A

Achron

Nu är det dags för oss att köpa hö, :banana: är inte sådär jätteduktig på sånt här. SKulle kunna behöva lite hjälp.

Vad betyder det om TS värdet ligger på 61%?
ÄR det bra eller dåligt? Betyder det att höet har blivit analyserat?

:confused:

Sv: Hököp!

Det betyder att torrsubstansen är 61 %. Det är inte hö, det är torrt ensilage (s k hösilage). Detta i sin tur innebär att det som inte är torrsubstans är vatten. D v s 39 % vatten.

Troligen analyserat, men vissa är fräcka och uppskattar efter eget tycke. Be att få se analysen.

Bra eller dåligt är upp till hästägaren att avgöra. Vill man ha 61 % ts är det bra, vill man ha 42 % eller 75 % är det dåligt.

Nummer 1 är för mig ALLTID den hygieniska kvalitén. Den måste vara mycket god. Jag köper inte hösilage då jag har närstående vän som producerar. Köper jag hö ska det vara skulltorkat och gärna producerat av aktiv mjölkbonde (de är noga med att få in foder med hög hygien och goda värden).

Efter det nålsögat är passerat tittar jag på kvoten SmRp/Mj, jag vill ha en kvot på över 6. Gärna 8. Jag lägger in värdena i foderstat och kollar hur mycket kraftfoder jag behöver komplettera med. Det grovfoderalternativ som ger minst kraftfoder är vinnaren.

Hösilage vill jag gärna ha lite fuktigare än de flesta hästägare runt mig, 50-60 % för att inte materialet ska vara för torrt och mögelkänsligt. Torrt hösilage ökar också risken för att plasten ska skadas inifrån av torrt och stabbigt innehåll. Detta leder inte sällan till balar som är mögliga redan vid öppnandet, mycket svinn och hög kostnade (för bonden p g a reklamation eller för mig som köpare om jag har ett dåligt avtal och inte kan reklamera).

Lovisaleonora_ skrev:
Nummer 1 är för mig ALLTID den hygieniska kvalitén. Den måste vara mycket god. Jag köper inte hösilage då jag har närstående vän som producerar. Köper jag hö ska det vara skulltorkat och gärna producerat av aktiv mjölkbonde (de är noga med att få in foder med hög hygien och goda värden).

Efter det nålsögat är passerat tittar jag på kvoten SmRp/Mj, jag vill ha en kvot på över 6. Gärna 8. Jag lägger in värdena i foderstat och kollar hur mycket kraftfoder jag behöver komplettera med. Det grovfoderalternativ som ger minst kraftfoder är vinnaren.

Hösilage vill jag gärna ha lite fuktigare än de flesta hästägare runt mig, 50-60 % för att inte materialet ska vara för torrt och mögelkänsligt. Torrt hösilage ökar också risken för att plasten ska skadas inifrån av torrt och stabbigt innehåll. Detta leder inte sällan till balar som är mögliga redan vid öppnandet, mycket svinn och hög kostnade (för bonden p g a reklamation eller för mig som köpare om jag har ett dåligt avtal och inte kan reklamera).

:bow: :bow:

Tack!
Står kvoten i analysen? SmRp/Mj = kvoten eller? vad betyder kvoten egentligen?

Kvoten räknar du ut själv genom att dela SmRp/Mj. Kvoten ger ett riktvärde för hur mycket protein en häst behöver i förhållande till energi. För låg kvot i samband med underskott på protein ger protinbrist. Svårt att sätta muskler, tappar t ex över rygg och kors. Inte sällan bukiga men med revben som lyser genom.

För mycket energi kan ge en fet häst (om den är flegmatisk) eller en halvtokig (om den är av det aktiva slaget).

Många hästar kräver något annat än det riktvärde som anges i tabeller, t ex lägger jag gärna hästarna på en kvot närmare 8 än 6, vilket jag inte sett några problem med då jag strävar efter att inte ge mer än max 1 kg kraftfoder per dag (proteinöverskott från annat än grovfoder kan få negativa konsekvenser).

När man börjar ge hästen en väl balanserad foderstat märker man snabbt om den kräver mer eller mindre. Då vet man sedan till nästa år de värden ens egen häst behöver för att må bra och det blir lättare att välja både kraft- och grovfoder.

Jag har inte tagit upp vikten av kalcium/fosforkvoten, men läs gärna mer både på forumet och i de (mycket bra!) böcker Christina Planck har gett ut om hästens utfodring.

Tack så jättemycket.

jag tror att jag har blivit lite klokare. :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama