Jag förstår att det inte är uträknat för enskilda personer, men när de lägger in 16600 som garantipension efter skatt när dagens är max 11 603 före skatt så blir jag skeptisk till hur de räknar. Då kollade jag på källan och det är en intresseorganisation för pensionärer som knappast har som intresse att visa hur bra pensionärer har. Jag har dock inte läst allt detalj utan mest kollat lite, men det räckte för att ifrågasätta hur de fått ihop det. Det verkar hur som helst inte handla om de som går/gått i pension i närtid och är därmed inte relevant för diskussionen egentligen. Det går ju inte att hänvisa till en undersökning om ett tidigare pensionssystem och uttala sig om vårt nuvarande och som bevis för att låg/medelinkomsttagare inte tjänar på att jobba. Någonstans går givetvis brytpunkten, men pensionen idag bygger till ganska stor del på tjänstepension och PPM och där kan vi själv delvis kan påverka utfallet.Det är inte uträknat för enskilda personer så kommer alltid vara folk som det inte stämmer på.