Homozygot brun

athena

Trådstartare
Vilka halvblodshingstar i svensk avel "vet" ni är homozygot bruna? Nedärvs det homozygota anlaget till 50%, så att ett sto efter en homozygot hingst till 50 % sannolikhet också är homozygot?

Sv: Homozygot brun

En häst som är homozygot svart...dvs homozygot för den svarta genen dvs kan bara lämna svart och brunt lämnar anlaget till 50% till sin avkomma.

Så har du en svart eller brun avkomma efter en hingst med denna genen...tex Marwin,Robin Z med flera...så är 50% av avkommorna homozygota för den genen.

Stämmer det verkligen ?

Det som föräldern lämnar vidare är ju ett av sina anlag, en homozygot har alltid två likadana anlag och kan alltså bara lämna ifrån sig en sorts anlag. Huruvuda avkomman blir homozygot då eller inte måste ju påverkas av det andra anlaget - som kommer ifrån den andra föräldern - om det är likadant som hos den första föräldern så blir det homozygot, men om det är annorlunda så blir den heterozygot.

Trodde jag

Jag ska kolla upp...det lite närmare.

Men jag har för mej att det är så...under förutsättning att stoet (mamman till fölet) är brunt eller svart.

Länge sedan jag bläddrade i min bok...

Men enligt uppgifter jag fått ifrån USA vad det gäller skäckhingstar som är homozygota...om stoet är tobiano och hingsten som används homozygot på detta anlag skall nedärvningen vara 50 % chans till homozygot.

athena skrev:
Vilka halvblodshingstar i svensk avel "vet" ni är homozygot bruna? Nedärvs det homozygota anlaget till 50%, så att ett sto efter en homozygot hingst till 50 % sannolikhet också är homozygot?

Håller med Xeline. En homozygot har två likadana anlag medan en heterozygot har två olika anlag. Således nedärver en homozygot brun hingst ett av sina anlag till avkomman. Om denna har fått ett brunanlag även från mödernet blir avkomman oxå homozygot brun. Har den däremot fått tex ett fuxanlag från mödernet är hästen heterozygot brun. Den blir dock brun eftersom brunanlaget är dominant över fuxanlaget.

Tror att Robin Z är honozygot brun, men kan ha fel.....

är jättedålig på det här med färger men jag tror aldrig att jag har sett något annat än bruna avkommor till Quite-Easy. Kan han vara homozygot?

Är ju inte någon färgexpert direkt men jag har för mig att Sack bara ger bruna eller mörka hästar. Detsamma gäller Schwadroneur och har jag dock ej hans son Hertug. Tror även att fullblodshingsten Homosassa xx är det men där är jag mer osäker.
//Tess

Om du har en homozygot hingst och ett heterozygot sto (för brunt) så har du ju chanserna på:
brun1+brun=homozygot brun
brun1+fux=heterozygot brun
brun2+brun=homozygot brun
brun2+fux=heterozygot brun
Alltså 50% chans att avkomman också blir homozygot.

Så om jag har ett sto efter en homozygot hingst med brun mamma - är hon homozygot då? *för trött för att tänka*

Nä så kan det ju inte vara. Mamman kan ju vara brun men ändå ha lämnat ett fuxanlag, eller hur?

athena skrev:
Nä så kan det ju inte vara. Mamman kan ju vara brun men ändå ha lämnat ett fuxanlag, eller hur?
Helt riktigt. Även om modern är brun kan hon ha ett fuxanlag som hon för vidare till avkomman.

Maraton är homozygot och jag är nästan 100% säker på att även Robin Z är det. Jag har för mig att de sa att Metall inte heller lämnar fux, men det är jag mindre säker på.

Jo men för att få ett fuxföl måste du har anlag från fux hos BÄGGE de bruna hästarna.

En homozygot brun har INGA fuxanlag...en vanlig brun häst med fuxanlag är heterozygot brun.

Det räcker alltså med en heterozygot brun häst för att ha 50% chans att få en homozygot brun avkomma om den ena föräldern är homozygot.

*värdelös på att förklara*

Självklart, för om du har två homozygota föräldrar kan ju inte avkomman bli annat än homozygot?

Jag TROR att både Landlord, Looping och Quite Easy är homozygot bruna men kan inte svära på det. Även Robin Z som någon nämnde.

*stön*...*ursäkta att jag är så dålig på att förklara*...*drar mej i håret för att försöka fundera ut ett vettigt sätt att förklara* ;) :D

Nej alltså det räcker att du har ett sto som är brunt och HETEROZYGOT dvs som du betäcker med HOMOZYGOT brun hingst=50% chans att få homozygot föl.

HOMOZYGOT+HOMOZYGOT=100% chans homozygot föl

*Magdalena HJÄLP* :eek: (Du är bättre på att förklara...) ;) :D

athena skrev:
Självklart, för om du har två homozygota föräldrar kan ju inte avkomman bli annat än homozygot?
jorå om den ena e homozygot m tex bruna anlag å den andra är homozygot m anlag för nån annan färg.....då blir de 100% heterozygota avkommor

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Shaggy
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 540
Senast: Migo
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka