Högskoleförberedande basår

moster

Trådstartare
Garanterat dum fråga, men jag försökte googla lite, men det gick sådär..

Om jag inte är högskolebehörig (saknar matten) kan jag då gå ett Högskoleförberedande basår på ett universitet och när jag läst klart basåret + själva utbildningen, kan jag då söka till ett annat universitet för att läsa andra kurser/utbildningar?

Om jag inte är högskolebehörig (saknar matten) kan jag då gå ett Högskoleförberedande basår på ett universitet och när jag läst klart basåret + själva utbildningen, kan jag då söka till ett annat universitet för att läsa andra kurser/utbildningar?
Ja, inga som helst problem! Du kan välja helt fritt vilket universitet du vill plugga vid när du väl har högskolebehörighet för det ämne/ program du vill läsa. Sedan är vissa universitet lite svårare än andra att komma in på, men det betyder inte att de nödvändigtvis har bättre utbildning än andra med samma program (det går lite mode i universitet och Stockholm, Göteborg, Lund brukar väl sticka ut lite extra och har därför lite högre intagningspoäng).

Jag läste in hela högskolebehörigheten på komvux, så det är ju ett alternativ också.

Jag tror tyvärr inte du kan läsa ett basår på universitetet om du inte har grundläggande behörighet. Ett tips är att gå in på universitetens hemsidor och kolla behörigheten som krävs för basåret där. Jag kollade Linköpings universitet och Uppsala universitetet och de krävde i alla fall att man skulle ha läst minst matematik 2a/2b/2C eller matematik B.

Ja, inga som helst problem! Du kan välja helt fritt vilket universitet du vill plugga vid när du väl har högskolebehörighet för det ämne/ program du vill läsa. Sedan är vissa universitet lite svårare än andra att komma in på, men det betyder inte att de nödvändigtvis har bättre utbildning än andra med samma program (det går lite mode i universitet och Stockholm, Göteborg, Lund brukar väl sticka ut lite extra och har därför lite högre intagningspoäng).

Jag läste in hela högskolebehörigheten på komvux, så det är ju ett alternativ också.

Men jag kan läsa säg basår på typ SLU + utbildning och sen gå vidare till Stockholms och gå direkt på en utbildning?

Har du kollat upp hur det funkar med CSN om du läser detta basår? (Förutsatt att du tänker ta CSN studiemedel/lån) Man har ju bara ett visst antal terminer med CSN-finansiering på högskolenivå. Räknas detta som högskolenivå enligt CSN, kan det vara smart att läsa på Komvux och nyttja sin pott med CSN-terminer för gymnasiestudier istället för potten för högskolestudier.

Men jag kan läsa säg basår på typ SLU + utbildning och sen gå vidare till Stockholms och gå direkt på en utbildning?

Vad menar du med utbildning? Vill du läsa två olika program (kandidat , master etc) direkt efter varandra? Det är är i sig inga problem. Det som gäller är attdu ska vara behörig till båda två och med tillräckligt höga poäng så att du kommer in vid båda (basåret ger ibland förtur men detta gäller bara på det universitetet du läste basåret vid). Sen tillkommer finansiering etc men det har egentligen inget med antagningen att göra.

Jag var inne och kollade på SLU nu och jag förstår varför du undrar. Där beskrivs terminen som att du har förtur osv. till SLUs program.
Men, som sagt, det spelar ingen roll var du gör din matte-komplettering eller bastermin, du får söka program och kurser var du vill. Däremot får du inte utan vidare byta skola under tiden du pluggar ett program. Om du t ex. börjar på biologprogrammet i Uppsala så måste du ändå söka om på nytt om du vill byta till t ex. Stockholms universitet.
Får jag fråga vilket program på SLU som du är intresserad av? SLU har ju en hel del program som det inte går att läsa någon annan stans i Sverige (som veterinär och agronom t ex.).

Du kan ju t ex. läsa basterminen och bioteknologprogrammet på SLU och sedan söka fristående kurser eller juristprogrammet eller något på Stockholms universitet. Då är det bara möjligheten till studielån under studietiden som begränsar.

Matten du får på basåret är inte knuten till just den högskolan eller universitetet.

Däremot kan man bli antagen till basåret med platsgaranti på ett program på samma skola. Men det betyder inte att du måste läsa där.

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 510
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
736
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka