Hon äter inte...

LitenIsa

Trådstartare
Natten mellan torsdag och fredag fick Elivia maginfluensa. Hon kräktes hela natten och dagen efter sen var det lugnt på kvällen. På natten till lördagen fick hon feber och kräktes 2 gånger. På lördagen kräktes hon inget men hade hög feber hela dagen. Sedan igår och idag har hon kräkts så fort hon får i sig fast föda.

Hon vill inte äta, klöks bara hon ser mat. Vill enbart dricka vatten.

Hon är rätt pigg men man ser ju på henne att hon tappat ,massa hull. Hon var ju tyvärr inte så mullig innan hon blev sjuk heller:crazy:.

Har verkligen provat allt. Hon vill inte ha glass, godis, fruktsoppor, inget. Hon åt en halv pannkaka idag på förmiddagen som hon kräktes upp.

Har nu varit och handlat risgröt från 5 mån (tänkte att det borde vara snällt mot magen) har lyckats truga i henne 2 msk. Får se om de får stanna kvar.

Hur länge kan hon gå utan att äta innan man bör oroa sig? Vatten dricker hon ett par dl per dag iallafall. Hon verkar inte uttorkad och är inte så värst allmänpåverkad. Men man oroar sig ju lite ändå:(.

Hon är 17 mån.

Sv: Hon äter inte...

Mjölkprodukter brukar vara jobbiga för dåliga magar, när de har varit så små så har det varit vatten, lite avslagen läsk för att få i lite socker, och sedan ostkrokar eller majskrokar, även fortfarande faktiskt. Det brukar fungerar bra här, även om det kanske inte är världens bästa föda i längden, men för att få igång dem igen så! Thè är oxå lugnade för magen, dottern har gillat det sen hon var liten medans sonen inte har kunnat tänka sig det förrens det sista halvåret..

Vi har undvikit mjölkprodukter. Var bara i pannkakan idag mest för att jag vet att hon i vanliga fall älskar pannkaka och hoppades på att hon skulle få i sig lite, men det kom som sagt var upp igen.

Te har jag inte provat att ge henne att dricka kan testa imorrn då hon vaknar. Men allt annat hon fått saft osv stöter hon bort och säger bara vatten.

Börjar bli lite orolig för uttorkning. Hon kissar inte så mycket. Fast som jag skrev innan så verkar inte speciellt påverkad för övrigt. Är inte speciellt hängig eller slö.

Antar att man klarar sig rätt länge utan att äta, men hon borde ju vara hungrig.

kan tillägga att majskrokar vill hon inte heller ha. Hon vill inte ens försöka äta. Går med nån sked ifall man distrarherar henne så hon glömmer bort att man matar henne.

Hej! Att hon inte äter är väl inte så farligt, om det inte går för många dagar vill säga. Dricker är ju däremot livsviktigt. Hon får inte bli uttorkad!!! Kamomillthe kan vara bra för själva maginfluensan, det smakar inte så gott men försök med att ge henne en tesked eller två i timmen. Avslagen sockerdricka och salta pinnar har jag alltid givit mina ungar när de varit magsjuka. Håll under uppsikt hon är ju inte så gammal, själv åkte jag in på sjukhus när jag var riktigt liten just för uttorkning efter en maginfluensa. Lycka till!!!:)

Har du provat med vätskeersättning (Resorb Junior)? mata teskedsvis eller med 5 ml spruta ( då kan du ge ca 2 ml per gång, ung var 5 min.) Även om de inte vill och ålar sig får man försöka. Bara lite lite i taget - annars är risken stor att det bara vänder och kommer upp igen. Detta kan du få fortsätta med kring ett dygn, sakta öka mängden och tiden mellan "givorna"
(Så här gör vi på Akuten då det kommer in småttingar som kräkts länge och vägrar äta, många föräldrar vill inte tvinga sina barn, då får man skicka in doktorn som får prata allvar :p )

Vi har gjort precis som du skrev. Tvingat i henne vätskeersättning med hjälp av spruta. Tyvärr hjälpte det inte denna gång utan vi hamnade på barnakuten inatt då hon återigen började kaskadkräkas. Hon var uttorkad och har förlorat 10% av sin kroppsvikt:crazy:.

Det satte på Emla salva för att förbereda för dropp. medan vi väntade på att det skulle verka börjar tösen plötsligt säga Yoggi, yoggi, yoggi. Sköterskan hämtade helt enkelt en liten tallrik yoggi som hon åt upp och som även fick stanna kvar i magen:laugh:.

Slapp dropp denna natt men nu måste hon börja äta och dricka:(. Är inne på 5e dygnet nu. Jädra kräksjuka:devil:!!!!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 281
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka