Högpresterande hästar-lyckliga hästar?????

ginnies

Trådstartare
Jag har läst en del trådar och ofta skriver någon: - Det är klart att hästen mår bra, den skulle inte gå de höga klasserna annars. Men är det så? Jag betvivlar inte att det för det mesta är så, men har sett en del exempel där vidrigt behandlade hästar, både ridna och körda, ändå går mkt höga klasser, de blir som maskiner. Vad vet ni andra om detta???

Sv: Högpresterande hästar-lyckliga hästar?????

Jag ser ingen som helst samanhang med hur högt hästen presterar och hur lycklig den är.

Man brukar anse att lycka är en högst mänsklig känsla. För att känna lycka i ordets rätta bemärkelse, krävs att man har ett medvetande och en tids uppfattning samt en uppfattning av relativitet i verkligheten, av ganska avancerad nivå.
Snarare pratar man om Tillfredställelse, - inte lycka, när man talar om djur.

Det kanske var ett dumt uttryck, med lycka. Det jag menar är kanske mer "må bra". Kan en häst som inte mår bra ändå nå oanade höjder inom sin sport?

Det kanske var ett dumt uttryck, med lycka. Det jag menar är kanske mer "må bra". Kan en häst som inte mår bra ändå nå oanade höjder inom sin sport?

Hästar kan ju vara "deprimerade" (eller snarare se matta/ledsna ut i uttrycket) pga att de inte trivs med sin vardag, även så kan de ju uppenbarligen lida. Eller har vi förmänskligat det också tro? :confused:

Jag tror att hästarna måste må bra fysiskt för att prestera, eventuellt med lite småsaker men överlag bra, mentalt tror jag inte är riktigt lika viktigt med tanke på hur mycket man kan pressa en häst som väl är kuvad.

De tror jag att dom kan, har sätt så många "döda" hästar som jag kallar dem, som går som just som maskiner.. Dom nästan vågar inte göra annat, för dom vet att sporrar el piska el dyligt kommer..
Men sen så finns det ju hästar som sätter emot, när ryttarna gör något liknande, och då säljer dom hästarna, för dom tycker att dom inte kan gå långt!! Om ni förstår vad jag menar!!!

//Carro

KL
Pratar vi enbart ridsport här, eller hästsport över lag.
För då tror jag många hästar presterar på mycket hög nivå, även om de inte mår fullt ut bra.

Kan ta vår egen som exempel.
Kan tro att han mådde bitvis ganska pyton. Hältor, muskelkramper, huvudvärk (syns i ögonen) var stingslig, motvalls och tydligt stressad vid tävling.
Men låg rankad tvåa i landet som tre och fyraåring och sprang in ca 400 000 spänn.

Nu mår han bra. Enligt alla mått mätta. Harmonisk och glad, smidig och mjuk. Och fungerar på alla sätt. Hanteringsmässigt och i ridning och körning och tävling.
-Och har garanterat ännu högre kapacitet. Springer snabbare än någonsin, bättre uthållighet, en helt annan nivå på dressyrträningen osv osv.

Men skulle man inte räkna hans tidigare resultat som bra?

Måånga hästar presterar bra men utan att se så väldans välmående ut då man iakttar dom.
Kan vara trilska och "elaka".

Hoppexempel. En ponny som alltid sopar banorna. Pga sin talang. Men är garanterat inte välmående fullt ut.
Fungerar i hopp men är en katastrof i dressyren då problemen kommer fram. Har enorma fysiska problem. Hjorthals och spänningar i hela kroppen. Sned och oliksidig.. Osv.
Nu handlar ju inte det om någon jättehög klass, men likväl går det alltid bra på tävling och då tänker äg att han ju måste må bra...

Nja det blir ordklyverier tycker jag. Meningen är den samma, så tolkar iaf jag det. Skulle dock snarare säga "nöjd" och "välmåande", "harmonisk" etc istället för lycklig, därför att lycka är ett så abstrakt begrepp (vad är egt lycka??).

Det finns massor av hästar som går omkring som hjärntvättade zombies och utför sitt jobb under tvång.

Hobbyhästen som får springa fritt i flock är nog bra mkt nöjdare än elithästen som står på stall 24/7, rids hårt trots att den har ont i kroppen och har magsår pga för lite grovfoder och konstant stress..

Hästar är så snälla. Att anta att bara för att hästen gör som det förväntas av den så är den nöjd och har ett bra liv är befängt, att vinna är knappast högst upp på hästens prio-lista!

Det är människan som överför sina ambitioner på hästen, och i vissa fall så är det tyvärr på bekostnad av hästens väl....

Jag tycker nog att det finns hästar som inte mår så psykiskt bra som ändå klarar att prestera en hel del. Men förr eller senare så fungerar det inte längre. De brukar drabbas av magsår och andra besvär om de inte är tillfreds med tävlings"cirkusen".

De som når riktig framgång är nog däremot endast de som mår pskyiskt väl (="lyckliga").

Och visst, lycka är väl kanske ett förmänskligande uttryck, men samtidigt så tycker jag att det är det de är när de är väldigt glada. Igår var min valack def. som jag skulle kalla lycklig. Han var sprudlande glad! Tog i för kung och fosterland på banan. Och när de känner en sådan glädje så tycker jag iaf att de verkar lyckliga.

Skulle dock snarare säga "nöjd" och "välmåande", "harmonisk" etc istället för lycklig, därför att lycka är ett så abstrakt begrepp (vad är egt lycka??).

ja precis. Lycka i den bemärkelsen VI som människor definierar det, är primärt en mänsklig känsla, för det krävs en intelligens som har ett tids begrepp och ett djupgående perspektiv i att kunna analysera och jämföra. Det kan inte hästen, den har ett mer basic behov av tillfredsställelse i nuet. därmed är välmående, harmonisk, tillfreds osv, bättre definitioner. Men TS hade ju koll på detta och rättade ordet, jag ville bara förtydliga, (inte ute efter att märka ord), utan bara eftersom väldigt många förmänskligar sina hästar här på forumet och på andra ställen.

I övrigt håller jag med i det du skriver, en häst är mest harmonisk i grunden då den får utöva sina grund behov och leva ett i största mån så naturligt liv som möjligt stora delar av dagen.

Med det inte sagt att de behöver vara oskodda och gå på lösdrift :D

Senast ändrad:

Känner igen det där, särskilt inom travvärlden. MEN till slut brukar både det fysiska och mentala komma ikapp, det är nog ganska sällsynt att såna hästar fungerar länge.

Har själv ett exempel på en häst som iofs inte startade så ofta på grund av sina "krämpor" men som gjorde bra ifrån sig när den väl startade, var mycket sällan utan prispengar, oftast placerad åtminstone. Nåväl, sista året gick den inte lika bra då hade den nog nått sin maxkapacitet. Men då var den ändå 14 :p till saken så var den luftsnappare, hade någon form av astma/pollenallergi som blev riktigt illa på vår och tidig sommar, den behövde kontinuerliga behandlingar för att inte bli ofräsch i kroppen. Hade blivit startad trots lös benbit fram tills den var 5-6 och hade förmodligen pga det fått rätt risig exteriör. Mentalt tror jag dock den mådde ganska bra, trots luftsnappandet och allt. Var nog mest rastlös och lite lättstressad, ev problem med magen till och från.

Angående hopponnyer är jag också inne på att den nog kan finnas en del talanger som egentligen skulle behöva behandling för både det ena och det andra, och även må mentalt bättre. Observera att jag inte vill prata illa om trav/ponnyhoppning, tror bara det är lättare att slinka igenom till lite högre nivåer inom dessa discipliner än många andra.
Vet ett exempel även där som alltid gick orent, kunde knappt trava ordentligt och passade snarare än galopperade. Man SÅG att den var oren och det var många gånger den inte höll på att gå igenom veterinärkollen på tävlingarna, men ryttaren lyckades övertyga dom om att "den går så helt enkelt!"
När dom äntligen, efter att ha tävlat i hoppning på nivå flänga runt banan i obalans me upp till rätt höga höjder för en ponny, tog sitt förnuft till fånga att åka till veterinären så visade den sig ha kotledsinflammation i 3 ben. Men några månader innan de åkte till veterinären såg jag hästen i hagen och REDAN DÅ var den halt minst 3-4 grader på ett framben när den bara strosade i hagen :eek:

Min kompis tränar och tävlar högt (landslagsnivå) och hon märker skillnad när hästen inte trivs i stallet. Just för hans del måste det psykiska funka, annars går det inte.

Det kan den absolut. En redigt snäll häst går med på iprincip vad som helst även om hästen inte trivs i sin miljö osv.
Oavsett tävlings nivå, eller kunskap från ryttaren.

Däremot tvivlar jag på att det blir långvarit.

det tvivlar jag starkt på.. ok att en häst inte blir lycklig av en sport, men den får ju antagligen göra något den tycker om. vi vet ju själva hur en del hästar älskar att hoppa, samt att man kanske någon gång känt hur hästen tänt till när man går in på banan.

*kn*

det spelar väl egentligen ingen roll vilken nivå hästen tävlas på, känslan att inte må bra känns väl samma på alla nivåer? Och om hästen inte alls trivdes med tillvaron så skulle den väl inte prestera bra heller? Men det finns ju såklart hästar (ex. endelhopponnyer) som tävlas högt, men som stressas över hindrena i full karriär, och som kanske når hög nivå, men frågan är hur hästen mår då... och rätt som det är kanske det brister... :crazy: ursäkta om jag är lite virrig, vet inte riktigt hur jag ska formulera det jag vill säga :p

men jag håller med dom flesta som skrivit här :p

Kort och gott min slutsats efter att ha läst och funderat över tråden. Hästar kan prestera bra kortsiktigt trots att de inte mår bra, men inte långsiktigt...

Det är ju jätte skillnad mellan de olika häst sporterna också. Om man jämför mellan dressyr och hopp till ex. En hoppponny kan ta sig ganska högt i klasserna utan att rent fysiskt och i vissa fall mentalt vara i topp. Har sett många som hoppats sönder... spändhet, stress och en ikke harmoni är många gånger ett faktum. Och jag har sett hoppungar som bytar ponny ofta, och inte alltid pgv storlek utan ofta pgv prestation.

Dressyrponnyn når inte högre klasser med en spänd rygg och utan muskler på ställen som gynnar hästen för hållbarhet. Inte heller utan en ödemjukhet hos ryttaren. Det går ju inte att kuva fram en avslappnad, harmonisk häst. En häst som inte blir kuvad, stressad och har en harmonisk utstrålning är med största säkerhet en välmående häst. I min mening.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 844
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar