höger galopp

Sv: höger galopp

Min häst har problem med höger galopp när vi rider ute.. Hon fattar endast vänster galopp.. När vi jobbar på bana eller volt så tar hon utan problem höger galopp som vänster galopp och har inga svårigheter att hålle dem.. Men så fort vi ska ta en galopp på en raksträcka så kan hon inte.. Jag ställer henne korekt även ute o försöker ge henne samma stöd som på volten. Men det blir vänster galopp ändå?
Har du provat att ställa henne svagt åt VÄNSTER så att hon kommer fram med höger bog ordentligt, och sitta RAKT i sadeln ,upp med ditt huvud se rakt fram, och inte dra henne i munnen och störa, se också till att hon inte går på DUBBLA spår, sen ge fattningen ?

Senast ändrad av en moderator:

Tackar för ditt tips.. Men som jag skrev lite tidigare idag så genom en rollback tar hon höger galopp.. Jag har haft svårt rätt länge att få henne att ta höger galopp.. Men idag lyckades jag 3 ggr att ta höger galopp.
Lycka o segerdans. Och tills vidare så kör jag vidare på ett fungerande koncept.. Så med träning ska hon nog kunna fatta galopp höger som vänster.
Men jag är tacksam till alla som hört av sej med ideer och råd.. :bow: :bow: :banana: :bow: :bow:

Grattis till högergaloppen:bow: :bow:
När jag tränade det...så lyckades vi inte från rollback:(, och inte äns på volt i varken öppnor el slutor...
Det var rakt spår som gällde för oss och tjat:mad:+ kiropraktor...
Sen hade hon inga problem varken m rollbacks el volter....
Konstig häst....el ryttare kanske man kan säga...då hon inte hade några som hellst problem utan ryttare...:crazy:
Det var mig det var fel på.....:o

Det är lite lika med min häst.. De mest samlade och snyggaste galopper min häst tar är när jag longerar henne.. Eller när hon drar iväg i hagen.. Jag kämpar stenhårt med sitsen..

...Faktum är att igår gjorde hon ett flygande byte från höger till vänster galopp! Inte på mitt kommando, dock :( , utan hon blev skrämd av något och bytte själv... så visst KAN hon!

kul att se att hon KAN, gäller bara att få fram det själv sen :p typiskt är att det alltid är det svåra :D kul o höra iaf :banana:

Ska jag skratta eller gråta?? Min högt älskade häst som haft så svårt för att fatta högergaloppen en längre tid!!??!! Nu när jag äntligen lyckades att få henne att fatta rätt galopp genom en rollback.. Nu vill hon inte ta annan galopp.. Hon till och med bytte från vänster galopp till höger galopp.. Andra gången jag är ute och rider sen sen lyckade dagen och hon klarar det galant utan rollback.. Helt själv från trav till höger galopp..:rofl: :rofl: :rofl: Ja hästar är ett underligt djur..

Jag funderade i om min häst bara "glömt bort" hur man fattar höger galopp.. Kan hästar glömma??!!?? Jag skrattade hela ridturen igenom.. Nu när hon vet vad jag vill så tycker min häst att vi ska göra det hela tiden..:banana: :banana:

:rofl: :rofl: Haha...så gjorde min oxå...
skulle bara ta hö galopp, när hon väl lärt sig den...
Vet inte om de är glömska, men tyckte nog att den nyfunna lärdomen var så kul, att man skulle hålla på med det i tid o otid...
Skillnaden efter detta var, att man kunde ta ner henne i lugn trav och ge vä...så tog hon den.
Inte många gånger man behövde tjata om det....och nu tar hon det rätt varje gång...tom när vi kör, så räcker det m en liten tygeltag för ställning...:banana:

Ja hästar är roliga.. Men det känns skönt att det är över nu med kämpandet för rätt galopp.. Men innom några dagar hittar jag säkert nåt nytt att kämpa med.. Det är ju så med ridning.. Man kämpar vidare och hittar nya saker att förbättra.. Med sin egen ridning och hästens utveckling.:p

Vet inte om det svarar på din fråga direkt, men jag funderar på om det är så att hästen går mer ojämnt vid uteritter. Är det så måste man ju antingen försöka få den gå jämnare genom att jobba igenom den på samma vis som du skulle gjort på ridbana, eller så får man ta det försiktigt med galoppen för att kusen inte ska bli mer ojämn :p
Kan det vara så att den blir mer framåt när den är ute och "glömmer bort sig"? Alltså faller in i gamla rörelsemönster? Isåfall kanske man också får vänja den vid lite mer dressyrande under uteritter så den får svårare att skilja på de två sakerna.

Har du läst mitt senaste inlägg?? Jag Jobbar alltid min häst lika mycket på banan som på uteritter.. Jag tränar sidepass på raksträckor, rollbacks, och neckraining mellan träden.. Jag tränar allt ute som jag skulle ha gjort på banan. Fördeln med att vara ute är att hästen är mer allert och blir inte uttråkad.. Och allt sker i form..:idea:

Min duktiga lilla travhäst har en förmåga att i alla fall (alltså även om jag försöker med en sluta) till slut hamna i höger galopp! Ibland lyckas jag få henne att fatta vänster, men då faller hon tillbaks i trav några steg och byter till höger! Gör jag en volt (där det finns plats) går det mycket bättre. Hon har även svårt för att växla mellan att gå rak och att gå böjd. Funkar utmärkt på volter och på raka vägar, men hörnpasseringar kan vara svåra... Detta kanske också påverkar hur lätt/svårt hon har för att fatta den galopp jag vill.

Låter som min travhäst :angel:

Men, alltså! Inte är väl det så himla konstigt! Här har du jobbat och kämpat för att få häststackarn att begripa att den ska ta högergalopp och såklart vill den visa hur duktig den är och vara dig till lags och fatta höger galopp hela tiden! "Kolla, kolla, vad jag kan!" Hästar och barn...

Min duktiga lilla travhäst har galoppat runt ett halvt gärde idag i VÄNSTER galopp! Vi fattade på en liten volt först, visserligen, men hon höll vänstergaloppen stadigt hela tiden, utan att bryta av. Duktigt, va?

Men, alltså! Inte är väl det så himla konstigt! Här har du jobbat och kämpat för att få häststackarn att begripa att den ska ta högergalopp och såklart vill den visa hur duktig den är och vara dig till lags och fatta höger galopp hela tiden! "Kolla, kolla, vad jag kan!" Hästar och barn...

Så sant som det va sagt..:rofl: :rofl: .. Ja garvet ljöd högt i skogen då hon bytte från vänster till höger.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: Redfox
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka