Hon är dräktig!!!!

Lycanthrope

Trådstartare
Äntligen, äntligen är min nordsvensk dräktig! Jag är helt obeskrivligt glad.

Men nu kommer alla frågor som jag behöver svar på :D

Jag ska ju flytta till Luleå den 13e augusti.
Ska hon få gå kvar hos hingsten tills dess och därifrån åka lastbil upp till Luleå?
Eller ska jag hämta hem henne hit i helgen och så får hon gå här tills jag flyttar eller ev ett par veckor till efter det (har en kompis som kan kolla till henne eftersom sambon inte är så jättekunnig) och åka lastbil härifrån.

Och vad ska jag tänka på i nya stallet? Tanken är att ha henne på lösdrift där.

Och abortvirus? Ska man vaccinera mot det och när gör man det?

Alla tips mottages tacksamt. Allt jag läst verkar som bortblåst :o

Sv: Hon är dräktig!!!!

Har ju läst att man inte ska ha dräktiga ston med tränande/tävlande hästar men det känns som det kan bli svårt att göra något åt. :(

Vaccination på femte. sjunde och nionde dräktighetsmånaden.
Vaccinering fungerar till ca 60 procent.

Låt henne stå kvar där hon står fram till flytten tycker jag i alla fall.

Se också till att hon passar ihop med övriga på lösdriften så hon varken blir motad eller själv motar bort.
En blivande fölmärr bör hållas i mycket bra hull.
Dom sista tre månaderna är viktigast anser många och försökaer då ösa i allt dom kan.
Brukar inte fungera för det är just då som dom är kinkiga med maten.
Vilket gör att dom senare ser ut som staket vid fölning.

Tillgång till fölbox bör du ha senare.

AM

Har ju läst att man inte ska ha dräktiga ston med tränande/tävlande hästar men det känns som det kan bli svårt att göra något åt. :(

Det där är nåt som du själv måste fundera över. Vad du vill riskera eller chansa på.

Att ha dräktiga ston ihop med tävlande/tränande hästar innebär alltid en ganska stor risk för stoet.

Har du otur så kan du bli av med båda på ett bräde.

AM

Hon är lätt att hålla i hull så det bör inte vara ett problem.
Men hon bör kanske få lucern utöver höt möjligtvis.

Det hade varit så enkelt att ta hem henne först så någon av mina vänner kan vara med och lasta henne (jag måste ju flytta upp innan hon kommer upp). Här han hon ju bara sin shettiskompis, men det blir ju kanske onödigt många flyttar.
För jag vet inte hur jag ska lösa det med lastning där borta, det går inte att komma nära gården med lastbilen. Men ska kika lite på det.

Grattis!
Håller med om när det gäller fodret. Mitt sto har alltid varit lätt att hålla i hull, men jag lät henne bli en riktig tjockis under hela dräktigheten och det är jag verkligen glad för så här efteråt för hon åt dåligt under de tre sista månaderna då alla menar att man ska ge dem mer istället. Så det om något är något jag kommer att ta med mig som en viktig erfarenhet om jag skaffar föl någon mer gång.

Annars så tycker jag att du ska låta ditt sto ta det så lugnt som möjligt ibörjan av dräktigheten. Jag tror att mitt sto kan ha varit dräktigt första gången hon var hos hingst men sen kom där ett rejält åskväder (hon är åskrädd) och hon var tom när vi gjorde UL.

Fick sen kämpa för att få henne dräktig, så efter det var jag livrädd att utsätta henne för någonting. Men sen så förra året kom fölet iaf så den som väntar på något gott.....

Men ja ta det lugnt, vore ju synd om det inte blev något när du kämpat så pass länge.

Är lite kluven på stall egentligen.

Hittat en så underbar lösdrift, inga jättehagar men det finns fin ligghall och träd. Billig hyra för shettisen också. Där tränas och tävlas dock ett par av hästarna.

Och ev ett stall med boxar där hästar inte tävlas, men då är det box och inte alltför lång utevistelse. Dock ett sto till som ska föla. Men tror knappast jag kommer ha råd att ha shettisen där också :(

När kan jag börja rida henne igen efter flytten? För i vinter borde det väl gå att rida? Inte tävla såklart men rida ut och lite på banan.

Många rider väl igen efter de första 45 dygnen. En del rider hela tiden vad jag hört. Sen beror det ju på hur hästen är , hur het den är osv. Jag red inte mitt sto alls men så är hon ju rätt het också så därför kändes det onödigt. Har ju två hästar till så jag kunde rida ändå. Men att röra lite på sig är ju bara nyttigt, så jag var ute och promenerade en del med min.

Min kommer nog vara väldigt pigg i början men hon blir hemskt uttråkad av att bara stå, jag märker hur hon skiner upp när hon får komma ut och jobba.

Man kan väl rida som vanligt? Fast trappa ner på slutet såklart.

Överansträng henne inte bara. Och mot slutet brukar många ston inte vilja bli ridna, men det är ju individuellt precis som allt annat. Det är ju så olika hur stora de blir och hur jobbigt de har det. Mitt sto var riktigt stor på slutet så då ville hon nästan ingenting utan stod mest och tog det lugnt.

Jag tycker att du ska beställa boken "Att bli med föl" om du inte redan läst den. Den är jättebra för de som inte har haft föl tidigare, men även för andra som inte är så pålästa.

Själv tycker jag att man kan hoppa abortvirussprutorna. Jag hade dessutom valt att låta mitt sto gå på lösdrift. Antar att de hästarna som tävlas i samma stall inte går på lösdriften, utan står i egna boxar?

Åh, jag ska kika på det! Tack!

Varför skulle du hoppa abortvirussprutorna? Jag vill ju vara så säker som möjligt, göra allt jag kan. Jag ska kika om tävlingshästarna är på lösdriften också, det är nog inte omöjligt. :(

Har lösdrift/lite bete precis vid stugan jag ska bo i också så sista tiden kan jag ha henne och shettisen där, så jag har dem nära och privat.

Men hur vet man hur mycket det går att rida? Mot slutet lär det ju märkas men nu i höst?

Jag hoppade abortvirussprutan. Den ger ju inget hundraprocentigt skydd och varje gång man tar ut veterinär finns ju risken att denna för med sig smittor från andra stall. Men sen så har jag ett eget stall också utan kontakt med andra hästar/människor. Förrutom hovslagare förstås, och veterinär vid de tillfällen jag gjorde UL och stelkrampsspruta. Men det är ju självklart upp till var och en. Men min veterinär tyckte att jag lika gärna kunde låta bli.

Okej, jag kommer nog göra den ändå tror jag.

Är det fler sprutor och grejer som ska göras?
Det är väl bra att ge spruta innan fölet föds så att den får del av skyddet också?

Mitt sto fick stelkrampsspruta någon månad innan fölet föddes, så fölet är då också skyddat de första månaderna enligt veterinären. Sen med tiden har fölet fått influensasprutor, stelkramp osv men det lär dröja innan du behöver tänka på det. Mitt föl är 1 år och 3 månader snart.

Men hur vet man hur mycket det går att rida? Mot slutet lär det ju märkas men nu i höst?
Nu under hösten kommer det nog inte vara några problem alls. Tänk bara på att sadeln kanske inte passar när hästen breddar sig och blir fetare, och att du säkerligen får köpa en ny sadelgjord.

Sen beror det ju på hur stoet är. Vissa ston tillåter ridning in i det sista, andra tillåter knappt att man tar på dem under dräktigheten. Du får helt enkelt känna av. Är ditt sto positiv och glad i ridningen så fortsätter du, blir hon sur och inte vill gå framåt så avstår du från ridningen.

Själv rider jag sällan avelsston alls. De får liksom bara vara mammor. Men den diskussionen blir ofta het på Buke och många har väldigt olika åsikter i ämnet.

Hon blir så ledsen när hon inte får komma ut och jobba så det skulle inte vara snällt mot henne. Men när hon visar att hon inte vill mer så får hon såklart ta det lungt. Sedan får hon vara mamma när fölet är fött :D

Sadelgjordar har jag massor, det är nog sadel som är lurigare men jag tänkte kika på någon bra bomlös.

Barbacka :idea:

Red min nån gång i skritt på slutet, för att hon skulle få röra på sig lite. Annars var det även promenader för hand.

Liknande trådar

Avel Jag startar en ny tråd för oss som har dräktigt och behöver skriva av oss. Känns som att betäckningstråden blir fel ställe. Eftersom...
82 83 84
Svar
1 662
· Visningar
126 931
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 759
Senast: lizzie
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 485
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 886
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka