Homozygot/heterozygot - kan nån färgkombinationer på skäck?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare skanetos
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
S

skanetos

Homozygot/heterozygot - kan nån färgkombinationer?

--------------------------------------------------------------------------------

Jag har en svartskäck pinto vars mors sida är svartskäck med 8 leder bak i tiden. Fadern är enfärgad (brun tror jag) dansk varmblod. Då antar jag att min häst är heterozgyot eftersom hon har fått det bara av en förälder. Medan modern är ren homozygot.. Frågan är hur mycket homozygot/heterozygot som min häst har i sig? Man kan nästan anta att hon är både 50 % homozygot och 100 % heterozygot.. ?
Vilken färg skall hingsten ha om jag vill ha en svartskäck avkomma efter mitt sto? Det skall vara med hög säkerhet att färgen blir svartskäck. Hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut det hela.

Sv: Homozygot/heterozygot - kan nån färgkombinationer på skäck?

Homozygot/heterozygot - kan nån färgkombinationer?

--------------------------------------------------------------------------------

Jag har en svartskäck pinto vars mors sida är svartskäck med 8 leder bak i tiden. Fadern är enfärgad (brun tror jag) dansk varmblod. Då antar jag att min häst är heterozgyot eftersom hon har fått det bara av en förälder. Medan modern är ren homozygot.. Frågan är hur mycket homozygot/heterozygot som min häst har i sig? Man kan nästan anta att hon är både 50 % homozygot och 100 % heterozygot.. ?
Vilken färg skall hingsten ha om jag vill ha en svartskäck avkomma efter mitt sto? Det skall vara med hög säkerhet att färgen blir svartskäck. Hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut det hela.

Stoet är svartskäck med enfärgad fader. Det innebär att hon har ett skäckanlag. Hon är alltså heterozygot för skäckanlaget. Eftersom griundfärgen är svart är hon också homozygot för non-agoutianlaget. Hon har åtminstone ett anlag för svart pigment (E). Hon kan vara homozygot, men hon kan också vara heterozygot på E-lokus, dvs ha ett fuxanlag. Det syns inte utanpå.

Om du betäcker henne med en homozygot svartskäck utan fuxanlag, får du garanterat en svartskäck...

Tusen tack för ditt svar! Du verkar vara insatt i detta ämne. Finns det någonstans på nätet där man kan läsa närmare om hur det funkar med avelsarbete när man använder hästar med homozygot/heterozygot? Tala gärna om för mig hur du fick dina upplysningar. Jag kan se på mitt sto att hon har lite rött i sig, speciellt på bakdelen. Det syns bara till ex. i solsken. Men annars är hon riktigt svart med vita fläckar. Jag antar att du har rätt, hon har säkert E-lokus.
Tack igen!

Tusen tack för ditt svar! Du verkar vara insatt i detta ämne. Finns det någonstans på nätet där man kan läsa närmare om hur det funkar med avelsarbete när man använder hästar med homozygot/heterozygot? Tala gärna om för mig hur du fick dina upplysningar. Jag kan se på mitt sto att hon har lite rött i sig, speciellt på bakdelen. Det syns bara till ex. i solsken. Men annars är hon riktigt svart med vita fläckar. Jag antar att du har rätt, hon har säkert E-lokus.
Tack igen!

För att kunna förstå måste du lära dig grunderna. Om A-lokus och E-lokus, och sen om alla andra lokus (loki) som förändrar färgen på ett eller annat sätt. E-lokus avgör om basfärgen ska bli svart eller röd, och A-lokus avgör sen om den svarta basfärgen ska bli brun eller svart. Köp tex Bo Furugrens "Hästens färger" så får du iallafall ett hum om vad det handlar om.

Homozygot betyder "två lika", och heterozygot "en av varje". Om ditt sto är heterozygot på E-lokus, innebär det att hon har ett anlag för svart pigment och ett för rött. Det är lika stor chans att hon nedärver det svarta som den röda. Om hon är homozygot för anlaget för svart pigment nedärver hon alltid det. Om hon skulle vara homozygot för rött pigment skulle hon vara fux, och alltid lämna ett rött anlag till avkomman.

Det enda vi således kan säga hur ditt sto ser ut på E-lokus är att hon inte är homozygot för anlaget för rött pigment (som också kallas fuxanlag). Hon kan dock ha ett sådant ändå. En häst vars ena förälder är fux har alltid ett anlag för rött pigment, men det syns som sagt aldrig i enkel form. Därför kan det hänga med i många generationer, och plötsligt dyker det upp en fux. För att det ska visa sig krävs alltid att ett fuxanlag kommer från båda föräldrarna. Det är inte ovanligt att tex två bruna hästar får fuxföl, och det beror på just detta.

Att en svart häst ser röd ut i solsken innebär inte att hon har ett rött anlag.

Du måste först veta vad homozygot respektive heterozygot betyder. Det är inget man kan ha i olika %.
Man har alltid ett anlag från mamman och ett från pappan, för samma egenskap. I det här fallet skäckfärg.

Om häst A har ett anlag för skäckfärg från mamman, och inget från pappan, är den heterozygot. Dvs den har ETT anlag för skäckfärg (och ett anlag för "icke-skäck").

Om häst B har ett anlag från pappan och ett från mamman, är den homozygot. Dvs den har TVÅ anlag för skäckfärg.

Både häst A och häst B i exemplet ovan är skäckar, och man kan inte se vilken som är heterozygot (ETT anlag) eller homozygot (TVÅ anlag). För det behövs ett blodprov.

Tack Swebec och CillaW - nu har jag fått lite hum om det hela, och har något att gå efter .. Tack!

Du måste först veta vad homozygot respektive heterozygot betyder. Det är inget man kan ha i olika %.
Man har alltid ett anlag från mamman och ett från pappan, för samma egenskap. I det här fallet skäckfärg.

Om häst A har ett anlag för skäckfärg från mamman, och inget från pappan, är den heterozygot. Dvs den har ETT anlag för skäckfärg (och ett anlag för "icke-skäck").

Om häst B har ett anlag från pappan och ett från mamman, är den homozygot. Dvs den har TVÅ anlag för skäckfärg.

Både häst A och häst B i exemplet ovan är skäckar, och man kan inte se vilken som är heterozygot (ETT anlag) eller homozygot (TVÅ anlag). För det behövs ett blodprov.

vad blir då min häst?? hans pappa är homozygot, svart skäck, hans mamma är brunskäck.. min är själv svart skäck kan han oxå vara homozygot?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar