Högsta ålder på kurs?

malumbub

Trådstartare
Vad har ni varit med om för högsta ålder på hundarna på de kurser ni deltagit i?

Jag börjar få lite dumma tankar med min tik...

Sv: Högsta ålder på kurs?

malumbub skrev:
Vad har ni varit med om för högsta ålder på hundarna på de kurser ni deltagit i?

Jag börjar få lite dumma tankar med min tik...

Vår ena hund har nyligen börjat på nybörjarkurs i agility. Han är sju år och borde därför vara skolmogen, eller? ;)

Haha!

Min HUSKY är åtta o jag börjar få idéer om att gå nån kurs med henne. Hon är tränad i vardagslydnad av mig på egen hand och eftersom hon...är bekväm av sig...och har lust ibland, så anmälde jag oss aldrig till kurs när hon var unghund.

Är jag korkad om jag tror mig kunna träna min 8 år gamla huskytik? Hon är mer katt än hund när det kommer till sånt som är jobbigt...

min var 6 när jag började och 7 när vi gjorde tävlingsdebut, så inte är det försent inte. tanken är att det ska vara roligt att träna, inte jobbigt. är hon lat så får du lära dig att bygga upp hennes motivation. så go for it!

Ok, vad kul!

Mja, mjo, jag sliter som en gnu med att få upp hennes motivation. Dra däck kan jag ju glömma. Springa är kul när det inte är jobbigt. Boll är kul när den göms i snön o man måste leta fram den. Godis är gott...ibland. Lyssna på matte...gör vi, men vi agerar inte alltid efter det. Jag använder för det mesta rösten/kroppsspråket som beröm, men eftersom hon vet om att det finns nåt som heter godis, så får hon det ibland också.

Men vi får se... Jag börjar bli sugen på att gå nån liten kurs nu...och ska kolla upp vad det finns för utbud till hösten.
Skadar inte att försöka i a f?

förresten!

cillamuffins skrev:
tanken är att det ska vara roligt att träna, inte jobbigt.

Det ÄR kul att träna! Men vissa dagar tycker hon helt enkelt att det är jobbigt att lyssna på mig...

...men vi får väl jobba på det helt enkelt! :D

det skadar aldrig att försöka.

tänk såhär att för att något ska vara värdefullt för en hund så måste det finnas ett behov av det. det går alltså inte att använda köttbullar som motivation när hunden är mätt eller en boll till en hund som inte gillar att springa. träna t ex innan maten och använd bara leksaker på träningen.

Tack! Jag har bestämt mig nu för att försöka.

Några knep när det kommer till motivering har jag ju samlat på mig genom åren med henne, men det kommer alltid finnas fler.
Äh, det här ska bli kul! :D

Liknande trådar

Hundträning Skulle vilja utbilda en hund till att upptäcka cancer. Någon som har gjort det här (eller annan specialsök) som vill berätta om vägen...
Svar
2
· Visningar
508
Senast: Migo
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
981
Senast: bobbbo
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 256
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
766
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur