höjd för hatthylla?

tanten

Trådstartare
Med dotters hjälp hittade jag äntligen en hatthylla som funkar i min farstu.

Nu är den ihopmonterad och nästa bekymmer dyker upp. Hur högt ska den sitta?? Jag hade inte insett att detta var ett bekymmer förrän igår.

Kan bukefalisterna vara snälla och mäta hur högt era sitter? Om vi tar höjden för stången för galgar så blir det någon form av jämförbara värden.

Please...

Sv: höjd för hatthylla?

jag har en helt "vanlig" hatthylla (essem) i två plan (om det är av intresse för hur högt den sen sitter, tänkte jag).
Galgstången sitter 159 cm upp. Bra höjd tycker jag, jag är iofs ganska lång men på den höjden kommer jag lätt åt att hänga jackor på krokarna innanför, och når båda planen (samt korgar på översta hyllplanet) utan problem.

Om jag inte minns fel är standardhöjden för hatthylla 180 cm, alltså själva hyllan. Vi kollade upp det där när vi satte upp vår i våras :)

Min understa hylla är ca 165 cm och den övre ca 180 cm över golvet. Och jag tycker den övre är för hög :crazy:

Vår hatthylla är av den här modellen och sitter ca 170 cm från golvet.
644-210_02.jpg

Jag är kort i rocken och skulle absolut sätta den på en höjd som är lagom för mig. Det är ju jag som ska bo där inte någon standardmänniska. :D

Jag har en sån här:

tjusig-hatthylla__0092691_PE229378_S4.JPG

Själva galgstängerna sitter ungefär 180-185 cm från golvet. Lagom högt, tycker jag.

Jag skulle prova hålla den på en höjd och känna om det känns lagom. :laugh:[/QUOTE
Sorry - funkar inte. Det behövs tre armar då :D
två som håller hyllan och en som håller tumstocken. Ungefär som en småbarnsförälder - tre armar är ett minimum :idea:

jag har testat, blev inte klokare alls. Tapeten är randig på höjden dessutom så det finns inget mönster att ta ögonmått på.

Är väldigt glad över alla mått jag fått!

Nu har jag varit tvungen att kolla min hatthylla oxå.

Den har 2 hyllplan o det understa är 167 cm från golvet, sedan är det 20 cm till till det övre. Den sitter egentligen lite för högt då jag bara har 205 i takhöjd i hallen.

Höjden för stången för galgar 156 cm, dock är det inte ett rättvist mått mot andras hatthyllor då det på min hallvägg sitter en dosa som gör att den måste sitta där.
Passar mig perfekt då jag är ca 156 cm över havet själv och tycker det funkar bra, kanske kan ge något råd för vilken höjd som passar dig tanten.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka