Homopatmedicin

CosmicQueen

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av homopatmedicin till hästar?
Har du använt dig av det? Av vilken anledning? Hjälpte det?
Berätta gärna om era erfarenheter...

Sv: Homopatmedicin

Jag använder också homeopatmedicin för kolik, har alltid burkar hemma ifall att, man vet ju aldrig när det slår till. Det har funkat mycket bra, men det har hänt att vi ändå måste ta ut vetrinär ca 2 ggr av 10.

I somras hade mitt sto erlichea, hon kunde tyvärr inte få medicin av vet för det då sjukdomen hade passerat den akuta delen när den upptäcktes. Jag provade då homeopatmedicin, om det hjälpte vet jag inte. Dock blev hon frisk på en förvånansvärt kort tid, veterinären var mycket förvånad att den gav sig så pass snabbt. Nu kan man iofs märka korta skov mellan varven även idag, något som man tydligen måste leva med ett litet tag till om jag förstått det rätt. Erlichea kan tydligen ta upp till 12-18 månader innan allt är borta, under den perioden kan små skov uppkomma, i pållans fall kan man märka en viss irritation i lederna men inte mycket mer.

Vi hade en unghäst för några år sedan som blev obotligt sjuk (senkontraktur i alla fyra benen) Han var opererad och utdömd, men som sista utväg provade vi ge honom homeopatmedicin och tro det eller ej han blev frisk, nu går han höga klasser i dressyr....

Vi har under flera år använt homeopatmedicin som kompliment till vanlig medicinering... Ju mer du använder det, ju mer nytta av det har du... Problemet i början är väl att hitta rätt substans till rätt djur, de svarar ju olika på olika mediciner...
Har använt det både på häst, ko, hund och människa med goda resultat. Vad det gäller hästarna så har vi haft bäst resultat på småsår, sparkskador, akuta slag, kolik mm. På kossorna har vi botat kalvdiarre´, ljuverinflamation, kalvförlamning - antar att det funkar på hästar också. :banana:
Vid ett snabbt insättande av preparat, så får man oftast ett snabbt resultat - Jag har "bara" positiva erfarenheter av homeopatin... men det gäller ju så klart att använda det med stort förnuft! Du blir inte veterinär för att du kan bota en del skaer hemma - en veterinär ska alltid anlitas vid svåra skador!!!

Jag använde det på min första häst - hon var ny och jag var ung och lätt-ledd.
Det skulle "rena" henne för hon hade ont i njurarna ... Sa tjejen ...

Hästen blev helt vettvillig, vilket jag i efterhand misstänker beror på att många homeopatiska medel tydligen har laktos som "fyllnadsmaterial" och hästar tål inte laktos. (Fanns en artikel i Ridsport om detta för några månader sedan)
Någon positiv effekt märkte jag inte alls!

Nu är jag gammal och svår-ledd, och jag begriper faktiskt inte alls hur homeopatiska medel skulle kunna ge någon som helst effekt, annat än på plånbokens tjocklek.

Ett homeopatisk medel innehåller ju inte ett smack av verksamma substanser! De har spätts och skakats bort långt innan preparatet är i burken.

Nä, jag tycker att det är kvalificerat BS! :devil:

Vad jag vet är att många distriktare och bönder tar hjälp av homeopatiska medel då det gäller kor...vid mastit , juverinflammationer odyl....där verkar det vara mer "legalt" än på hästveterinärsidan.....

Hon skrev botat kalvförlamning o det låter inte rumsrent.
Många bönder, ja, många distriktare, tveksamt.
Det är en sak att inte bråka om djurägarna använder det så länge det sköts på rätt sätt.
En annan att använda homeopati.
PL

Kor med kalvförlamning skall ha behandling med kalklösning direkt i blodet.Ju fortare desto bättre.
(Veterinären kan då oxå ta ett blodprov som utesluter att det inte är en fläkskada eller nervskada i samband med kalvningen.)
Det rek även på kurser i djurhomeopati!!

Däremot kan man ge kon homeopatibeh i väntan på veterinären ..

Just kalvförlamning samt elaka mastiter osv behöver alltid snabb veterinärbehandling!

svenska veterinärer får enligt svensk lag inte behandla djur med homeopati även om de vill,vad de gör privat är en annan sak..

I andra länder tex England kan en veterinär använda homeopati proffessionellt..eller konv beh..eller kombinera.. ;)

svenska veterinärer får enligt svensk lag inte behandla djur med homeopati även om de vill,vad de gör privat är en annan sak..
Detta är inte riktigt sant.
Svenska veterinärer skall enligt veterinärinstruktionen(inte lagen) behandla enligt vetenskap o beprövad erfarenhet.
Det finns dock knappast en vet som inte då o då frångår detta o testar odokumenterade metoder.
Tyvärr finns inget blodprov som kan visa på en nervskada.
PL

Senast ändrad:

Nä man kan inte med blodprov kolla om det är nervskada..sant!
Sladdade på tangenterna.. :cool:

Finns det inget som heter kvacksalverilagen?
(myt?)

Vill bara säga att jag håller med föregående talare. Kvacksalveriet lever och frodas bland hästfolk.

Jag tror inte på det. Visst har jag hört historier om hur friska de blivit men jag har sett annat som bevisar motsatsen

hej allihopa...

tråkigt att höra eran negativa syn på homepatmedel... för mig är det en helt naturlig behandlings form, o har varit i flera års tid... under dessa år har jag använt mig av alla möjliga "häxmetoder" o fått hjälp av "lurendrejjare" som ni kallar dom... jag ger mina hästar örtmediciner i olika former, homepat medel o får hjälp av djurpratare, kiropraktorer, massör, akupunktör, energibehandlare o självklart även veterinärer när det behövs... men vid olika symtom o olika skador tar jag hjälp av det som passar bäst... o jag lär mig mycket nytt var dag...

en sak är i alla fall säkert o det är att mina hästar o mina hundar o oxå vi tvåbenta varelser i vår familj har aldrig mått så här bra... det gäller bara att ha ett öppet sinne o att lita på känslan...

med hjälp av dessa olika behandlingsformer har vi bland många andra behandlat en häst med strålbenshälta, en häst med kraftiga upphakningar o en jätte borrelia, en häst med ögoninflammation, islandshästar med spatt o eksem o många många fler, både hästar, hundar, katter o människor o andra djur i alla former...

imponerande tycker jag själv...det är lika roligt varje gång...o vi har aldrig någonsin haft motsatt effekt när vi behandlat någon...är man bara försiktig o inte gör något dumt så blir det bra...

o om man hjälps åt blir det bättre o roligare...

tack för ordet...

Ok, vad gjorde ni med spatt- och exemislänningarna? För om det finns hjälp mot det, då är vi nog många islandshästmänniskor som är väldigt intresserade.

hey...

med islännigarna har vi behandlat med akupunktur o kiropraktik o kinesologi o annat för spatten o även med örter o homepatmedel... vi har oxå haft hjälp av riktigt duktiga hovslagare o veterinärer som kunnat hjälpa mycket...även eksemen har vi behandlat med homepatmedel o örter innifrån, alltså gett till dom att äta o vi har även smörjt dom med örtsalvor som vi gjort själva o olika oljor...o dom har gått på väldigt magra med örtrika beten om somrarna...

jag kommer ihåg första sommaren då den ena av dom inte fick något eksem alls på sommaren o vi var överlyckliga o helt förvånade att det fått sådan effekt så snabbt.. då hade vi behandlat i 8-9 månader...han började dock klia framåt augusti med inga sår eller bortskavd man el svans...så skönt att se dom så fräscha...o dom blir så nöjda o glada när dom får hjälp...

vi har aldrig testat eksemtäcken...hur fungerar dom? är det bra? jag har som sagt ingen erfarenhet...

tack för ordet

Liknande trådar

Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
315
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
376
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 864
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
524
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama