Fick besked om höjning igår. 400:- per shettis. Känns surt när man egentligen inte ens vill vara hästägare - men inte blir av med dem pga foderbristen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det här är jag lite nervös över. Min unghäst som gått på fri tillgång hela sitt liv kommer, om betet inte räcker till oktober i alla fall, få klara sig på ungefär minimigiva stråfoder. Om vi får den lovade leveransen av halm så löser det sig, och bete finns det gott om än så länge, men... Ska bunkra upp med lusern nästa vecka.Det som jag tror vi kommer se mycket av i vinter och vår är hästar med kolik. Dels för en ökat intag och kraftfoder, men även dåligt hö. Jag tror många kommer vara så desperata över att inte kasta ett ända höstrå att hästarna kommer få äta dåligt grovfoder...
Det här är jag lite nervös över. Min unghäst som gått på fri tillgång hela sitt liv kommer, om betet inte räcker till oktober i alla fall, få klara sig på ungefär minimigiva stråfoder. Om vi får den lovade leveransen av halm så löser det sig, och bete finns det gott om än så länge, men... Ska bunkra upp med lusern nästa vecka.
Jag funderar också på kvaliteten på det foder som importeras. För många lär vara svårt att inspektera innan köp och vad jag har förstått är det brist på foder på fler ställen i Europa. Känns som att det kanske inte är det bästa fodret som går på export då. Dock vet jag inte hur det faktiskt fungerar, bara en farhåga jag har, kanske inte speciellt välgrundad.
Ni som har stall eller står i stall med ransonering, antingen normal ransonering eller ransonering pga höbristen detta året, hur säkerställer man i ert stall att var och en tar hö efter ransonen? Att man t.ex. tar just 12 kg och inte smyger med 2 kg extra när ingen ser? Har man ransonering pga höbrist kan det ju få rätt bittra följder om folk tar mer än de får och höet tar slut för snabbt.
Ja det där med att folk är vuxna är just det som kan vara problemet ibland.I 'mitt' stall så hanterar stallägarna alla fodringar på vardagar, så de har koll på hur mycket det ser ut att vara i varje giva, samt att de vid tillfälle kontrollvägt. Sen handlar det om att alla är vuxna och tar sitt eget ansvar.
Ja det där med att folk är vuxna är just det som kan vara problemet ibland.
Tror min stallägare ser det som ett icke-problem. Vi är vänner vid detta laget, tror hon litar på mig helt enkelt. Har stått där i några år och har aldrig smusslat med något tidigare, så tror att hon skulle tycka att det vore konstigt om jag började nu. Vill hon väga påsarna får hon göra det, men de kommer väga som de skaNi som har stall eller står i stall med ransonering, antingen normal ransonering eller ransonering pga höbristen detta året, hur säkerställer man i ert stall att var och en tar hö efter ransonen? Att man t.ex. tar just 12 kg och inte smyger med 2 kg extra när ingen ser? Har man ransonering pga höbrist kan det ju få rätt bittra följder om folk tar mer än de får och höet tar slut för snabbt.
Precis mina tankar.Ni som har stall eller står i stall med ransonering, antingen normal ransonering eller ransonering pga höbristen detta året, hur säkerställer man i ert stall att var och en tar hö efter ransonen? Att man t.ex. tar just 12 kg och inte smyger med 2 kg extra när ingen ser? Har man ransonering pga höbrist kan det ju få rätt bittra följder om folk tar mer än de får och höet tar slut för snabbt.
Jag hade också tänkt bunkra upp med lusern då vi får ransonering i höst (en knapp sådan) och jag har en svårfödd ädel ponny. Lusernen är dock slut överallt just nu och Granngården har infört att man får köpa max 5 lusernprodukter/person dag och den lokala foderbutiken har satt sin gräns vid 3 produkter/person och dag. Jag som hade tänkt komma ner i pris genom att beställa en hel pall
Ang. importen så tror jag personligen inte att det är sämre hö i t ex Estland och Litauen där det dyker upp säljare från just nu. När jag varit i de länderna så har iaf det silaget jag sett varit prima. Anledningen till att de vill sälja hit är att de får så mycket bättre betalt här än hemma. En vanlig lön i t ex Litauen är typ 2000 kr/månad och kan de då få 3-4 kr/kg för sitt hö av oss när de annars säljer den för kanske 25-50 öre/kg hemma så är det ju förståeligt att de hellre säljer hit.
Lokalt företag annonserar om pallpris för Krafft lucern. Skickar även pall över landet.
Verkar som att vi ev. kan få en pall via kontakter. Återstår at se dock. Vilket lokalt företag är det du tänker på?
Ni som har stall eller står i stall med ransonering, antingen normal ransonering eller ransonering pga höbristen detta året, hur säkerställer man i ert stall att var och en tar hö efter ransonen? Att man t.ex. tar just 12 kg och inte smyger med 2 kg extra när ingen ser? Har man ransonering pga höbrist kan det ju få rätt bittra följder om folk tar mer än de får och höet tar slut för snabbt.
Ang. importen så tror jag personligen inte att det är sämre hö i t ex Estland och Litauen där det dyker upp säljare från just nu. När jag varit i de länderna så har iaf det silaget jag sett varit prima. Anledningen till att de vill sälja hit är att de får så mycket bättre betalt här än hemma. En vanlig lön i t ex Litauen är typ 2000 kr/månad och kan de då få 3-4 kr/kg för sitt hö av oss när de annars säljer den för kanske 25-50 öre/kg hemma så är det ju förståeligt att de hellre säljer hit.
Om fodret går upp 100% i pris, alltså dubblas, så kommer jag nog inte kunna ta ut den ökade kostnaden helt på hyresgästerna då det betyder 4-500 kr/häst och månad.
Det är väl klart du kan ta ut vad det kostar?
Avisera på en gång. Fr o m 15/9 är nya stallhyran x pga foderbrist.
De som inte vill betala vad det kostar i detta torkans år har ju alternativ att lösa situationen själva, genom att flytta eller skaffa in eget foder för egna pengar.
Det ser jag inte som ett problem personligen, tack och lov. Min höbonde har stora och utmärkta lagringsmöjligheter och många av hans kunder gör som jag, dvs hämtar lite i taget. Hans torrhö ar alltid lika fint i slutet av perioden som det är när det precis har tagits in.Ett annat problem med import av just hö är att om vi får, vilket jag anser är högst troligt, en blöt höst och vinter så kommer troligen väldigt mycket att mögla.