Hökvalitet..

Glamoroza ox

Trådstartare
Kan man ha ett hö som är för bra ???

Tycker att det bara borde vara att lägga om foderstaten om höet är bättre än väntat..

Är jag helt ute & cyklar?

Sv: Hökvalitet..

Kan man ha ett hö som är för bra ???

Tycker att det bara borde vara att lägga om foderstaten om höet är bättre än väntat..

Är jag helt ute & cyklar?

Min nästa fråga blir vad är ett bra hö? Ett hö med höga värden kan vara kanon bra för min häst som är halvblod med mycket fullblod i (svårfödd) men rena katastrofen för min systerdotters häst som är fjordingkorsning (lättfödd). Min häst kan äta fri tillgång av detta hö och behöver inte stödutfodras med något kraftfoder men systerdotterns häst skulle kanske bara kunna äta 6 kg/dygn (alldeles för lite grovfoder) innan behovet av protein och energi är täckt. Så vad som är ett bra hö beror ju på individens behov. Som jag ser det är det största problemet många gånger att hö har för höga (bra?) värden, vilket gör att hästarna får för lite grovfoder.

Sv: Hökvalitet..

Det beror ju på hur man definierar "bra".
Vad som är bra värden för en häst kan vara mindre bra för en annan. Men "bra" värden kan ju också betyda höga värden, och då kan man ha ett för bra hö, ja...;)

Jag som alltid har/har haft lågpresterande promenadhästar vill gärna ha ett lågt energivärde och tillräckligt med protein. Med ett "för bra" hö måste jag dra ner på grovfodergivan för att inte få för runda hästar. Väljer då hellre (om jag kan välja...) ett hö med lägre värden som jag kan ge större givor av.

Samtidigt är det viktigt att proteinet räcker till så att jag slipper få med extra energi från proteintillskotten som krävs annars.

Ett önskehö ligger på drygt 6 MJ och minst ca 40 g smrp/kg foder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
633
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2