högt vitablodkroppsvärde på frisk häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sara87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 800
S

Sara87

jag har ett travarsto som jag har haft sen 1 september. när hon kom hem hade hon ett vitavärde på 12.5 så hon fick Hippotrim. efter det hade hon 9.7 så då körde jag igång henne. innan hon sklle börja gå håt (snabbjobb, galopp i sanden osv) tog jag ett nytt blodprov. det visade 12.9, då fick hon Gentajekt (stavning?) . efter det hade hon 10.2, och eftersom det inte finns starkare penicillin har hon nu fått vila en månad. Blodprovet idag visade 10.1. alltså har hon gått ner 0.1 ... på en månad!!

så till frågan: finns det hästar som ligger högt i vitavärde fast de inte är sjuka?

jag tänker köra igång henne vldigt lugnt och sen ta ett nytt blodprov om nån månad..

sklle verkligen vilja ha svar då denna frågan. det borde ju vara möjligt eftersom vi människor ligger olika i temperaturer t ex.
Diffen var jämn 6.18, 5.84.

Sv: högt vitablodkroppsvärde på frisk häst?

högt värde på vita blodkroppar tyder på att något är fel!
har du tagit borelia /elichias prover på din häst ?
vad säger veterinären om de höga värdena?

Sv: högt vitablodkroppsvärde på frisk häst?

vi har funderat på bor/erl men enligt veterinären skulle det ha kommit fram nu.
innan hon kom till mig stod hon precis intill kusten, och där har de mkt mkt mkt lite fästingar.

Gentajektet skulle slå ut dem i vilket fall om det hade funnits.

Veterinären är pappas tjej, så vi har haft eterinärkonsult hela tiden. och hon tycker inte att det är nåt stort att oroa sig för, å hästen verkar må kanonbra, ingen feber och är pigg och glad (bitchig).

hon är inte snorig eller hostig. så ingen förkylning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?

Hästrelaterat

Tillbaka