Högergalopp = problem ...

P

piupau^^

I skogen vill min häst int ta höger galopp. Det var här en tid som tog de snällt i skogen. Alltså hon tar då inte höger galopp i skogen ... I början när vi fick henne lät jag/ vi henen välja galopp själva i skogen -.- Alltså det var ju ett stort misstag :P Mn nu har vi försökt, idag försökte jag senast i en höger kurva fast då blev de bara nån släng trav :S Mn hon hade väl dålig dag idag eftersom gräset, entligt henne, höll på att äta upp henne ... *Suck* Mn när jag ger höger galopp skänkeln tar hon vänster, jag tar ner henen i trav försöker en gång till, gör samma sak några gånger. Snart ger jag ändå "upp" o. tar vänstergalopp med rätthjälper :) O. klapapr o. berömmer ... Dock på plan är hon ur snäll att få i galopp, höger som vänster O.o När man longerar i höger varv vill hon lite "komma emot" när man ska ha henne i trav o. galopp.
Tips ?? Börjar snart få nervfel .. x] Nånejj, mn på nerverna går de ..

Sv: Högergalopp = problem ...

pröva med att ta en halvhalt och ställa hästen åt höger, flytta henne lite åt sidan för höger skänkeln och ur det ta en liten halvhalt igen och sedan lägg apå en ordentlig galoppskänkel. Hellre "shettisridskolefattning" som min tränare sa en gång så att hästen verkligen förstår vad den ska göra än att man vill göra en osynlig snygg som inte funkar. det kan också underlätta att göra den i sväng som du redan provat :)

lycka till ;)

Är det en fd travare? ;) Om det är det , så beror det på att när dom ska trava, så gör dom en vänstervolt innan dem travar iväg, och de travar i vänster varv. Dvs, dom är mjuka och orkar ta vänstergalopp när de lärt sig skänkeln, medans högern blir en omställning PLUS mer ansträngande.
Jag föreslår longering i högervarv, och muskelövningar, mycket klättring. På min 2a travare jag hade så hade jag halsförlängare när ja longerade också, då jobbar han mer med hela kroppen enda bak i rumpan :)
Jobba MYCKET med att böja i höger, trava i höger, gör så mycket du kan i höger, tillslut kommer han orka.

Är det inte en ridtravare så vette fan :P Har bara haft sånna :)

Åt vänster menar du kanske? För att underlätta för hästen när den ska fatta höger galopp så ställer man den en aning åt vänster, utåt.

:idea:

Nej, hon är inte varit travare :P Ska ja stälal hon åt vänster eller höger ?? xD När båda kom ^^

Alltså... jag tycker nog att man underlättar mer för hästen om man ställer den utåt (i det här fallet vänster) då man automatiskt får in ytterbogen samt "släpper fram" innerbogen.

Fast å andra sidan har jag lärt mig att man ska ställa inåt, men se till att lätta ordentligt på innertygeln i fattningen. Är hästen då eftergiven så bör den ju stanna kvar i ställningen även fast man lättar på handen!

Du ska ställa hästen något utåt. Dvs. år vänster om det är höger galopp du vill fatta.
:idea:

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 630
Senast: Twihard
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästvård Tyvärr så har min häst haft mer problem än han varit bra den sista tiden. Mina tankar har börjat snurra om att är det verkligen rätt att...
Svar
10
· Visningar
2 000
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama