Sv: Högpresterande hästar-lyckliga hästar?????
Känner igen det där, särskilt inom travvärlden. MEN till slut brukar både det fysiska och mentala komma ikapp, det är nog ganska sällsynt att såna hästar fungerar länge.
Har själv ett exempel på en häst som iofs inte startade så ofta på grund av sina "krämpor" men som gjorde bra ifrån sig när den väl startade, var mycket sällan utan prispengar, oftast placerad åtminstone. Nåväl, sista året gick den inte lika bra då hade den nog nått sin maxkapacitet. Men då var den ändå 14
till saken så var den luftsnappare, hade någon form av astma/pollenallergi som blev riktigt illa på vår och tidig sommar, den behövde kontinuerliga behandlingar för att inte bli ofräsch i kroppen. Hade blivit startad trots lös benbit fram tills den var 5-6 och hade förmodligen pga det fått rätt risig exteriör. Mentalt tror jag dock den mådde ganska bra, trots luftsnappandet och allt. Var nog mest rastlös och lite lättstressad, ev problem med magen till och från.
Angående hopponnyer är jag också inne på att den nog kan finnas en del talanger som egentligen skulle behöva behandling för både det ena och det andra, och även må mentalt bättre. Observera att jag inte vill prata illa om trav/ponnyhoppning, tror bara det är lättare att slinka igenom till lite högre nivåer inom dessa discipliner än många andra.
Vet ett exempel även där som alltid gick orent, kunde knappt trava ordentligt och passade snarare än galopperade. Man SÅG att den var oren och det var många gånger den inte höll på att gå igenom veterinärkollen på tävlingarna, men ryttaren lyckades övertyga dom om att "den går så helt enkelt!"
När dom äntligen, efter att ha tävlat i hoppning på nivå flänga runt banan i obalans me upp till rätt höga höjder för en ponny, tog sitt förnuft till fånga att åka till veterinären så visade den sig ha kotledsinflammation i 3 ben. Men några månader innan de åkte till veterinären såg jag hästen i hagen och REDAN DÅ var den halt minst 3-4 grader på ett framben när den bara strosade i hagen