Hon är borta...

L

L_G

Mår så dåligt.. jag gråter hela tiden..:cry:
Min lilla katt har varit borta i en vecka nu. Hon har nyss fyllt 1år. Hon hade sitt fösta löp för ca 4 mån sen, men det avbröt vi med p-piller. Sen så för 2veckor sedan blev ett p-piller försenat och innan vi gav henne pillret veckan efter så hade hon försvunnit... Tror ni hon har gått in i ett löp? Jag funderar på om hon har gått för att leta upp en hankatt eftersom alla hankatter här(det är många katter här) är kastrerade, så måste hon gå iväg längre för att hitta nån okastrerad. Kan det vara så??

Vi har suttit upp lappar (ska sätta upp fler) med bilder på henne i området och i områderna runtomkring. Vi har även gått omkring och ropat.
Idag ringde en tant som inte bor så långt borta och säger att hon såg en katt som såg ut som henne i torsdags. Hon ville följa med henne in och verkade hungrig och jamade, men hon kunde inte ta in henne eftersom hon hade två hundar.

Varför kunde hon inte fått komma in till henne... Om hon hade tagit in henne och sen sett lapparna så skulle vi ju fått tillbaka henne nu..(om det var hon). Men alla människor är ju inte så snälla, de ser en katt och sedan tar hand om den och inte bryr sig om lapparna eftersom de vill ha kvar katten...:mad:

Men jag förstår inte... hon kan ju inte söka sig till nån annan för mat?? Hon får ju mat här! Jag jobbar oftast halvtid och hon vill bara vara ute på dagen då jag jobbar. Hon kommer alltid hem mot kvällen och sätter sig och mumsar och sover hemma om nätterna.

Vi bor i ett tätbebyggt område med mycket katter, sävja heter området. Någon som bor här kanske läser det här och har sett henne? (vem vet..)

Är det någon som har haft några liknande upplevelser med katter? Saknar henne så....:cry::cry:

DSC00250.jpg

Sv: Hon är borta...

Att dom vandrar är inte ovanligt. Om hon är 1 år, varför är hon inte kastrerad? Det bästa är att fixa allt sånt innan man släpper ut dom.

Det är tyvärr bara att leta och sedan kastrera snarast för din och kattens skull!

Du kan även ringa polisen och berätta att du efterlyser en katt med det signalementet, då finns det registrerat om någon ringer polisen efter de plockat upp henne. Är hon ID-märkt? Isf kan folk se att hon inte är en hemlösing iaf och ta kontakt med dig efter att ha kollat upp numret i SKK:s register.
Håller tummarna för att du hittar henne! Och passa gärna på att kastrera henne när hon kommer tillbaka. P-piller till katt kan lätt ge allvarliga biverkningar (cancer m.m) och är bara krångligt.

Jag vill hälst inte ge henne p-piller.. Men vi ville ta kattungar på henne en gång innan hon skulle kastreras. Men om vi hittar henne så ska jag boka tid för kastrering direkt, om hon inte har ungar i magen. Vill ju inte att hon ska vandra iväg såhär...

dum fundering..varför måste promt alla ta en kull på sin huskatt innan kastrering:confused:
Tror heller ej utekatter kommer hem var 5 dag för att snällt ta ett p-piller (de finns stor risk att de löper igenom om man ger dom piller var 7e dag).

Hon är hemma!! Min pojkvän var ute med hunden och ropade lite vid ett ålderdomsboende alldeles bredvid oss. Så kom hon springandes!:laugh: Han träffade en gubbe som sa att hon hade varit däromkring var o varannan dag i ca 4 veckor. Hon hade tiggt mat också. Tror faktiskt att hon blivit bortkörd av de andra katterna, hon har nog sitt revir där nu.
Men jag är så J**LA GLAD att hon är hemma!!!:banana::banana:

Funderar också på. Om man skaffar en till katt, tex en hane, tror ni dom kan fösrvara sig mer tillsammans då, eller nåt liknande? Så hon inte blir bortkörd.:confused:

Det var skönt för dig att hon är hemma igen.En del okastrerade katter drar långt bort för att hitta en katt att para sig med och sen hittar de inte hem och ungarna föds ute.
Flera såna fall har kommit till Samvetet, men i en del fall upptäcks inte kattfamiljen och det bildas en kattkoloni.

Verkar hon oskadd?
Det finns stor risk för att okastrerade katter hamnar i slagsmål och det kan bli svåra skador och dyra veterinärräkningar efteråt.Det är väl främst hankatterna som slåss om honorna men honkatterna kan också slåss.

Det brukar heller inte vara populärt bland grannar om det kommer dit okastrerade katter dit och kissar på trädgårdsmöbler m.m.

Om du skaffar en till katt är det möjligt att de försvarar sig tillsammans men inte säkert.Men se till att kastrera katten.

Vad skönt att hon är hemma!
En ganska stor orsak till att hon blir bortjagad kan vara att hon är fertil, okastrerade hanar och honor ses ofta som ett större hot mot reviret av omgivningens katter, det är iaf min erfarenhet när jag har haft okastrerade katter här hemma, de har mobbats ut när de har blivit könsmogna.

Vill bara säga att det finns katter som går sin väg ett par veckor sådär bara och sedan återvänder.
Min mor har en kastrerad honkatt som går flera gånger varje år, börjar på vårkanten och håller sig hemma hela tiden framåt sen höst. Hon har vart borta i upp till 1.5mån sedan bara dykt upp sådär. Man undrar alltid vart hon tar vägen, men det lär man aldrig få reda på. Mor har vant sig, men vart naturligtvis orolig första gångerna hon gick sin väg. Men har nu gått varje år i 5-6år :).

Hon är helt oskadd, men mager, trött och VÄLDIGT hungrig. Jag tror att hon är dräktig, men det får vi se om några veckor. Vet ni ungefär när man ser första tecktet på ungar i magen? Sparkar m.m?
Jag skulle vilja skaffa kanske en kastrerad hankatt från ett katthem. Tror kanske det skulle bli bra. Men vi får se om det blir så att vi behåller en kattunge. Då blir de ju två. Men funkar det bra att ha mamma och barn i samma hem??

Tänker du hålla henne inne nu?
Går hon ut finns det risk för att hon försvinner igen och att ev kattungar föds ute och inte hittas.För det mesta går det bra med kattfödslar men det händer då och då att nån unge fastnar och det behövs akut kejsarsnitt och då är det ju också bra om katten är inne.

Räkna med att ha henne inne under c:a 2 månaders dräktighet+ tills ev kattungar blir 12 veckor.Det finns alltförmånga som söker hjälp till små kattungar vars mamma har blivit överkörd.

Det kan gå bra att behålla en unge men då måste båda katterna kastreras.Annars blir det stora problem när ungen blir könsmogen.Då tänker jag inte bara på inavel utan slagsmål , allting nerkissat m.m.
Man får alltså kastrera ungen innan den blir könsmogen.

förhoppingvis är hon ej dräktigt men eftersom du ej kommer att kastrera henne så får du lov att hålla henne inne tills kattungarna blivit 12v.
hoppas du läser på vad som kan hända vid en förlossning och hur man sköter en dräktig katt.

Varför kastrerar du inte nu och sedan hjälper en katthemskatt? Onödigt att låta fler oplanerade katter komma till världen om alternativet är att ta en som redan finns...

Man kan kastrera dräktiga honor också (och tar då bort fostren samtidigt såklart).

*kl*

Luna är ett fint namn *grin*

Föreslår också kastrering + abort.
Vet inte hur insatt du är i kattavel? Luna är väl inte blodgrupperad, och om hon visar sig ha B-blod och hanen A-blod leder detta till att ungarna dör då de dricker mammans mjölk. Övriga sjukdomar, såsom tex HCM som finns i alla kattraser (och icke-raser) är något man brukar testa för innan parning, liksom FIV (felint HIV) och FeLV (leukemi) - bägge är sexuellt överförbara.

Om du bestämmer dig för att låta henne föda ungarna om hon är dräktig kommer här några råd:
Från dag 62 av dräktigheten får du inte lämna henne själv. Förlossningen måste övervakas, och det är inte alltid man ser några förvärkar.
Kolla upp var närmaste jourveterinär finns, och se till att ha ca 10 000 kronor undanstoppat ifall något går fel, vid förlossningen eller med sjuka kattungar.
Köp hem KMR ifall du måste handmata. Kolla även med ditt ev jobb om det är ok vara hemma ca 5 veckor om du tvingas handmata. De ska ha mat varannan timme dygnet runt.
Ungarna stannar hos mamman tills de är minst 12 veckor. Innan dess vaccinerar du dem två gånger (grundvaccination).
Tänk på att veckorna före förlossningen samt tills ungarna flyttar bör mamman hållas inne. Risken finns annars att hon föder ungarna ute eller något händer henne efter födseln så ni sitter där med en kull föräldralösingar.

Jag tycker att du skall kastrera henne redan nu. Att skaffa en massa kattungar som du kanske inte blir av med är inte roligt. Sedan måste du tänka på att hålla henne inne fr. o. m nu. Annars är risken stor att hon försvinner igen. Då kan hon lägga ungarna var som helst och då har du vildkatter på halsen. Om hon nu skulle föda hemma så måste hon hållas inne i 12v medan ungarna växer. Sedan skall ungarna avmaskas, vaccineras och veterinärbesiktigas innan du säljer dem. De skall helst också id-märkas. Det rör sig om ganska mycket pengar. Dvs om du nu är seriös.

Det är så att jag hade tänkt ta en kull med en renrasig katt, själlvklart så kollar vi ju henne ordentligt hos veterinär innan vi parar henne. Har också gått och velat om vi verkligen ska ha kattungar på henne eller inte...
Vi vill ju så gärna ta en kull på henne, men vill ju också ta en kattunge från ett katthem. Vill nog inte göra abort om hon har ungar i magen, men om hon inte är gravid så bokar vi nog tid för kastrering.

Hon får inte gå ut än, hon får vara inne ett tag nu tills vi vet och bestämt oss.

Du kan ta hand om en hemlös högdräktig katt så får du vara med när kattungar växer upp. Gå in och titta på Agrias hemsida så kan du se vinnaren i kattungebildtävlingen.Det är en kattunge från en kattförening.
Det finns såna kattungar som dör ute för att det inte finns tillräckligt med hem.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 537
Senast: G-uldlock
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 221
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 336
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur