Homeopati till häst. Erfarenheter?

huggabugga

Trådstartare
Hej!
Har någon erfarenhet av homeopati till häst som alternativ behandling vid skada eller dylikt? Vad är er erfarenheter? Vill gärna veta så mycket som möjligt. Någon djur homeopat som ni kan rekommendera?

1 droppe av det verksamma ämnet i ett hav. Finns givetvis inget kvar av den verksamma substansen men det behövs inte då vattnet har memorerat den verksamma substansen. Billigare att ta det direkt ur vattenkranen. Bara veterinär får behandla skadad häst.

Du glömde att homeopatiska preparat blir starkare ju mer utspädda de är. Och att de i utspätt skick botar det de orsakar i outspätt skick. En tesked kaffe i Östersjön = sömnmedel. En tesked kaffe i Stilla Havet = narkosmedel.

Hej!
Har någon erfarenhet av homeopati till häst som alternativ behandling vid skada eller dylikt? Vad är er erfarenheter? Vill gärna veta så mycket som möjligt. Någon djur homeopat som ni kan rekommendera?

Det går inte att rekommendera någon som säljer, i bästa fall, verkningslösa preparat för stora pengar. Det är trist att det fortfarande finns i en modern upplyst tid.

Det är inte tillåtet istället för veterinär men om man vill slänga pengarna i sjön och ge som komplement tror jag det är tillåtet.
Komplement blir något av en överdrift i sammanhanget. Men ja, garanterat verkningslösa preparat får ges som komplement. Liksom vatten.
TS skrev "alternativ behandling vid skada eller dylikt" och det tolkar jag som istället för veterinär. Att det homeopatiska medlet inte skadar/påverkar hästen gör ju inget (förutom att det kostar pengar), om det inte påverkar i vilken omfattning man anlitar veterinär.

Skulle ha noll problem att behandla mina djurs sår med icke skadliga örtsalvor OM det nu inte krävs veterinärvård. Annars: veterinär före homeopati.

Du är inte ensam, många tror att homeopati = naturmedel. En enkel koll på Wikipedia visar vad homeopati verkligen är:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Homeopati
https://sv.wikipedia.org/wiki/Samuel_Hahnemann

Hade jag levt på dr Hahnemanns tid hade jag föredragit homeopati - några droppar vatten i ett glas konjak - framför dåtidens läkekonst - åderlåtning och kräkmedel. Men det var för tvåhundra år sedan och läkekonsten har gjort ett och annat framsteg sen dess.

Hej!

Förutom alla bra svar du har fått om att du ska anlita en veterinär istället för verkningslösa och ovetenskapliga preparat så påminner jag om forumets regler att man inte får be om rekommendation av tjänster.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 835
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
420
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur