Höjd på staket

S

Sessiagh

Pratade med tjejen som är fodervärd till min unghäst. Han är 152 cm i mankhöjd, tjock och trind, och har forcerat hagens staket där han står. Seglat över lätt som en plätt. Fodervärden uppskattar staketet till c:a 120 cm. Det är trästaket utan strömtråd.
Naturligtvis har det blivit synpunkter på "rymmartendenserna" från stallägaren men jag menar att staketet är alldeles för lågt för att hålla inne hästar. Har jag fel?

Nästa fråga är då om det finns några riktlinjer för höjd på staket? Vad kan man "kräva" som inackodering? Vad är normal höjd på staket för stor häst? Hagen innehåller även högre hästar.

/Sessiagh

Sv: Höjd på staket

Ärligt talat tycker jag inte 120 cm är anmärkningsvärt låg stakethöjd. Har för mig att man brukar rekommendera ungefär 130 cm för ett ordinärt häststaket. Seglar hästen över 120 plättlätt har den nog inga problem att klämma ytterligare tio. Min b-ponny kom lätt över 145cm högt staket när han ansåg att gräset var grönare på gräsmattan än i hagen - när han var 24... :angel:

Som inackorderad kan man nog bara ställa kravet att staketen ska vara hela och inte farliga. Höjden på staketet såg man ju redan när man flyttade in, eller hur? Har man en häst som hoppar får man försöka klura ut varför och göra något åt orsaken. Eller höja staketen markant om inget annat kan göras, men den modifikationen får man nog betala ur egen ficka om staketen i övrigt håller bra standard.

min rymmare stängdes inne med hjälp av isolatorer som satt fast på en ca 20 cm lång "skruv" som jag skruva ner i toppen på staket stolparna och sedan ström i en tråd genom dem... blev inte speciellt dyrt:)

Tack Nocki! Det verkar vara ett förslag att prova!
/Sessiagh

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur ser staketen ut i ditt stall eller där du har din häst inhyrd? Har aldrig tidigare brytt mig så mkt om staketen, mitt gamla sto...
2
Svar
27
· Visningar
2 322
Senast: murran
·
S
Hästmänniskan Vi håller på att fixa paddock som nu snart är klar, ett sista lass med grus återstår! Men sedan är det staket som måste upp! Tanken är i...
Svar
3
· Visningar
7 130
Senast: LinnK
·
Z
Hästmänniskan Hej, jag funderar på att bygga trästaket runt min ridbana som är 20x40 meter ungefär. Hur mycket kostar det egentligen? Vill ha ett...
2
Svar
29
· Visningar
9 915
Senast: BeastieBabe
·
B
Hästmänniskan Jag hyr in mina hästar hos en familj vars barn för länge sedan blivit vuxna och slutat med hästar. Jag är för tillfället själv i...
Svar
6
· Visningar
1 317
Senast: marti130
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama