Hökunniga hitåt!

B

bestatjejen

Hej!

En liten fråga från en som har noll koll på hö och skördetider. Jag har fått erbjudande att köpa hö som fortfarande står på rot och väntas slås denna vecka. HUr mycket näring kan man väntas finnas kvar i så sent slaget hö.
Jag kommer göra analys, men på är det ens värt att skicka det på analys eller har all näring "regnat" bort.

Tacksam för svar...

Sv: Hökunniga hitåt!

Beror ju på vart du bor.. I skåne är det nog ingen höjdare med hö som slås nu, men här uppe är det ingen katastrof (om än inte det ideala) och ännu längre upp är det perfekt :cool:

Det grovfodret är helt klart förvuxet. Inte ens här uppe där jag bor är det så kul att slå så sent, efter axgång så sjunker näringen snabbt som bara den. Är det taget en förstaskörd tidigare så detta är en återväxt och blir en andraskörd så är det ju eljest, även om det i dina trakter kan vara lite sent kanske ändå.

Kicki :)

En inte helt ovesäntlig sak är om det är första eller andra skörd på detta fältet i år. Är det första så finns det troligen inte så mycket kvar mer än i det som kommer under ifrån. Är det andra kan det vara väldigt höga värden på det.

Ja det är deras andra skörd. Jag bor i Östergötland och det är inte lätt att få tag på bra hö öht här som inte kostar överpriser..

Jag har tiggt och bett vår leverantör att ta en andra skörd, för det är den jag vill ha. Vi har oftast fått bättre värden på andraskörden än första, de prover jag har tagit.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 418
Senast: valegro
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 773
Senast: tuaphua
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 399
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 574
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka