trästaket till ridbana

Sv: trästaket till ridbana

ja, det finns ju skillnader, ska man lära känna en "problemhäst" som inte låter sig röras av människor och kutar 18 mil om den kommer lös skulle nog jag ha en roundcorral med 2 m höga telefonstolpar och 5 rader 2"x8" plank..

en mer ordinär häst bör man inte behöva ha sådant stängsel till.. inte så att ALLA ska bygga sånna paddockar bara för att nån har en sån häst.. skulle gissa på att majoriteten av alla hästar faktiskt respekterar 3 elband på rätt höjd..

Vill du ha det så billigt som möjligt så rekomenderar jag Thomas´s förslag. Har haft liknande på ridbannan jag red på i tre års tid. Fast då var det billiga vita väldigt ostabila plaststolpar och tunna vanliga platta elband utan el i runt om på 2 höjder enbart. Å jag har både ridit dressyr, hoppat och löslongerat där. Så det respekterades. Fast ett lite stabilare förslag e bra precis som ThomasNs förslag, där blir det hela mycket stabilare och ser mycket stabilare ut. + att man kan sätta i el i trådarna ett tag i början om hästarna inte respekterar trådarne :angel:

jag och polaren jobbade hennes ponny lös, du kan få se en riktig actionrulle med den tokfian, kutade runt som en galning och tvärnitade hit och dit, och då vara det ändå bara 2 gamla elsnören.. med 3 band och lite höjd har nog hästen inga problem att respektera staketet..

din häst respekterar väl hagstaketet?

Jo det e ju sant, det gör dom ju.... Jag vågar jobba med min lilla ponny lös, för henne vet jag att även om hon skulle bralla genom staketet, vilket hon aldrig gjort men iallafall, inte sticker nånstans. Hon håller sig till mig. De andra litar jag inte lika mycket på att dom stannar... Fast de e ju rätt logiskt att om dom respekterar hagen borde dom respektera stängslet på ridbanan... Fast skulle ändå kännas säkrare med ett trästaket.

Varför inte göra en separat roundpen el dyl? Den minskade kostnaden för staket kan du ju lägga på underlaget. Dvs om du har utrymmet.
Då har du ju också alternativen när det gäller lösjobbandet.

En corall med korta, raka sidor och rundade hörn är ett bra alternativ. Inga ställen där hästen kan "fastna", den "formar om" kroppen och du hinner lätt med att dirigera etc.

Ska du bara lösjobba med din egen snälla häst, räcker förmodligen att skära av en del av paddocken med en lina. Vi gör så här. Det är när man ska pyssla med andra och kanske besvärliga hästar som rejälare ting behövs.

LIA

jo, men när du fryser, sätter du på hästarna fleecetäcke, innetäcke och thermotäcke inne i stallet för att det känns bättre för dig då?

om hästarna skulle ha svårt att respektera paddockens elband så sätt ström i dem en gång och låt hästarna nosa, då får dom en jäkla kyss och respekterar banden sen..
fördelen med elband är ju att om den vanliga hagens skulle gå sönder eller om det kommer en ny häst som ska vänjas in eller en häst med fångkänningar så kan du använda paddocken som hage..

knappar

så här ska vi ha då hagens sidor på ett ställe kommer att vara ridbanans långsida
HPIM0633.jpg

5312628.jpg

Ekstolpar. Nedtryckta halva sin längd. Falu rödfärg. Stått sig fint nu i 3 år. Nöjd.

Men du har väll bilder på hur staketet såg ut på "våran" ridbanna som du kan lägga ut. trots hur det såg ut så respekterade alla hästarna som var där det staketet.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla, Jag har två katter som är under året gamla. Vi bor i hus i ett vanligt villaområde och har en trafikerad väg 50 meter bort...
Svar
14
· Visningar
7 160
Senast: Daimstruten
·
Trädgård & Växter Jag bor i en liten lägenhet på markplan med en liten stenlagd uteplats som vetter ut mot en parkering. På vardera kortsida finns det, av...
Svar
17
· Visningar
1 837
Senast: iNHALE
·
Anläggning Jag bor på en mycket naturskön plats med milsvid utsikt och har precis byggt ridbana, vi var tvunga att fylla ut en del i ena hörnet, då...
2
Svar
27
· Visningar
5 593
Senast: Bison
·
Anläggning Har börjat kolla lite på staket och har noll erfarenhet av detta sen tidigare. Vi behöver ca 700-800 m staktet totalt som "mest" och...
2
Svar
39
· Visningar
4 175
Senast: Garbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar