• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Philomena
  • Startdatum Startdatum
P

Philomena

Om man betäcker ett homosygot sto är man då alltid garenterad att få ett skäck föl? även om hingsten är "en färgad" ?

Svar ja, om hon är homozygot för skäckanlaget blir alla hennes föl skäckar. (Möjligt undantag är avblekbar skimmel - fölen kommer då att födas som skäckar men sedan blekna till vitt, precis som ett enfärgat föl.)

//Kristin

Jag tänkte fråga samma sak som magdalena... Hur vet ni det ? Är det "bara" pga att både mamman och pappan är skäckar så är det inte alls säkert. Är båda föräldrarna skäckar så är det ända "bara" 25% chans att avkomman blir homogozyt.

Man ser att skäckarna är homosygota på skäck mönstret samt att de har s k "spots" i det vita fälten. Samt att det bildas typ en "stickelhårig rand" mellan de vita och bruna/svarta fälten.

Spots och stickelhårig rand hade min heterozygota skäck också. Det låter som en mycket osäker metod för att bestämma homozygoti.

100% säker det vet jag inte, men hon har då fått skäckade föl hitintills. :)
Får se vad det blir när jag betäcker henne med min svarta hingst! :D
Men 100% säker kan man väll aldrig vara!

Har hon bara blivit betäckt med skäckhingstar tidigare ? Jag undrar pga att du är nyfiken på vad det blir nu när du betäcker med din svarta hingst. Om fölens pappor varit skäckar också så är det ju 75% chans på skäck om ingen av föräldrarna är homozygot.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
670
Senast: Roheryn
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 971
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2