Högervarv på Kalmar

Indyhope

Trådstartare
Läste att Kalmar funderar på att börja köra trav i högervarv. Vad tycker ni om det?

Jag tycker det är roligt med nya initiativ. Bra omväxling, speciellt om man har en häst som springer snabbare i bakvarv än i rätvarv. :angel:

Det förekom visst andra förslag på det här "brainstomarmötet" sportcheferna hade på Solvalla i onsdags (där man då pratade om högervarv). Bland annat 30 meters tillägg och mer i förstapris om man vinner från "svåra" spår. Vad säger ni om det?

Senast ändrad:
Sv: Högervarv på Kalmar

indyhope skrev:
Läste att Kalmar funderar på att börja köra trav i högervarv. Vad tycker ni om det?

Jag tycker det är roligt med nya initiativ. Bra omväxling, speciellt om man har en häst som springer snabbare i bakvarv än i rätvarv. :angel:

Det förekom visst andra förslag på "brainstomarmötet" sportcheferna hade på Solvalla. Bland annat 30 meters tillägg och mer i förstapris om man vinner från "svåra" spår. Vad säger ni om det?
I tyskland kör olika banor åt olika håll vilket var väldigt bra tycker jag.
Man kunde helt enkelt starta olika hästar på olika banor efter vad de själva "gillade"

Högervarv kanske kan vara skojj att prova... 30 meters tillägg tycker jag varken gör till eller från egentligen, eller vad tycker ni? Det är sällan mina startar på tillägg så jag tar det som det blir där...

Mer i förstapris, tja... Eftersom mina hästar alltid får spår 8 eller 12 så välkomnar jag det:rofl: Nädå. Skämtåtsido... Kul med nya initiativ.. Absolut... Vad gäller förstaprisen skulle jag vilja gå ett steg längre och premiera de tränare som använder orutinerade kuskar, till exempel de som har kört upp till 50 lopp o.s.v. På något sätt...

Ja, det där med 30 meters tillägg och högre vinstsumma vid sämre spår vet jag inte om jag tror riktigt på, men det kanske funkar?! :)

Östersunstraet har kört en dag per år i några år med extremtrav. Bla bakvända lopp. Det som är lite "dumt" är att det inte finns något upplopp, målgången sker ju precis efter kurvan. Men det är kul att titta den dagen. Speciellt på kortloppen, 140 meter med autostart. Snacka fullt ös medvetslös...;)

140 meter har nog inte vår bana haft, däremot 1140 meter... Skoj tycker jag... Näe, högre prispengar för vissa spår är jag lite tveksam till också.. Men att däremot premiera orutinerade kuskar på ett eller annat sätt (framförallt lärlingar) i lärlingslopp så man gynnas av att sätta upp en orutinerad kusk, tycker jag skulle vara helt ok...

Måste kanske klargöra att det faktiskt är 140 meters lopp? Det var alltså ingen felskrivning, de kör kortlopp över upploppet.

Jenny

Nänä, du behöver inte klargöra;) , sorry om du tog det så:o förstod att du menade 140 meter, men det har som sagt inte vår bana haft ännu, dock 1140, det går fort det med, var dit jag ville komma... Sorry...

Jag tycker att alla förslag ska välkomnas och beaktas.

Var det inte tex Zerberus som var bättre i högervarv?
Nossen kanske tänder till åt det andra hållet med?:idea:

Ska bli spännande nu med Open stretch på Halmstad..

Vad som än händer så FÅR det inte bli som i USA..med autostart och milelopp bara..:cry:

Tänk om vi kunde få en bana med kolstubb..uppför o nedförsbackar..open strech..högervarv..tjocka kuskar=högre prissumma...ovanan kuskar får gasa först 800 kvar..;)

-Vilka lopp vi skulle få!!!

Snacka om gråhåriga spelare!!:D

I danmark är det en bana som kör åt "fel håll" Många hästar säljs dit just för att de travar bättre i bakvarv.

Linde kommer troligen oxå köra med open stretch i år.

Tycker att det är spännande med nya förslag, och man kan inget säga förrens man har testat.

Det kan säkert bli spännande. :idea:

Variation är alltid intressant.

Min första tanke var "Men oh vad jobbigt att lära sig att volta åt andra hållet". :D Men det lär väl bli autostart för att inte ställa till det för mycket? :idea:

jag kan inte se ngt negativt med högervarv.
är väl bara bra för pållarna att få växla lite med? :)
tycker vår hemmabana ska utmärka sig på nåt sätt, haha.
go for it!

jag som inte hänger med så där jättemycket skulle gärna vilja att någon expert kunde förklara vad som menas med "open stretch"? :confused:
:bow: :bow: :bow:

Open stretch betyder att hästen som sitter i rygg på ledaren får fritt spår invändigt om ledaren in på upploppet och därmed också får chansen att vinna. Annars brukar det ofta vara så att man sitter fast där bakom ledaren med alla krafter kvar.

Åååå vad synd då.
Lillis som verkade så säker på att det skulle gå igenom..
(förresten, underbar avatar du har)

giffan skrev:
Åååå vad synd då.
Lillis som verkade så säker på att det skulle gå igenom..
(förresten, underbar avatar du har)

Ja, det var jättetråkigt..

Tack!! Tyvärr inte min fölis, men den är käck värre. :)

Lite offtopic, men hörde ni nymodighetensförslaget en viss tippare på TV kom med nyss, att alla prispengar i loppet ska tillfalla vinnaren så det blir åka av:angel:
Alltid lika kul med folk som lever i verkligheten:crazy:

Cambrie skrev:
Lite offtopic, men hörde ni nymodighetensförslaget en viss tippare på TV kom med nyss, att alla prispengar i loppet ska tillfalla vinnaren så det blir åka av:angel:
Alltid lika kul med folk som lever i verkligheten:crazy:

:eek: :eek: :eek: :eek:
VEM sa det???

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 060
Senast: Nirvana
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 910
J
Trav Blir galen på 4 åringen...Hittar inte felet på honom men nåt stör honom. Kom med förslag med era erfarenheter. Observera att det är ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 040
Senast: ghost
·
Hästhantering En fin kallblodskille kom till mig sommaren-10. då 8 år, hingst, kastrerades. I stor ohandterad, gått själv i hela sitt liv, haft hästar...
Svar
6
· Visningar
1 719
Senast: nowa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross