Hon är dräktig omkring 210 dygn och visar brunst NU

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prinsus
  • Startdatum Startdatum
P

prinsus

Mitt sto brukar börja brunsta så här i februari och hon visar det aldrig så kraftigt som på vårvintern. Kissar och skvätter och blinkar och grejar och dessutom rymmer hon alltid från hagen för att ta egna promenader till varje pris - det gör hon aldrig annars. Jag trodde aldrig att hon skulle göra det i år eftersom hon är dräktig (första dräktigheten och hon är sju år i år) men nu började hon rymma och blinka med "kissen" härom dagen.

Till saken hör att vi märkte när vi höll på att försöka få henne dräktig att hon inte alltid hade ägg när hon visade såna här brunsttecken. Det kunde räcka att hon träffade sin älskling (min kompis valack). :love:

Kan hon ha kastat fölet? Veterinären gjorde rektalundersökning och konstaterade solklar 100% dräktighet den 19 December. Vi har visserligen en vinterhage på flera hektar men man borde väl märka något på stoet?

Är det vanligt att stona visar brunsttecken ändå, trots att de är dräktiga? :confused:

Det kan vara falsk brunst för att visa sig vänlig för valacken. Men om du är osäker så kolla henne igen.

Många ston brunstar falskt bara för att visa sig vänliga för valacker och hingstar.

som mitt sto då. :D
Hon brunstar titt som tätt året runt. Det räcker med vilken valack som helst som visar måttligt intresse så är hon igång.
Det stog en shettis hingst i det stallet min häst står i nu för ett par år sen när hon stog i ett annat stall, när man red förbi hingsten så gick mitt sto långsamare och långsamare, och hon riktigt hukade för att han skulle kunna nå upp om han skule lyckas rymma.

Så brunsta falskt är hon mästare på. :banana:

Jag tror du kan vara helt lugn. Detta är vanligt!!

Kan berätta en söt historia. Ett sto kom till en hingst för betäckning. Hon var jättebrunstig så dom betäckte direkt och skulle sen betäcka igen dagen därpå. Det var bara det att på morgonen hade hon fölat!!! Snacka om snabb leverans!
Hon var alltså dräktig när hon kom (utan att ägarna anat nåt, hon var tjock men...) visade hur tydlig brunst som helst, tillät betäckning och allt. Fölade sen alltså under natten!
Så allt är möjligt!!

Som de andra skriver.. säkerligen en 'falsk' brunst, vilket är ganska vanligt.

Ett av mina högdräktiga ston var så till sig att hon försökte betäcka ett annat brunstigt sto i hagen.. tusan att man inte tänkte på att fotografera det, såg ju onekligen mycket lustigt ut :D

Mitt sto födde sen en hingst.. kan vara en bidragande orsak till hingstbeteendet.

Då får nog vi en grabb också, för vår dräktiga dam blev "hingst" när det kom en ny dam till stallet i augusti. :angel:

/// Ghost

Mycket troligt :D

Har du inte testat henne med pendling då? En tråd om detta HÄR!

Jättespännande sen att se hur många som stämde (mina två ston ska få hingstar i början/mitten av Juli)!

Ett av mina ston "betäckte" också ett annat sto när hon var högdräktig. Hon var rejält stor så jag trodde hon skulle bryta ryggen på det andra stoet, men visst såg det roligt ut.... :crazy: I alla fall fick hon ett sto föl, så jag tror inte beteendet påverkas av fölets kön!

Jag tror och hoppas att de andra har rätt, men förra våren kastade mitt sto utan att någon märkte det... :cry: Hon brukar ibland brunsta fast hon är dräktig, så det faktum att hon brunstade oroade mig inte :crazy:

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 434
Senast: Lyxzen
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 493
Senast: TinyWiny
·
Avel Vårt 5 år gamla sto väntar/väntade sitt första föl och är idag på dygn 90. Hon ultraljudades på dygn 55 och konstaterades dräktig. Såg...
Svar
7
· Visningar
2 049
Senast: Toudi
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 135
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka