Höjd på staket

SpanskaLoppan

Trådstartare
Den första februari flyttar jag och blivande sambon(:love:) till vårt alldeles eget hus:bump:

Jag funderar dock lite kring stakethöjden. På tre sidor finns redan helt okej staket som är ca 1 meter högt och på framsidan ska vi själva fixa staket. Räcker 1 meter för en hund på ca 60 cm i mankhöjd där en stor del av höjden mest är benlängd?
Hon har hoppat över staket tidigare men det var bara 30 cm så hon förstod nog knappt vad som hände själv ens.

Här är hunden i fråga:
30088301.jpg

Sv: Höjd på staket

Vill för säkerhets skull göra klart att hunden givetvis inte ska motioneras enbart i trädgården eller lämnas ensam där långa stunder.
Men det skulle vara skönt att kunna gå in och sätta på en kanna kaffe/fylla diskmaskinen eller nåt liknande utan att behöva oroa sig över att hon hoppar ut. Inkallningen sitter inte heller som den ska än så även om jag är med ute och hon hoppar över så kan jag inte göra så hemskt mycket.
Hunden har heller ingen ovana att hoppa över staket utan det har som sagt skett en gång av misstag med ett väldigt lågt staket.

Jag tycker att 1 m låter litet vanskligt. Vore det min hund skulle jag nog vilja ha höjden till 1,5 m. Jag tänker på 1 av mina hundar som är c:a 52 cm hög och som skall ha 85 cm hinderhöjd på brukstävling (utan att slå i). Altanräcket på 90 cm tar hon sig över. Var inte hinderhöjen på brukstävling 1 m innan nuvarande regelrevidering? För hundar med samma mankhöjd som din alltså.

Som jag misstänkte, det måste höjas. Nåja hela huset ska renoveras ändå så vad är några meter staket i sammanhanget;)

Jag har ingen aning om hinderhöjder, det här är min första hund och vi är lååångt ifrån att träna nån specifik gren än(och kommer aldrig tävla). Vi trasslar just nu med hur man går i koppel och att man faktiskt måste komma när matte ropar...

Min 11 åriga dobermantik som var bekväm av sig och drogs med lite övervikt studsade över staket på 110 utan att blinka om det skulle behövas.

Jag hade kört på 180 om man vill att de ska kunna vara ute utan uppsikt precis hela tiden. I övrig utformning så beror det helt på hund och hur du tänkt använda trädgården. En de är utbrytarkungar och stoppas inte ens lillfingertjocka metallstänger eller svetsade galler(!) andra som mina dåvarande två så skulle de inte försökta klättra över eller krafsa igenom staketet så räckte det mest med att det helt enkelt inte var studs över/genomvänligt.

Hur bor ni? Har ni tillåtelse att sätta upp så höga staket som 1 meter och uppåt? det kan finnas områdesbetämmelser som reglerar det. Ett staket på 1 m bryr sig kanske ingen om, men börjar det bli 1.5 meter börjar kanske grannarna klaga?? Om ni har några??

Njae hon skulle nog inte försöka "bara för att". Däremot om det fanns nåt väldigt roligt på andra sidan(som tex en fågel...)så finns det en risk att hon kanske kanske skulle testa.
Hon ska ju som sagt inte vara ute ensam timme efter timme men jag vill ju kunna leka med henne lös utan att oroa mig.

Det har jag ingen koll på men pojkvännen har det säkert. Grannar har vi på 2 sidor som vi delar staket med. Får kolla upp det med en gång, tack!

Jag satte upp staket i sommar när vi flyttade in i vårt hus och valde då ett 90 cm högt! Det handlar ju trots allt endast om att visa var gränsen går mellan "vår tomt" och "resten av världen" och lära hundarna respektera denna gräns ;)

En lite atletisk hund tar sej ju lätt över ett 180 cm högt nät/plank om den vill!

Mina hundar fick snabbt lära sej att stanna på rätt sida om staketet och har inte trots massiva störningar - ex. rådjur som promenerar ett par meter från staketet - visat minsta tendens till vilja ta sej över.

/Swat

Nej jag tror inte heller att min skulle försöka. Men säker är jag ju inte. Hade inkallningen suttit bra så hade jag inte varit så orolig men om hon nu skulle hoppa över så har jag inte en chans att få tag i henne förren fröken själv har lust. Hon är ruskigt snabb, allt man ser är ett grått, suddigt sträck som susar förbi...

Jag tränar givetvis på inkallningen så nån gång i framtiden ska väl även min Loppa kunna vara lös...
Det är ju mitt ansvar att se till så att min hund inte kommer ut och orsakar olyckor eller stressar viltet. För jagar gör hon gärna men inte särskilt bra...Och ska heller inte göra, där är vi lite osams Loppan och jag.

Du verkar ju duktig på hundar vad jag har förstått. Hur högt tror du det behöver vara för att iallafall avskräcka från att hoppa över?
Som du skriver så tar dom sig nog över vad som helst bara dom vill. Finns ju tex mängder med videoklipp på en viss hemsida med hundar som klättrar ut...

Runt mitt förra hus hade jag ett "viltstängsel" = 2,00 m högt. Ingen hund försökte ens komma över det... Men om man bor i ett "villa kvarter" tror jag att ett sådant stängsel bäddar för trubbel ;)

Vanliga "villa-staket" - typ gunnebonät - finns i 120 cm och det borde vara en ganska bra höjd. Visst hoppar de över om de vill, men...

/Swat

Jag vet att jag absolut inte skulle vilja ha staket lägre än 2 meter till mina damer som är 62 och 64cm i mankhöjd. Den ena har visserligen tagit sig över ett 180cm-staket vid något tillfälle men de båda håller sig i dagsläget utan problem på rätt sida om staketet även om det bara är 50cm högt. Jag tänker just på det där att om de ser något roligt på andra sidan de verkligen vill komma åt, kanske en hare, ett rådjur osv och man inte har "perfekt" inkallning på hunden, då verkar det läskigt att ha för lågt staket.

Men, som någon sa, det kan finnas bestämmelser för hur högt staket ni får ha. Kolla upp det :)

Får ta ett snack med pojkvännen om det, är ju så glad över "min" trädgård:D

Grannarna ska vara väldigt bra enligt pv's bästa vän som bor en liten bit bort. Och antar att dom tycker ett högt staket är bättre än en lös hund som ränner runt:angel:

Ja "vill man så går det" sägs det ju hehe. Och min Loppa hon vill väldigt mycket. Särskilt jaga fåglar, även om dessa flyger ut över havet, då simmar en viss hund ut efter dom(inkallningen hade gått bra i flera veckor så jag skulle testa att ha henne lös, så gick det med det...)... Sen dess får hon inte vara lös längre.

Dina tjejer är så fina, är grymt sugen på en vintis själv efter att ha sett dem. Finns en viss risk att det blir en hund till om ett par år:angel:

Ja "vill man så går det" sägs det ju hehe. Och min Loppa hon vill väldigt mycket. Särskilt jaga fåglar, även om dessa flyger ut över havet, då simmar en viss hund ut efter dom(inkallningen hade gått bra i flera veckor så jag skulle testa att ha henne lös, så gick det med det...)... Sen dess får hon inte vara lös längre.

Dina tjejer är så fina, är grymt sugen på en vintis själv efter att ha sett dem. Finns en viss risk att det blir en hund till om ett par år:angel:

Haha, ja, det där stämmer nog väldigt mycket! Mina jagar som tur är inte fåglar, mer än att de skuttar till lite och står och tittar när de flyger iväg. Det är jag glad för.. Att, som din hund, inte riktigt förstå att det inte går att fånga dem verkar läskigt :p

Tackar! Och planer på vinthund är alltid bra planer :angel:

Jag har stängslat in tomten med nät som är runt 130 cm

Terrierskrället på + 30 cm skuttar över konstant :angel:

Min dvärgpinscher kan hoppa över 120 cm vid "behov".

"Behov" = löptik eller fiende (stor hane) på andra sidan staketet.

Spänstig jycke må jag säga, om den med lätthet skuttar över 190 cm :D

Äldsta jämttiken min klippte 120 cm med god marginal utan att hon ens snuddade vid grinden vi hade i början, men det krävde att hon hade en rätt hög fart innan avhoppet. Nu har vi bytt grind och gjort den högre = inga flygturer över den för hennes del ;)

Tre av mina hundar går inte över, oavsett störningar, om staketet är 90 cm och över. Dom KAN hoppa högt, men gör det inte ändå - tack och lov.
Min fjärde, en odåga på 7 mån/21 kg/45 cm, vid namn Monster - hon hoppar över staketet på 120 cm från stillastående. Bara för att hon kan och känner för det.
Jag hade inte känt mig trygg med staket på under 180 cm med henne i alla fall. Det kan hon säkerligen ta sig över också, men förmodligen lär det anses för jobbigt och krångligt för att det ska vara värt det då.

Liknande trådar

Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
1 059
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 226
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
14 351
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 252
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31