högre Welsh cob hingst i avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria1111
  • Startdatum Startdatum
M

maria1111

Har ett vackert skimmel sto efter Ekelunds Bingo som jag gärna skulle vilja ha betäckt nu i sommar.
Gärna med en större Welsh mellan 145-156.
Skriv gärna en rad om ni har nära besläcktade welshar med mitt lilla sto.
Mamman Miss Julia Pappa Ekelunds Bingo som sagt.
:)Alla förslag välkommnas

Sv: högre Welsh cob hingst i avel?

Gwynfaes Manawydan (145 cm) eller Parkhurst Flash Harry (148 cm) båda Welsh cobs

De största Welsh sek B hingstarna i avel ligger på 137-138 cm. Om du tycker det är för litet finns det ju ridponnyhingstar med Welsh i som är D-ponnyer/stora hästar.

Att betäcka ditt sek B sto med en sek D (Welsh Cob) hingst är inte att rekommendera då de båda sektionerna är så pass olika varandra. Om det är enbart en större Welsh du vill ha så är det bättre att du köper dig en renrasig Welsh Cob istället. :)

Går fint att betäcka welsh med welsh cob, reggas då som welsh av cobtyp.
Har en liten welsh av cobtyp som är 116 cm cm i mkh.. så söt så (mamma är welsh mountain, pappa är welsh av cobtyp)
Har avkomma efter Ekelunds Bingo på jobbet..heter Foxia

Om man betäcker en welsh ponny med en cob tappar hela ponnyn rastyp! En väninna till mig gjorde en sån korsning och fick en jättefin ponny korrekt på alla sätt men var varken eller!!! På utställning fick den 34 poäng p.g.a sin typ HHB den var inte en welsh ponny och den var ingen Cob.
Har man en Welsh Mountain kan det gå bättre, men en welsh ponny är den ädla lilla ridponnyn bland welsh familjen med raka rörelser! Håller med köp en Cob istället och betäck ditt sto med en stor welsh B hingst

Går fint att betäcka welsh med welsh cob, reggas då som welsh av cobtyp.
Har en liten welsh av cobtyp som är 116 cm cm i mkh.. så söt så (mamma är welsh mountain, pappa är welsh av cobtyp)
Har avkomma efter Ekelunds Bingo på jobbet..heter Foxia

Fast det du skriver om är ju inte en sekt B + Sekt D korsning.
Det är ju en sekt A+D vilket blir C el D beroende på höjden.

En slutprodukt, inget man avlar vidare på.

Jag har använt sekt D sto + sekt A hingst och fått sekt C o D avkomma. Har även använt mig av sekt C o D men skulle aldrig blanda in sekt B.

Ts bortsett från att du borde använda annan hingst än en cob så kan jag säja att de flesta sekt D hingstarna håller en höjd runt 145-150. Pratar vi stora cobhingstar så är vi uppe på 1,55 + och då finns det följande licencierad hingstar:

Derwen Gladstone RWD 21 156cm (har säkert vuxit lite till)
Brudvik Dyblygiad 158cm
Foxglen Hercules 155cm

Dessa 3 herrar är de hitills största som har licens. Det kommer troligen någon till stor pojke under våren.

De största Welsh sek B hingstarna i avel ligger på 137-138 cm. Om du tycker det är för litet finns det ju ridponnyhingstar med Welsh i som är D-ponnyer/stora hästar.

Att betäcka ditt sek B sto med en sek D (Welsh Cob) hingst är inte att rekommendera då de båda sektionerna är så pass olika varandra. Om det är enbart en större Welsh du vill ha så är det bättre att du köper dig en renrasig Welsh Cob istället. :)

Alltså jag har själv ett sto som är en welsh av cob typ, hon är 139,5.
Kanske missuppfattades i mitt inlägg.
Vill abolut inte betäcka henne med en mindre hingst eftersom jag själv ska rida hästen och är rätt lång.
vill gärna ha en avkomma efter henne med eftersom det är min första häst och hon har en väldigt god hoppförmåga..
:)

Det är nog inte så konstigt om de som svarat i tråden tror att ditt sto är en welsh ponny sektion B (R). Om jag förstått det rätt är hennes härstamning e Ekelunds Bingo RW 19 u Miss Julia RW 678 e Breccles Minstrel Boy RW 45 u Angelina RW 501 e Ekelunds Anjo RW 30, och så vidare. Ren sektion B-stam alltså, med mountain-inslag. Info om sektionerna.

Jag håller med de som svarat tidigare i tråden att det blir typmässig korsningsavel om du använder en cobhingst till ditt sto. Men det kan bli en förträfflig brukshäst. Det finns många welsh cob-hingstar att välja på i hingstlistan på SWFs hemsida. Är det hoppegenskaper du söker finns t ex F Sir Thomson, maxad D-ponny, som tävlar hoppning framgångsrikt.

Senast ändrad av en moderator:

Det är nog inte så konstigt om de som svarat i tråden tror att ditt sto är en welsh ponny sektion B (R). Om jag förstått det rätt är hennes härstamning e Ekelunds Bingo RW 19 u Miss Julia RW 678 e Breccles Minstrel Boy RW 45 u Angelina RW 501 e Ekelunds Anjo RW 30, och så vidare. Ren sektion B-stam alltså, med mountain-inslag. Info om sektionerna.

Jag håller med de som svarat tidigare i tråden att det blir typmässig korsningsavel om du använder en cobhingst till ditt sto. Men det kan bli en förträfflig brukshäst. Det finns många welsh cob-hingstar att välja på i hingstlistan på SWFs hemsida. Är det hoppegenskaper du söker finns t ex F Sir Thomson, maxad D-ponny, som tävlar hoppning framgångsrikt.

a fast alla welshar i hennes släkte är stora, Ekelunds bingo, c-ponny, Miss julia Stor c-ponny.
Min faster ägde båda två så jag vet, alla hennes welshar var över b måtte.
Står i pappret att hon är en welsh av cobtyp.
Söker en större welsh hingst med bra hopptalang, ser inget fel i att betäcka mitt welsh sto med en lite högre welsh hingst, för att få en lite högre avkomma, eftersom hon själv är ganska stor och grov.
Men jag förstår om hon hade varit en sek b , då hade jag inte ens haft tanke på att betäcka henne med en så stor hingst.
Men det är sant , visst kan det bli fel om man är helt fel ute, jag vet att jag inte kan ta en för stor hingst och det blir inte heller bra om jag tar en liten hingst.
Så det blir en d- ponny eller liten häst för min del men hittar ingen jag har fastnat för än.

Men jag letade ju efter hingst så nog pratat om allt annat , har redan bestämt mig för en högre welsh.
Star kingdom RWD 9
Storhaug magic flyer RWD 15
Vallas Caracas RWD 11
TyrrestupsHighlight RWD 19
och en lite högre derwen gladstone RWD 21
Har också kollat på en del d- ponnysar men tycker du någon av dessa skulle passa?:)

Att welsharna är stora har ingen betydelse. Har hon ovan nämnda stam så kan hon inte vara en welshponny av cobtyp. Däremot kan hon vara en övervuxen sekt. B vilket förut kallades för sekt. R.

Sektion B (welshponny) och sektion C (welshponny av cob-typ) ska inte blandas i hop med b-ponny och c-ponny (som har med storleken att göra).
Båda nämnda sektioner har samma maxhöjd - 137,2 cm.

Däremot tror jag nog att du kan hitta någon fin hingst så avkomman blir D-ponny :)

Om stammen som Equilibrium skriver stämmer så är hon en Welshponny (sektion B). Det innebär att det inte alls säkert att cobhingstarna som du tycker ser intressanta ut kommer att ta emot ditt sto för betäckning eftersom de flesta hingstägare inte vill blanda in sek B blod i cobarna.

Ger även jag tipset att läsa på om de olika sektionerna som finns inom Welsh.

Om stammen som Equilibrium skriver stämmer så är hon en Welshponny (sektion B). Det innebär att det inte alls säkert att cobhingstarna som du tycker ser intressanta ut kommer att ta emot ditt sto för betäckning eftersom de flesta hingstägare inte vill blanda in sek B blod i cobarna.

Ger även jag tipset att läsa på om de olika sektionerna som finns inom Welsh.

Ok..
Så bästa hingsten för henne ska också vara sek b?
Men den får vara högre eller?
Vill ju så gärna ha en lite högre avkomma efter henne.
Bra sek b hingst i syd sverige?

Har du länk till F sir thomson??

Finns det någon mer cob-hingst än F sir thomson som har presterat på hoppbanorna ?
Som är aktiv nu och i avel?

Kollade upp henne lite mera med min faster o jag får ursäka för hon e sek b.
Har ingen bra koll på det , men trodde jag hade det.
Var nästan säker på att hon var welsh av cobtyp eftersom hon e så hög också men hon e sek b.
För de flesta som ligger på sek b e ju jätte små welshar , kollade lite på welsh sidan:)

*KL*
Lite OT men finns det någon sida där man kan söka welshar så som man kan söka på varmblod? Hade varit roligt att få veta lite mer om min gamle ponnys härstamning.

Varför inte betäcka med en ren welsh med D-ponnymått? Finns ju jättefina Moflos Zmirnof, som ju gett avkomma med meriter tom svår hopp internationellt, Wild at heart T...

Zmirnof är mörkfux med bläs och vita tecken, 143.5 cm, e. Wärnanäs Sigill- Dito- Cognac.

Har haft helbrodern till Zmirnof, en riktig superponny, både i temperament och prestation!

*KL*
Lite OT men finns det någon sida där man kan söka welshar så som man kan söka på varmblod? Hade varit roligt att få veta lite mer om min gamle ponnys härstamning.

Ja det finns det.
Sök på google -welsh föreningen där hittar du hemsidan.
Finns det mesta där angående welshen....:)lycka till

Du har inte funderat på ridponnyhingsten B Capriole RP 160? Som är 147,5 cm och har såväl welsh cob, halvblod och welshponny i sin stam.

Eller någon annan ridponny eller welshpartbreed hingst?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Islandshäst Jag har ett sto på Island som jag vill låta betäcka i sommar. Har någon förslag på hingst? Mitt sto är femgångare, Móálótt/Blue...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 501
Senast: netia
·
Avel Mitt 5-åriga halvblodssto har dessvärre fått en allvarlig nackskada som gör att hon kanske aldrig kommer hålla för träning/tävling och...
2
Svar
33
· Visningar
8 499
Senast: cikoria
·
Avel Hallå! Går och dagdrömmer lite om att betäcka mitt sto i framtiden. Hon är regristerad som Hannoveranare, e Don Vino och ee...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka