Högre trakter= Bättre steg?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Gnistra
  • Startdatum Startdatum
G

Gnistra

Jag har lite problem med att min ena häst har blivit rullig i sitt baksteg. Detta började för cirka 2 månader sedan och jag misstänkte bakknäna, men han har ingen reaktion i dessa. Igår fick jag höra en teori om att han var för låg i sina trakter och att det är därför han blivit så "rullig".
När jag nu tänker efter så började problemen när vi började mixtra med traktstöden.

Har ni någon erfarenhet av detta?

Vad göra isåfall? Spara trakter, korta tån? Använda kil sula?

tack på förhand.

Sv: Högre trakter= Bättre steg?

Om du tyckte att traven var bättre förr, varför inte åtargå till den verkningen?

Att mixtra för mycket med hovvinklar i snabb takt är inget jag skulle rekommenderna. Belastningen i leder blir helt olika beroende på vinklarna.

Frågan är ju också om den traven han hade förut ligger närmare hans naturliga steg eller om det är hans nuvarande trav som gör det? Knasig bakbensaktion kan ju många gånger sitta i ryggen också.

Bara lite funderingar, svårt att säga något om hovarna utan att ens ha sett dem.

Hej hej

Vi har inte mixtrat mycket, en liten liten förändring bara.

Hästen är regelbundet genomkollad av veterinär och equiteraput, han är väldigt smidig och rörlig.

En annan sak kan ju vara att han är rädd att slå på sig, jag vet inte?

Tack för ditt svar!

mvh

Om förändringen kom i samband med verkningen skulle jag tro att det också är det som gör skillnaden. Din hovslagare/hovvårdare om någon borde ju kunna svara på dina funderingar. Visa och förklara hur du tycker att steget förändras så kan ni säkert komma fram till en slösning tillsammans.

Varför ens hålla på att mixtra med detta ?
Tålängd kan man leka med men inte tåaxeln. Bakåt eller framåtbruten tåaxel kommer garanterat att ge skador. Tåaxeln skall vara rak och inget annat.

Hej.

Jag inser att jag beskriver det fel.

Hästen har ganska sneda hovar som flyter ut. Hovis verkade bort på traktstöden som var för höga (?)

Det är inte frågan om att "mixtra" egentligen, bara det att hästen under en period gått med högre "stöd" vilket är korrigerat.

Jag vet inte om min beskrivning är bättre, kan inte förklara dte bättre, jag frågar nog hovis när han kommer ut!

Tack för svaret iaf.

Jag är lite lost.
Menar du hörnstöden?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 495
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst som har sedan länge en utläkt bäckenfraktur och är lägre i vänster höft och sätter mindre muskler på "vänster rumpa". Vi...
Svar
17
· Visningar
3 493
Senast: Gavi
·
Hästvård Svårt att hitta en bra rubrik, men hur hade ni gjort i följande fall? För fem veckor sedan var jag med en unghäst hos en mkt välkänd o...
Svar
6
· Visningar
2 576
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix