Högsta ålder för betäckning?

lwt03001

Trådstartare
Vilken tycker ni är den högsta ålder då man kan betäcka sitt avelssto? Jag funderar på att köpa ett 19-årigt sto som är dräktigt och fölar nästa år. Jag har för avsikt att ta fler föl på henne. Är hon i äldsta laget? Hon har haft flertalet föl tidigare.

Sv: Högsta ålder för betäckning?

Om hon har varit i avel kontinuerligt så går det nog bra att ta fler föl på henne. Annars för ston som inte varit det är bäst före datum för avel 16 år. Det är efter den ålder som ålderförändringarna i livmodern börjar komma. Av någon anledning som forskningen inte hittat än påverkas inte ston som är i kontinuerlig avel på samma sätt som andra ston. Utan då är det mer skicket på stoet som avgör om hon kan betäckas och bära fram ett eller fler föl. Finns exempel på ston som verkat i avel upp till 25 -27 års åldern.

Jag har en 20-åring och en 23-åring som står högdräktiga just nu och förväntas föla lite när som helst... :) den yngre har varit dräktig ungefär vartannat år och den äldre har gått tom i ett par år och har ett par små förändringar på en äggstock. Hon har dock haft svårt att behålla fölen över den kritiska perioden när ägget ska fästa, men hon har tagit sig varje gång och till slut gick det hela vägen.

Så visst går det om man har ett friskt och starkt sto, kolla upp henne innan med bakterieprov och efter åldersförändringar bara.

Vi betäckte sista gången när stoet var 22 år och hon fick ett fint, friskt och stort hingstföl vid 23 års ålder (tog sig på första försöket). Sedan tyckte vi dock att det räckte, men hon är idag 27 år och hade säkert kunnat fått något mer :)

Jag fick hem två ston förra veckan, 18 resp 20 år unga.
Bägge ska betäckas i år, den äldre ska enligt planen fortsätta betäckas sen.
Det är dock flera år sedan de hade föl senast, så vi får väl se hur det fungerar.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 523
Senast: Habina
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka