Homozygot eller heterozygot skimmel

Habina

Trådstartare
I senaste numret av Populär Historia (tror jag det var :crazy:) berättas om forskningen kring skimlar och skimmelgenen. I artikeln påpekas att en skimmel som blir så kallad flugskimmel ALLTID är heterozygot skimmel. Jag har inte hört det förut, trots att resten av artikeln inte var något nytt för mig. Stämmer detta påstående eller är det bara en allmänt hållen åsikt? :confused:

Sv: Homozygot eller heterozygot skimmel

I senaste numret av Populär Historia (tror jag det var :crazy:) berättas om forskningen kring skimlar och skimmelgenen. I artikeln påpekas att en skimmel som blir så kallad flugskimmel ALLTID är heterozygot skimmel. Jag har inte hört det förut, trots att resten av artikeln inte var något nytt för mig. Stämmer detta påstående eller är det bara en allmänt hållen åsikt? :confused:

Det hörde jag första gången för 15-20 år sen. Då fanns det ingen forskning bakom, utan det vara bara uppfödarnas iakktagelser. Genom åren har jag av och till kollat härstamningat/avkommelistor, och det har alltid stämt. Homozygoterna kan några prickar här och där, men inte så många att man kan kalla dem flea-bitten...

ojj de skulle jag vilja läsa..har ett skm sto som verkar vara heterozygot...lämnar endast mörkt är flugskimmel idag och blir bara mer å mer prickig....var mörkgrå när jag köpte henne...lämnat mörkt med 2 skm hingstar och svartbrunt med homozygot svart....

ojj de skulle jag vilja läsa..har ett skm sto som verkar vara heterozygot...lämnar endast mörkt är flugskimmel idag och blir bara mer å mer prickig....var mörkgrå när jag köpte henne...lämnat mörkt med 2 skm hingstar och svartbrunt med homozygot svart....

Vilken färg har föräldrana? Jag antar att båda är skimlar eftersom du undrar, men om en av dem inte är skimmel är stoet garanterat heterozygot...

Vilken färg har föräldrana? Jag antar att båda är skimlar eftersom du undrar, men om en av dem inte är skimmel är stoet garanterat heterozygot...

stoet har mörkt först i 4 och 5 ledet...hingstarna kan jag ej...men helt klart lämnar hon inte skm...hon har fått några föl nu så....men intressant att läsa om ....finns den artikeln på nätet nånstans?

ja alltså föräldrarna är skimmlar...om det blev otydligt

Senast ändrad av en moderator:

Jag läste också artikeln i Forskning & Framsteg nr 8/december 2008 och jag tror absolut att det stämmer.

Primo var homozygot skimmel och han hade endast några enstaka flugprickar. Han har även lämnat döttrarna Tabarka och Polifonia tillsammans med skimmelfärgad mor. Även döttrarna är vita med bara ett fåtal flugprickar, liksom Primo har det också rosa/svartspräcklig mule. Om döttrarna är homozygoter vet man ju inte helt säkert. Men om detta med enstaka flugprickar stämmer, så är dem det.

Primo har också lämnat söner som man vet är heterozygoter eftersom de haft en mor som är fux eller brun. Både Cesium och El Primero har blivit rejält flugprickiga.

På den här sidan ser man några exempel på flugskimlar efter homozygota skimmelhingstarna Primo, Batyskaf, Ernal och Khidar.
http://www.angloarab.se/undersidor/farger_skimmel_anlag.htm

stoet har mörkt först i 4 och 5 ledet...hingstarna kan jag ej...men helt klart lämnar hon inte skm...hon har fått några föl nu så....men intressant att läsa om ....finns den artikeln på nätet nånstans?

ja alltså föräldrarna är skimmlar...om det blev otydligt

Nejdå, det blev inte otydligt, och är du sen säker på att inte de andra avkommorna har skimlat av så har du svaret.

du verkar ja lite koll på detta med färger.
vad räknas brunskimmel som? Skimmelfärg eller grundfärg?
undrar vad mitt föl skulle kunna bära på för färganlag, och vad det skulle kunna bli om jag korsade föräldrarna igen?
stoet är avblekbar skimmel å hingsten brunskimmel. jag trodde det skulle pluppa ut en skimmel men inte, det blev en brun.

Både skimmel och konstantskimlar har även andra anlag därför kan de lämna även avkommor av grundfärg. Har varit med om att ett fuxsto lämnade en svart avkomma med en brunskimmel. Chansen för detta är endast 4,17 % räknat på färgkalkylator.

Skimlar har anlaget Gg ”Grey” (utom homozygoter som har GG) – konstantskimlar har anlaget Rnrn ”Roan”. Nej, konstantskimmel är inte en grundfärg. Till grundfärgerna räknas brun, fux, svart, svartbrun, brunblack, rödblack och musblack. Blackfärgerna förekommer dock inte hos araben, sidan på exempel på färger var just på arabhästar.

Din skimmel har ju haft någon födelsefärg. Vet du födelsefärgen så vet du vad den har för fler anlag.

Längst ner på denna sida ser du bilder konstantskimmel och skimmel.
http://www.angloarab.se/undersidor/farger_skimmel.htm

Kombination brunskimmelhingst och skimmelsto:
Om modern är skimmel född fux blir det:
50.00% - Gray
14.58% - Bay Roan (brunskimmel)
14.58% - Bay
8.33% - Chestnut Roan (rödskimmel)
8.33% - Chestnut
2.08% - Blue Roan (Svartskimmel)
2.08% - Black

Är modern däremot skimmel född brun blir det:
50.00% - Gray
21.97% - Bay Roan
21.97% - Bay
1.56% - Chestnut Roan
1.56% - Chestnut
1.46% - Blue Roan
1.46% - Black

Bay roan heter brunskimmel.
Gray – bokas i på modern.
Här har du länk till färgkalkylatorn:
http://www.animalgenetics.us/CCalculator1.asp

Vilken färg får fölet?:
http://www.angloarab.se/undersidor/vilken_farg_far_folet.htm

+ OM SKIMLAR. Alla skimlar kan lämna skimmelavkomma.
• Homozygoter lämnar till 100 % skimmelavkommor.
• Heterozygota skimlar lämnar med partner av grundfärg till 50 % skimmelavkommor.
• Två heterozygota skimlar lämnar tillsammans 75 % skimlar 25 % blir av grundfärg.
Detta är procentuellt. Ett skimmelsto kan naturligtvis få exempelvis tre fuxar på raken, men hon kan alltid lämna skimmelfärgad avkomma.

Till grundfärgerna räknas brun, fux, svart, svartbrun, brunblack, rödblack och musblack.

Black är INTE en grundfärg. Det är ett tilläggsanlag (Dn) precis som de andra anlagen. De enda grundfärgerna är svart, brun och fux. Eventuellt svartbrun, men där verkar det tvistas fortfarande.

I boken Hästens färger av Bo Furugren kan man på sidan 20 läsa att: grundfärg även innefattar blackfärgerna brunblack, musblack och rödblack.

Författaren ger också ett exempel: Man kan med den terminologin t ex säga att en brunblackskäck är en häst med skäckanlag och brunblack grundfärg.
...........................................................................................

Passar även på att skicka en djuplänk på häst som är gulbrunskimmelskäck, det är en korsning islandshäst och welsh mountain.
http://www.stallbalans.se/Blue Ice 6.jpg

Men eftersom det är skimmel inblandat så kommer han med åren att bli helt vit, men nu ser färgen lite spännande ut.

I boken Hästens färger av Bo Furugren kan man på sidan 20 läsa att: grundfärg även innefattar blackfärgerna brunblack, musblack och rödblack.

Författaren ger också ett exempel: Man kan med den terminologin t ex säga att en brunblackskäck är en häst med skäckanlag och brunblack grundfärg.

*Slår upp sidan 20*
"I den här boken används begreppet standardfärg för brun, svartbrun, svart och fux medan begreppet grundfärg även innefattar blackfärgerna brunblack, musblack och rödblack."

Jag tror att ni menar samma sak egentligen här, fast den ena använder Furugrens standardfärg och den andra ersätter det med grundfärg. Furugren har ju valt sin egen definition i boken, jag tror inte att man har enats om en universell sådan än.

För mig är det logiskt att kalla brun, svart, fux och ev. svartbrun för grundfärg, men standardfärg funkar väl det med antar jag. Kan inte heller se black som något annat än tilläggsanlag i brist på bättre ord, för det ligger ju ovanpå en grundfärg/standardfärg precis som exempelvis Rn. Sen har väl dessa standardfärger utvecklats ur blackfärgerna på vildhästarna, antar att det är därför man väljer att se dem som grundfärger.

Han innefatter blackfärgerna till grundfärger i sin bok, vilket inte är samma sak som att det är så. Om en brunblackskäck är en häst med brunblack grundfärg, är även en gulbrunskäck en häst med gulbrun grundfärg. Både gulanlaget och blackanlaget tillhör dilutionsanlagen som "späder ut" grundfärgen.

Som standardfärger räknas allmänt brun, svart och fux. I några läror även svartbrun. Om svartbrun orsakas av en egen gen, eller om det är en variant av brun kanske framtiden kommer att utvisa. Forskningen har vad jag förstått hittills inte kommit fram till så mycket annat än att de hästar som ser klassiskt svartbruna ut har genuppsättningen A-. Ett forskarteam i Frankrike presenterade för några år sen teorin om en ”tan-gen” (at) på A-lokus, men vad som hände med forskningen vet jag inte. Man pratade tom om att en test höll på att tas fram, men den är såvitt jag vet åtminstone inte officiell. Vare sig SLU eller UC Davies känner iallafall till att så skulle vara fallet. Det här var ungefär samtidigt med mappningen av C-lokus. Om jag minns rätt hade man nyligen fått fram testen för gulanlaget, så det var ett tag sen…

Det där med at känner jag igen.. har för mig att dan axel pratade om den när han hade föreläsning, det var 3 år sedan om jag inte minns fel.

Kollade igenom mina worddokument på datorn och hittade mina anteckningar från den föreläsningen (rakt avskrivna från det han visade, alltså inget jag tolkat själv ;) ), kopierar a-locus:
A-locus
A = svarta färgen begränsas. Man, svans, ben och öronbräm är svarta
a ͭ = svart färg på hela kroppen utom på specifika ställen (svartbrun)
a = svarta färgen täcker hela kroppen

Här finns lite om svartbrun och At (kan inte göra upphöjt t)
http://www.angloarab.se/undersidor/farger_svart.htm
- Skrolla långt ner för att komma till At

• at – gen som ger svartbrun färg. at tillåter svart färg att breda ut sig mer än A.
• at är recessiv mot A, men dominant över a.
• En svartbrun häst har genuppsättningen at at E– eller at a E –.
• A at E–, genotyp = en brun häst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!

Hästrelaterat

Tillbaka