Höjande pad

DarkInNight

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av paddar som höjer fram vid manken?

I dagsläget har jag en Trekker Master dressyr (bomlös sadel av dressyrmodell). Det sitter ett järn i framvalvet som är i strl Vid, vilket tyvärr är lite för stort för min häst. Jag upplever att hon har breddat sig något, och förhoppningsvis kommer hon bredda sig lite till så att jag till slut kommer sluta behöva padda upp. Men i dagsläget behövs det fyllas ut lite fram vid manken. Hon har låg/liten manke.

Så vad rekommenderar ni att använda?
Jag har provat Mattes Korrektionspad, men är inte riktigt nöjd.
Använder just nu Wintec (Riserpad?). Den är OK men tycker inte att viktutjämningen är optimal..

Eftersom jag blivit rekommenderad av ÅF för denna sadel att använda en pad som jämnar ut vikten så skulle det vara ett plus om den höjande paden har den egenskapen.

Funderar över om det går att köpa nya tryckfördelande inlägg, klippa till, och lägga i mattes-paden (?).

Förslag på sadelpad?? :bump:

Sv: Höjande pad

Till min Master har jag fått använda padd till någon häst, då har jag valt en fårskinnspadd (hög kvalité, alltså rejält tjock så den verkligen höjer lite) med kanal. Den har fått ligga de veckor det tagit för hästen att bygga på sig så pass att det varit tid för padd-av.

Jag är inte så förtjust i paddar som höjer fram alt. bak eftersom jag inte har full koll på vad det gör med en bomlös sadel.

Sv: Höjande pad

Om jag har en fårskinnspad utan iläggen fram så blir sadeln att tippa framåt på denna häst.
Jag har för mig att du har/hade samma typ av sadel som mig, inte den nyaste alltså (?).

Denna häst är av naturen rätt smal, med takformad rygg. Nu börjar ryggen se bättre ut, men det tar tid eftersom jag måste skynda extremt långsamt med henne så det är en bit kvar innan det finns tillräckligt med muskler runt manken för att slippa padda upp. Så jag måste ha en lyftande pad ett tag till, tyvärr.

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
793
Senast: Smultron
·
Utrustning Hej! Min häst har ganska rak rygg, väldigt hög manke, dåligt med ryggmuskler och ganska stora rörelser. Det har skapat problem då jag...
Svar
10
· Visningar
1 325
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 488
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 874
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka