Höja dosen

Magiana

Trådstartare
Sist jag var till läkaren pratade vi om att höja dosen på min medicin, ett ssri-preparat. Jag tvekar av två anledningar. En av dessa är att jag är rädd för att jag får en lika vidrig period som jag fick vid insättningen av medicinen. Det var vedervärdigt. Och jag har ingen som kan krama mig och säga att det blir bra när jag själv är mitt uppe i det och tvivlar. Jag vill inte gå igenom det där ensam en gång till.

Finns risken att råka ut för det igen? Det är meningen att jag ska höja min dos från 10 mg till 20 mg (som är maxdos).

Sist jag var till läkaren pratade vi om att höja dosen på min medicin, ett ssri-preparat. Jag tvekar av två anledningar. En av dessa är att jag är rädd för att jag får en lika vidrig period som jag fick vid insättningen av medicinen. Det var vedervärdigt. Och jag har ingen som kan krama mig och säga att det blir bra när jag själv är mitt uppe i det och tvivlar. Jag vill inte gå igenom det där ensam en gång till.

Finns risken att råka ut för det igen? Det är meningen att jag ska höja min dos från 10 mg till 20 mg (som är maxdos).
Höjning brukar inte vara lika jobbig som insättning.

Jag har i och för sig inte haft nån större hjälp av ssri, men jag har inte heller haft så jobbiga biverkningar vid ökning av dosen. Insättningen var mycket jobbigare än när det redan fanns i systemet sas.

Man kan aldrig veta säkert, men jag - och så vitt jag vet även de jag känner - märkte aldrig av några större biverkningar vid ökning av dosen. Som andra redan sagt var insättningen helt klart värst.

Nu är ju mina mediciner inte riktigt samma sak kanske men de gör ju spännande saker med hjärnan. Det är bara en av de jag provat som faktiskt var överjävlig rakt igenom. De andra har gått betydligt bättre vid ökning. Lite huvudvärk som Alvedon inte råder bot på bara men det släppte ju efter ett par dagar.

Testat 4 olika ssri genom åren.
Fick en väldigt jobbig biverkning när jag höjde en av dom men sänkte dosen så försvann den igen. 2 av dom fick jag samma biverkning från start av men inget som förvärrades av höjning. 1 fick jag inga biverkningar av alls.
Har därmed aldrig sett en höjning som speciellt jobbigt. Tål dock inte ssri så jag tar istället stämningsbalanserande (haft i kombination med ssri tidigare) och där är det dock en del mediciner som är väldigt jobbiga att både sätta in och höja så jag kan säga att ssri är ingenting att sätta in + höja i jämförelse. Men givetvis är allt individuellt.

Testat 4 olika ssri genom åren.
Fick en väldigt jobbig biverkning när jag höjde en av dom men sänkte dosen så försvann den igen. 2 av dom fick jag samma biverkning från start av men inget som förvärrades av höjning. 1 fick jag inga biverkningar av alls.
Har därmed aldrig sett en höjning som speciellt jobbigt. Tål dock inte ssri så jag tar istället stämningsbalanserande (haft i kombination med ssri tidigare) och där är det dock en del mediciner som är väldigt jobbiga att både sätta in och höja så jag kan säga att ssri är ingenting att sätta in + höja i jämförelse. Men givetvis är allt individuellt.
Just biverkningarna tyckte jag inte var så farliga. Det var allmänna magbesvär och ibland ruskiga magknip som dock släppte ganska fort. Det värsta tycker jag var att depressionen blev värre en tid och känslan av att slitas i stycken invändigt.

Nu går jag mest och är likgiltig, men finns det någon känsla ö.h.t. så är det vanligen åt det sämre hållet.

Just biverkningarna tyckte jag inte var så farliga. Det var allmänna magbesvär och ibland ruskiga magknip som dock släppte ganska fort. Det värsta tycker jag var att depressionen blev värre en tid och känslan av att slitas i stycken invändigt.

Nu går jag mest och är likgiltig, men finns det någon känsla ö.h.t. så är det vanligen åt det sämre hållet.

Okej. Inga biverkningar jag hade men alla får ju olika. Kom dock på att jag haft ett till ssripreparat som jag inte fick biverkningar av alla första gången och mådde bra på. Slutade pga graviditet och skulle sätta in den igen efter men då hade jag blivit allergisk och såg inte klok ut för fick enorma utslag som gjorde att jag såg ut att lida av någon hemsk sjukdom :nailbiting:
Slutade illa bums med den!

Dessvärre kan jag inte säga något om humöret. Jag har alltid mått bra på ssri vilket är lite av varför jag inte tål dom. Jag är ju bipolär och har fått ta dom under hög övervakning och höjt och minskat en hel del under tiden jag haft dom beroende på hur pigg jag blivit av dom men nu sista gången så urartade det i min största hypomani i livet och därmed är jag förbjuden att ta dom. Jag mår liksom skitbra på dom på ett icke bra sätt :crazy:
Men som min läkare säger så verkar du befinna dig i gråzonen mot svart och med en höjning så kanske du kommer i gråzonen mot vitt :) (svart=deppad grå=normalzonen där dom flesta är och vinglar lite upp och ner mot svart och vitt vitt= måendet är på topp)

Men som min läkare säger så verkar du befinna dig i gråzonen mot svart och med en höjning så kanske du kommer i gråzonen mot vitt :) (svart=deppad grå=normalzonen där dom flesta är och vinglar lite upp och ner mot svart och vitt vitt= måendet är på topp)
Fast jag vet inte riktigt vad det beror på. Det kan vara p.g.a. utmattningen också. När jag är trött tänker jag på ett annat sätt än när jag är hyfsat pigg (vilket jag inte är så ofta och då endast korta stunder). En annan möjlig förklaring kan vara att jag har brist på något eller att något är fel i kroppen. Det gör att jag inte är övertygad om att en höjning av medicinen löser något. Det känns lite som ett skott i luften. Antingen blir det bra eller så blir det inte det.

Jag gjorde madrs-testet igår igen och det är numera väldigt varierade svar, men slutresultatet indikerar endast mild depression.

Vad säger läkaren? Har du frågat denne hur en höjning skulle påverka initialt?
Nej, jag har inte frågat. Och det är krångligt att få tag i läkaren. Man måste boka telefontid, sedan bli uppringd av sköterska som ordnar ny telefontid med läkaren. Orkar inte krångla för en sådan sak.

Jag är jättekänslig för alla dosändringar och medicinbyten. Jag klarar ändå dosändringar om jag gör det stegvis. I ditt fall hade jag alltså trappat upp långsamt. Finns det 5 mg-tabletter kan du ju be om såna för säg, 2 veckor så du ökar till 15 först, sen 20. Vill man öka ännu mer långsamt kan du ju be om 5 mg och ta de varannan dag en vecka, sen köra 15 mg en vecka, sen upp till 20 mg varannan dag (och 15 varannan) och sen upp till 20.
Det kan ju likaväl räcka med att köra 20 varannan dag och 10 varannan också, sen gå över till 20 varje dag.

Man är ju olika känslig och jag är som sagt jättekänslig. Jag känner på kvällen om jag glömt min morgonmedicin, men trappar jag upp/ner försiktigt så mår jag bra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag skulle behöva lite råd.. Och tycker att ämnet är lite för känsligt för att prata med bekanta osv. om.. Sedan några veckor tillbaka...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 717
Senast: Egonson_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 077
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar