Homopatmedicin

Sv: Homopatmedicin

Hästen med strålbenshälta, blev den bra? Har själv en häst med strålbenshälta....
Har själv blivit behandlad med homeeopatiska medel för exem och blivit hjälpt.

Satt upphakningarna i knäet?Finns det homeopatmedicin för att behandla knän?För människor verkar det ju finnas mot allt möjligt...
Jag har testat några homeopat droppar jag fick hos tjejen på zonterapi,vet inte om dom hjälper..

Snobben skrev:
Satt upphakningarna i knäet?Finns det homeopatmedicin för att behandla knän?För människor verkar det ju finnas mot allt möjligt...
Jag har testat några homeopat droppar jag fick hos tjejen på zonterapi,vet inte om dom hjälper..
Det finns medicin mot det mesta,men tycker man först skall kolla varför hästen har problem med knäna..

Det jag gillar mest med homeopati är att det finns tex Aconitum att ge hästarna vid tex chocktillstånd.
Vilket jag anv på min ena häst för en vecka sen då rattfyllo körde ner staketet så mina pållar sprang ut..

Den ena hästen var full med rivsår och mkt chockad..Arnica och Aconitum gjorde susen ! ;) Såren läker i rekordfart!

Framför mig här vid datorn ligger en honkatt som för bara några månader sen var ett vrak..trots att katten är kastrerad för flera år sen så "marsade" hon i flera månader,helt störd..veterinär kunde inget göra..katten bara sprang och vrålade och blev mager och eländig..hade ingen ro att vara inne ,skulle bara ut och springa..ful i pälsen och helt förvirrad..superstressad kattstackare..

Några doser Nux Vomica och allt vände!

Nu är katten inne ofta ,lugn och fin ,superblank i pälsen och framförallt sig själv igen.
Kan jag bevisa att det var pillren?Nä!
Och vem bryr sig! ;)

Rätt medel kan göra underverk..men som allt annat krävs det kunskap! :p

Lilla Skutt skrev:
Det finns medicin mot det mesta,men tycker man först skall kolla varför hästen har problem med knäna..

Ja det är väl klart!Bara undrar om det finns.
Är syrrans pålle, ska kolla på klinik.

Knapplån:

Som vanligt ska man inte glömma bort att Homeopatmedicinen ska/kan användas som ett komplement till den traditionella medicineringen. Ingen eller inget får ersätta detta.

Något att tänka på.

Jag är utbildad till en viss del och håller på att utbilda mig ännu mer inom detta, det är väldigt intressant men väldig stor skillnad från land till land.

I Tyskland och Österrike (Där jag utbildat mig en del) använder veterinärer och läkare Homeopatmedicin i en helt annan utsträckning.

Man köper Homeopatmed. på Apoteken och flertalet djurägare har kunskap om det.

Det finns Borreliamedicin, Erlichiamedicin, medicin mot precis allt, allt.

När ungarna har ont i halsen får de Belladonna, När jag är flygrädd tar jag Aconitum, när någon tycker att en situation är jobbig får de akutdroppar, när någon har mardrömmar får de Stars of Betlehem, om hästen får hovböld får de Nux Vomica, osv. osv.

Unghästar med patella problem ger man magnesium, det vet tom. veterinärerna i Sverige.

Dock ska man alltid tänka på vad jag skrev högst upp. Först traditionell medicin, sen resten som ett komplement.

Vet någon var närmaste hästhomeopat finns vid Ystad trakten?

Jag är mycket skeptisk till allt som inte är vetenskaplit prövat. Jag har mångar gånger blivit anklagat för att inte ha ett öppet sinne så jag har provat homeopat till mina hästar vid ett par tillfällen och jag har inte märkt någon skillnad öht. Så jag är fortsatt mycket tveksam. Jag håller mig nog till traditionell behandling. Veterinärer har inte en mångårig utbildning för att sedan ingenting kunna som många tycks tro.

Håller med dig helt o hållet!
Fast Nux Vomica till hovböld har jag aldrig hört..Hepar är däremot suveränt! ;)

Nux Vomica är suveränt på stressade individer tex tävlingshästar som inte pallar för stressen , tex "utbrända" fd travhästar..hästar som inte kan varva ner ..(eller som min katt som fick hormonknas och blev "utbränd" av att vara ute och fria dygnet runt .. :p )

kenneth skrev:
Jag är mycket skeptisk till allt som inte är vetenskaplit prövat. Jag har mångar gånger blivit anklagat för att inte ha ett öppet sinne så jag har provat homeopat till mina hästar vid ett par tillfällen och jag har inte märkt någon skillnad öht. Så jag är fortsatt mycket tveksam. Jag håller mig nog till traditionell behandling. Veterinärer har inte en mångårig utbildning för att sedan ingenting kunna som många tycks tro.

Var det riktat till mig?? Tror inte att du kan säga att jag inte försöker få folk att alltid vända sig till veterinären först.

Vetenskapligt bevisat. Ok, här kan det bli en diskussion i diskussionen, but WTH ok.

Vem sponsrar de vetenskapliga testen?
Kan man allt vara säker på att testningen är objektiv?
Kan man vara säker på, som konsument, att testen alltid utförs rätt?

"Vi ser det vi vill se 0ch skapar i vår värld det vi vill ha"

Är det inte så?

Jag anklagar ingen om de inte har ett öppet sinne men jag tror att mkt handlar om ens inställning, vilja och tro.

Jag har god kontakt med en vet.klinik utanför Wien, där ser man ofta hur de både använder själva, och, skickar med djurägarna hem, vad? Jo, Homeopatmedicin istället för ngt annat.

Jag har även andra erfarenheter.

Häst 1 blir behandlad av terapeut. Ägaren tror inte på vad terapeuten gör. Skakar på huvudet och tycker det är allmänt trams och humbug.

Blir hästen hjälpt? Förmodligen inte. Ägaren är negativt inställd och har inget hopp, ingen tro på hästens tillfrisknande, ägaren ser fortfarande hästen som "dålig"

Häst 2 kommer till samma terapeut. Här tror ägaren på att terapeuten kan hjälpa hästen, ägaren har en förhoppning men också en övertygelse om att hästen blir bra, om inte redan ÄR bra när de åker ifrån Terapeuten. Ägaren Coachar sin häst mentalt genom att visa tro på vad som sker och har en inställning till processen som är positiv.

Blir hästen hjälpt? Kanske, förmodligen, i alla fall har den större förutsättningar eftersom dess ägare TROR på den.

Allt är energi och det handlar om att skapa balans. En balans som är livsnödvändig för den individuella individen.

Vilken metod man än använder så handlar det om att kroppen ska vara mottaglig för just den behandlingen.

Ibland passar antibiotika, ibland akupunktur, ibland passar homeopatmedel, ibland mineraler, ibland massage, osv.

Vad man än väljer att behandla med så är för att skapa balans i kroppen, så mkt kan vi väl vara överrens om allihop.

Vad ägaren TROR på är en viktig del.
Om inte ägaren tror på akupunktur kommer det inte att vara särskilt verksamt, för då väljer ägaren att se det negativa i skeendet och detta skapar en negativ process för hästen.

Om ägaren endast tror på antibiotika, och allt annat är humbug, då kommer ägaren inte att se de ev. positiva effekterna av ev. användande av naturmedel för det passar inte in i bilden av hur det borde vara, för, det funkar ju inte så varför skulle det funka på min häst? Varvid hästen förmodligen inte känner tar till sig några positiva effekter heller.

Jag samarbetar med en veterinär som är..ja vad ska man säga..min "Guru" -låter fjantigt men..ja han är i mina ögon en mästare.

Han väljer behandlingsmetod efter vad ägaren tror på.

Hans erfernhet av att behandla mot ägarens vilja har visat sig procentuellt bli så dåligt i antal tillfrisknande av djur, så han ändrade sitt koncept.

Efter en intervju med ägaren behandlar han djuret med akupunktur om det är vad ägaren tror på, med akupressur om ägaren är rädd för nålar, etc.

Här kommer vi tillbaka till att allt är energi, och kommer alltid att vara energi, allt är föränderligt men också beständigt. Om man har en positiv tro läker man.

Denna veterinär är helt övertygad om att det mentala spelar så pass mkt in och vad man ser på resultaten kan man inget annat än att nicka i bifall.

Det är kanske lätt att bli "Halleluja"gripen av sådana saker och det låter säkert som svammel om man inte är insatt i hur sådant fungerar, men när man arbetar i det, ser det så pass ofta och jobbar med det, då är det väldigt svårt att negligera resultaten.

Att kombinera Vterinärens arbete med terapeutens arbete torde vara den ultimata kombinationen, det bästa av två världar och ovärderlig kunskap att utbyta och ge till varandra, till kunderna, till djuren.

Ett öppet sinne inom ramen av vad man känner är ok, att "våga" hoppas eller tro på att det faktiskt kan fungera även om några seriösa vetenskapliga test inte utförts, (Jag undrar om det ens existerar, men men)

Jag tror vi allihop behöver bli lite bättre på att lyssna på andra.

Sen finns det ju ägare som tror på allt och sväljer allt med hull o hår, detta syns även i den "vetenskapligt testade" kategorin, folk som spriner till veterinären så fort hästen har en fis på tvären, frågan är, hur finner man bra gränser.

Summan av mitt babbel och tänk är väl att lika många behandlingsmetoder det finns, finns det djurägare, och endast där ägaren tror att det ska fungera lär det väl göra det fullt ut oavsett behandlingsform.

(Jag veta tt jag har stavat fel i texten men jag kan inte hitta det nu när jag läser igenom det)

Hittade på www.subcult.org en förklaring till ordet objektiv som föll mig på läppen.

Jag gillar inte ordet, har aldrig gjort det och ändå måste man använda det ibland. Här kommer en förklaring som jag däremot gillade.

Håll till godo:

Citat: Både objektiv och opartisk är idealtillstånd som är omöjliga att till fullo uppnå. Man kan bara sträva efter att uppnå den ena eller andra. Den kulturella miljön påverkar hur vi ser på saker, det går bara att eftersträva objektivitet genom att tolka den rådande kulturen, identifiera och medvetet ifrågasätta rådande tolkningsföreträden. Med andra ord, objektivitet kan bara eftersträvas genom att vara partisk!

Att eftersträva opartiskhet är meningslöst. Gör vi inte en ansträngning att analysera kulturen och dess tolkningsföreträden kommer vi med automatik att vara partisk till förmån för det etablerade tolkningsföreträdet. Det enda sättet att lyckas vara opartisk är att till 100 % lyckas vara objektiv! Därför måste man paradoxalt nog vara partisk för att ha en chans att närma sig att vara opartisk!

Hej
Jag brukar använda homeopat medel till ögon inflamationer och andra ögonproblem. Har just nu en häst som ögat blev lite vit i ögat. Har nu använt homeopatmedel till den och nu är hon nästan bra :D .

Min häst blev väldigt slemmig i munnen förra hösten när vi köpt ett parti hö som var dåligt. Det innehöll bl a en mögelsvamp som jag inte kommer ihåg namnet på just nu. Då gav jag min häst en kur med homeopatmedicin mot det och slemmet försvann. Hade varit inne på klinik innan och kollat honom och där konstaterades att han bara hade slem i munhålan. Fick inget av vet att behandla med.

CarolaLind, du verkar veta en hel del om homeopatiska medel. Vet du om det finns något som hjälper hästar med strålbenshälta? Cystor på strålbenet (är väl egentligen urkalktning av strålbenet som syns på röntgen som mörka områden "cystor"). Tacksam för all hjälp! Jag vill verkligen inte ta bort min levnadsglada häst, men jag vill heller inte att han ska ha ont jämnt.

Först o främst, vad är prognosen för din hästt? Planen i övrigt??

Menar du att du fick ett vitt område på hornhinnan? O du valde att behandla med homeopatika istället fö att ta ut vet :confused:
PL

Japp, men vad gör man när vet inte vill köra ut??????
Detta var ganska sent på kvällen. Jag började ge henne homeopati och hon fick ganska ofta, tänkte jag skulle försöka få tag i vet dagen efter men det var en otroligt stor skillnad på det vita fältet i ögat, det hade blivit hälften av vad det var. OBS. vet att det ej var sår på hornhinnan för jag har haft häst med det innan.
Du får gärna kalla mig idiot men jag går mycket på min känsla när det gäller min hästar och de har ALDRIG mått dåligt av de.
Jag har än inte tagit ut vet och hon är nu bra i sitt öga.

Ett vitt fält på hornhinnan är stort sett alltid en skada/sår. Jag åker normalt sett inte heller ut på kvällen på sådana utan låter dem vänta till dagtid men anser ändå att de bör kollas ordentligt.
PL

Jag kan trots att jag var mkt skeptisk (och inte trodde det skulle hjälpa alls) skriva under på att det mkt väl kan hjälpa.
Hade en häst som var mkt stressad i hoppningen kollad ordentligt av veterinär som inte hittade några fel alls. En god vän till mig skulle ha ut en homeopat och övertalade mig att ta dit hästen (jag gick med på detta mkt motvilligt tyckte det var att kasta pengar i sjön) han kollade hästen och hittade direkt att hästen hade benhinneinflammation i bogen. Men just för att jag var så tveksam till medicinen så sa han att rid på precis som vanligt, hoppa och dylikt men ge honom dessa piller varje dag om ca 10 dagar kommer du att märka en mkt stor skillnad. Sagt och gjort var envis med att rida honom precis som vanligt (så att det inte skulle bli förändring pga att han fick gå lugnare tänkte nu skall jag bevisa att detta bara är båg) vad händer jo efter ganska exakt 10 dagar fick jag en lugn cool häst som hoppade lugnt och sansat utan att stressa iväg och man märkte verkligen att hästen mådde tio gånger bättre än tidigare trots min negativa inställning. Så visst fasiken fungerar det fick jag motvilligt hålla med om.

Rätta mig om jag har fel men ett sår på hornhinna medför att hästen blir mycket ljuskänslig och att det rinner vätska från ögat!!!
Hästen i fråga hade inga av dessa symtom och det är bättre att prova ge homepatmedel i väntan på vetrinär än att inte göra något. Som sagt är hästen bra i sitt öga nu och har synen kvar. Tror inta att vetrinämedicinen hade gjort henne bra så fort.
M vH A_Z

Sår/skador kan vara mycket ytliga, om man har en mycket ytlig skada på hornhinnan kan den läka mkt snabbt om man har tur men den kan också snabbt förvärras o gå på djupet pga tex infektion eller att hästen kliar sig.
Eftersom du ringde o ville ha ut vet på kvällen tog jag för givet att hästen var på något sätt irriterad av det.
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
315
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
376
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 864
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
524
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama