Mer automatisering sker ständigt. Även tjänster automatiseras. AI är på stark frammarsch.
Ja, det tas upp i kommande inlägg.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mer automatisering sker ständigt. Även tjänster automatiseras. AI är på stark frammarsch.
Men vi får ju pension efter vad vi har tjänat ihop.Nej, jag talade om att jag ogillade tanken på att pensionsålder skulle sättas utifrån hur mycket man betalt in i pensionsavgifter lika mycket som jag ogillar tanken på att pensionsålder skulle baseras på antal arbetade år. Båda utgår från en tanke om att individen ska vara så lönsam som möjligt innan hen får sin "belöning".
Att man själv kanske har större möjlighet att välja att gå i pension tidigare om man betalat in mycket är en annan femma. Den statliga pensionsåldern är ändå densamma.
Vi sparar egentligen inte ihop till våra pensioner. Pengarna som går in i kassan nu behövs för att betala dagens pensioner. För att siffrorna i våra orangea kuvert ska gå ihop krävs att andelen av befolkningen som jobbar inte sjunker. Så här är vi.
Nej, bara om du tjänar tillräckligt mycket för att synas någon skillnad på om du jobbat eller inte.Men vi f
Men vi får ju pension efter vad vi har tjänat ihop.
Så det är ju så som systemet fungerar.
Jag har svårt att se någon bättre lösning faktiskt.
Det är väl inte riktigt sant. Jag är medelinkomsttagare och prognosen ligger en bra bit över garantipension. Det är en ca 10 år pensionen och en del ligger ju i fonder så vad som händer i framtiden vet jag ju inte.Nej, bara om du tjänar tillräckligt mycket för att synas någon skillnad på om du jobbat eller inte.
En slutlön för låg och mellaninkomsttagare ger inget/litet avtryck på pension om en jobbar i 40 år.
Framtiden kan ingen säga om men med tanke på hur det ser ut nu för dom som går i pension nu så är det så.Det är väl inte riktigt sant. Jag är medelinkomsttagare och prognosen ligger en bra bit över garantipension. Det är en ca 10 år pensionen och en del ligger ju i fonder så vad som händer i framtiden vet jag ju inte.
Nej inte kan man förutsäga framtiden, men jag svarad utifrån perspektivet du skrev "En slutlön för låg och mellaninkomsttagare ger inget/litet avtryck på pension om en jobbar i 40 år." och jag emot säger just detta. Om det sen ändrar sig i framtiden (i den mån den ens finns) men i dagsläget ger definitivt 40 år av medelinkomst ett klart märkbart avtryck i pensionen för mig, så jag antar att det är så för många. Varför skulle jag vara så speciell?Framtiden kan ingen säga om men med tanke på hur det ser ut nu för dom som går i pension nu så är det så.
https://www.spfseniorerna.se/global...t-2_2023_lonardetsigattarbetaforpensionen.pdf
Då blir ju frågan hur mycket som räknas ses som medelinkomsttagare. Troligen räknar jag en medelinkomst längre än vad du gör.Nej inte kan man förutsäga framtiden, men jag svarad utifrån perspektivet du skrev "En slutlön för låg och mellaninkomsttagare ger inget/litet avtryck på pension om en jobbar i 40 år." och jag emot säger just detta. Om det sen ändrar sig i framtiden (i den mån den ens finns) men i dagsläget ger definitivt 40 år av medelinkomst ett klart märkbart avtryck i pensionen för mig, så jag antar att det är så för många. Varför skulle jag vara så speciell?
Med medelinkomst menar jag just medelinkomst, jag ligger strax under. Det förs ju statistik så det är inget som borde vara omtvistat. Jag kollade lite på undersökningen du länkar till. Den verkar verkar vara en partsinlaga i syfte att påvisa att det inte lönar sig att arbeta. Den räknar inte med tjänstepensionen i sina exempel om jag tolkar det rätt -lite otydligt. Det är en betydande del av min framtida pension. Dessutom har jag ju hela livet fått en högre lön än låginkomsttagaren och har kunnat pensionsspara själv (en period mycket förmånligt) - även om det periodvis inte prioriterats, vilket kan vara svårt för många med låg och medelinkomst i synnerhet om de är ensamma och har barn.Då blir ju frågan hur mycket som räknas ses som medelinkomsttagare. Troligen räknar jag en medelinkomst längre än vad du gör.
Inte räknar jag 30' eller 35' i månaden som låginkomsttagare.Med medelinkomst menar jag just medelinkomst, jag ligger strax under. Det förs ju statistik så det är inget som borde vara omtvistat. Jag kollade lite på undersökningen du länkar till. Den verkar verkar vara en partsinlaga i syfte att påvisa att det inte lönar sig att arbeta. Den räknar inte med tjänstepensionen i sina exempel om jag tolkar det rätt -lite otydligt. Det är en betydande del av min framtida pension- även om det periodvis inte prioriterats. Dessutom har jag ju hela livet fått en högre lön än låginkomsttagaren och har kunnat pensionsspara själv (en period mycket förmånligt) vilket kan vara svårt för många med låg och medelinkomst i synnerhet om de är ensamma och har barn.
Arbetstidsförkortningen verkar inte vara så betydande i andra länder, i Sverige har inte alla 40-timmarsveckor utan många grupper exempelvis inom sjukvården, handels och hemtjänsten, jag jobbade på en revisionsbyrå som hade 35h vecka 4 månade på sommaren. Kortare arbetstid i Sverige är nte lagstadgat men en hel del har det genom avtal.Hur gör man i resten av Norden och övriga Europa? Hörde just på radion att alla andra nordiska länder har genomfört arbetstidsförkortningar, svenskarna arbetar mest i hela Norden och i Sverige har vi det längsta arbetslivet i hela Europa.
Okej, har någon påstått det?Inte räknar jag 30' eller 35' i månaden som låginkomsttagare.
Vad bra, är enligt länken jag la in som det först börjar märks vid en slutlön vid 40'Okej, har någon påstått det?
Medelinkomsten i Sverige ligger på 38300, medianinkomsten på 34200 (2023) så 30-4200 eller så borde räknas till medelinkomsttagare. Där kan man ha olika åsikter och skjuta gränserna lite åt båda hållen om man vill.
Medellönen i Sverige är 38 300 kronor.Inte räknar jag 30' eller 35' i månaden som låginkomsttagare.
Det är nog en större del av befolkningen som arbetar tror jag.Hur gör man i resten av Norden och övriga Europa? Hörde just på radion att alla andra nordiska länder har genomfört arbetstidsförkortningar, svenskarna arbetar mest i hela Norden och i Sverige har vi det längsta arbetslivet i hela Europa.
Och vid 40' börjar det märks skillnad på pension.Medellönen i Sverige är 38 300 kronor.
Källa SCB
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/
Det ligger jag långt under.Medellönen i Sverige är 38 300 kronor.
Källa SCB
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/
Då ber jag dig att notera mina invändningar om att du länkar till en partsinlaga som försöker visa på att arbete inte lönar sig. Jag har svårt att följa var de får sina siffror från och hur de får fram sina resultat. Det gäller dessutom historiska pensioner, inte den pension vi som arbetar idag kommer att få.Vad bra, är enligt länken jag la in som det först börjar märks vid en slutlön vid 40'
Du har fortfarande inte presenterat någon riktig fakta på det.Och vid 40' börjar det märks skillnad på pension.
Det är inte uträknat för enskilda personer så kommer alltid vara folk som det inte stämmer på.Då
Då ber jag dig att notera mina invändningar om att du länkar till en partsinlaga som försöker visa på att arbete inte lönar sig. Jag har svårt att följa var de får sina siffror från och hur de får fram sina resultat. Det gäller dessutom historiska pensioner, inte den pension vi som arbetar idag kommer att få.
Jag kan bara konstatera att min pensionsprognos inklusive tjänstepensionen ligger långt över dagens garantipension på 11 603, Visst skillnaden blir mindre med bostadstillägg så för mig kommer det med stor sannolikhet att ha lönat sig väl att arbeta. Och sen har jag haft mer utrymme att pensionsspara än den som inte får mer än garantipension.
Jag protesterade mot ditt konstaterande att det inte lönar sig att arbeta för låg och medelinkomsttagare med att det med stor sannolikhet kommer att löna sig väl för mig som medelinkomsttagare. Klart att ju lägre inkomst folk haft och ju mer de inte arbetat av någon anledning dess mindre lönar det sig.