Högsta åldern på ett icke tidigare avelat sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Soyaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 854

Soyaa

Trådstartare
hejsan!
jag undrer nu vad den högsta ålden får vara på ett sto första gången man avlar med det? Tacksam för svar!! :bow:

Hare bäst, du som älskar häst! :bump:

Sv: Högsta åldern på ett icke tidigare avelat sto

Får och får, blir hon dräktig så blir hon.
Huvudsaken är att hon är frisk och i gott hull, tänk också på så du vet att hon orkar med en förlossning och att föda ett föl i ca 6-8 mån. Äldre ston kan ibland ha egna nutritions-problem.
Bästa åldern för en "förstföderska" är upp till 14 år. Efter det kan de ha svårare för att "ta sig".
Men som sagt, blir dom så blir dom.

1000 Tack för svaret!! :bow: :D
Om stoet uppfyller de kraven men är ett par år äldre en rek, kan det då vara farligt att för de?
Jag menar om livmodern mm kan ha blivit "för gammalt"? :confused:

mvh sofie

Är det något fel på stoet så som du menar blir de inte dräktiga alt. kastar tidigt.
Deras kropp vet bäst.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
934
Senast: Shaggy
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 898
Senast: Cina B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka