Homozygota skäckhingstar??

ika77

Trådstartare
Jag vill ev. betäcka mitt sto med en skäckhingst.
Men vad finns det för homozygota skäckhingstar i Sverige som ger garanterat skäck-föl??
Jag vet om en homozygot knabbstrupper, men jag vill ha en skäck!! :D
TIPS!!
Och om det ev.finns nån bild eller hemsida på hingsten vore det bra..

Hmmm, nu kan jag inget om sånt här men jag har en kompis som har en (tror jag)
den ena är skäck, men lämnar även enfärgade han heter Suspicious mishief(typ) han är gdk i avel
sen har jag för mig att hon köpte en rån USA förra året och den skulle vara homozogyt(för det är väl när dom BARA lämnar skäck??)
Om du vill så kan jag fixa nr till dig.

Jättegärna!!! :bow: :bow:
Var står han / dem nånstans??

Ja, homozygot är när de nedärver garanterat viss färg.

Re: Homozygota skäckhingstar?? *DELETED*

Inlägg raderat av ameo

Det finns ju även Vic Tim Rocket, han betäcker ston av alla raser.

förmodar att du menar Vic Tim då det var Francess du svarade. Eller menade du JJ Bar King? Jag har betäckt med JJ i år och vill gärna veta vem du syftar på.

Det skulle jag oxå vilja veta.. Vet du nåt om honom eller??
Han ser väldigt trevlig ut så är det några ev. brister som du anser honom ha.. så vore det ju kul att veta det.. :angel:

Avlesvärderad står det väl iofs och inte godkänd, men "den rasens" avelskrav vet jag inget om... är ju lite halvblods insnöad.. :angel:

Jag vet inte heller men den ena är iallafall AB premierad, i travarvärlden är man godkänd då iallafall..
sen finns väl inte så många såna att välja på, men godkända att betäcka med är dom iallafall....

Inom "min" värld, så är avlesvärderade godkända/tillåtna att använda i allmän avel (skitsamma om de fått "bör ej användas i avel"), men det är inte det samma som GODKÄNDA, då ska de ha gått bruksprovet och klarat detta.
Men det finns INTE några GODKÄNDA skäckhingstar för halvblodsavlen.

Nu är detta iofs inte en halvblodshäst, så vad reglerna är där vet jag inte.

men dessa har gått bruksprov :D
"Earnie" har ca 150 avkommor själv, den andra har nog sina förstfödda i Sverige i år men har många fina avkommor i USA.

Möjligt att det har gått något bruksprov, men inte "det jag menar", SM är väl en Quarter om jag fattar rätt och en sån har jag svårt att tro ha "sprätt och hoppar runt" på det "vanliga bruksprovet". :D

sen om det finns något annat för tex "paintavel", det vet jag som sagt inte... :smirk:

Jag vet inte jag heller faktiskt :rofl: :rofl:
Det är bara det att jag känner hon som äger just dessa hingstar, och därför gav jag dom som ett exempel..och Johhny skall tydligen vara den enda dubbla homo vad det nu heter i Sverige....

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Kultur Visst finns det några andra histrorienördar här? Jag läser det mesta i populärlitteratur om forntiden i Sverige (stenåldern tom...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka