar
18
· Visningar
2 590
Senast: Ratax
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 317
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp